رکورد افزایش قیمت برنج باز هم شکسته شد

دم‌سیاه صدری گیلان؛ کیلویی ۸۹ هزار تومان

قیمت برنج در بهمن‌ ۱۴۰۰ رکورد زده و از کیلویی ۸۰ هزار تومان هم فراتر رفته است - Pexels

در ادامه افزایش قیمت برنج در ماه‌های گذشته، قیمت برنج درجه‌۱ ایرانی از کیلویی ۸۰ هزار تومان عبور کرد.

کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پرمصرف در گزارش اخیر خود، از افزایش ۱۷ درصدی قیمت برنج ایرانی در بهمن‌ ۱۴۰۰ نسبت به اوایل دی‌ماه خبر داد. بر اساس این گزارش، قیمت برنج ایرانی به ۶۲ تا ۶۴ هزار تومان رسیده و قیمت هر کیلو برنج باسماتی پاکستان هم با یک درصد افزایش از ۲۹ هزار تومان عبور کرده و برنج هندی نیز با شش درصد افزایش قیمت به کیلویی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

با وجودی که نهادهای رسمی قیمت‌های فوق را اعلام کرده‌اند، قیمت‌های روز بازار نشان می‌دهد که قیمت برنج در بهمن‌ ۱۴۰۰ رکورد زده و از کیلویی ۸۰ هزار تومان هم فراتر رفته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در حال‌ حاضر، قیمت هر کیلو برنج دم‌سیاه صدری گیلان ۸۹ هزار تومان است و برنج دودی هاشمی نیز کیلویی ۸۵ هزار تومان فروخته می‌شود. برنج هاشمی معمولی کمتر از کیلویی ۷۸ هزار تومان گیر نمی‌آید و برنج کشت دوم طارمی نیز کیلویی ۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت برنج فجر درجه‌۱ گرگان کیلویی ۵۶ هزار تومان، علی کاظمی گیلان، ۷۵ هزار تومان، دودی سنتی اعلا، ۶۳ هزار تومان و عنبربوی خوزستان هم کیلویی ۴۱ هزار تومان است. انواع برنج خارجی نیز در بازار ایران بین ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقایسه قیمت‌های کنونی با ماه‌های پیش نشان می‌دهد که قیمت برنج ایرانی در بهمن‌ ۱۴۰۰، نسبت به تیر همین سال، دو برابر شده است. در آن زمان برنج ایرانی کیلویی حدودا ۴۴ هزار تومان بود اما حالا برای همان برنج باید حدود ۸۰ هزار تومان پرداخت کرد. قیمت هر کیلو برنج طارم نیز که حالا ۸۰ هزار تومان است، بهمن‌ ۱۳۹۹ حدود ۲۸ هزار تومان بود.

مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران تاکنون درباره دلایل افزایش قیمت برنج توضیحی نداده‌اند اما فعالان صنفی معتقدند که یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت‌ها این است که دلالان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای برنج‌های تولیدی را در انبارها دپو کرده‌اند و با هر قیمتی که می‌خواهند، به بازار عرضه می‌کنند.

پیش‌تر، تقی جعفریان، رئیس اتحادیه شالی‌کوبی‌داران استان مازندران، در همین زمینه گفته بود: «هم‌اکنون کنترل بازار در دست این افراد است و آن‌ها به‌صورت قطره‌چکانی برنج را به بازار عرضه می‌کنند؛ به همین دلیل قیمت برنج ایرانی روزانه بالا می‌رود.»

حسن تقی‌زاده، رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل، هم با تایید این موضوع به ایلنا گفته بود: «دولت می‌تواند بازار برنج را سامان بدهد اما متاسفانه به دلایلی که هنوز برای ما روشن نیست، در زمینه رصد انبارها ورود نمی‌کند.»

برنج غذای پرمصرف ایرانیان است ولی سرانه مصرف آن به دلیل افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش یافته؛ به‌طوری که از ۴۴ کیلو در سال ۱۳۹۰ به ۳۳ کیلو در سال ۱۴۰۰ رسیده که نشان‌دهنده‌ افت ۲۵ درصدی مصرف سرانه است. علاوه بر این، در سال‌های اخیر، مصرف برنج باکیفیت ایرانی هم کاهش یافت و بسیاری از مردم به دلیل گرانی‌ و ناتوانی از خرید برنج ایرانی، به مصرف برنج‌های بی‌کیفیت خارجی روی آورده‌اند.

بیشتر از اقتصاد