احتمال تعویق انتخابات لبنان پس از کناره‌گیری سعد حریری از سیاست

سرنوشت انتخابات مجلس لبنان که قرار است ماه مه ۲۰۲۲ برگزار شود، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته‌ است

کارشناسان سیاسی بر این باورند که انتخابات پیش‌ رو در لبنان به‌ احتمال قوی، به تعویق خواهد افتاد - ANWAR AMRO / AFP

پس از اعلام خبر کناره‌گیری سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان، از دنیای سیاست، سرنوشت انتخابات مجلس لبنان که قرار است ماه مه ۲۰۲۲ برگزار شود، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و با آنکه میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، تاکید کرده است که برای برگزاری انتخابات هیچ مانعی وجود ندارد، کارشناسان سیاسی بر این باورند که انتخابات پیش‌ رو به‌ احتمال قوی، به تعویق خواهد افتاد.

سعد حریری، فرزند رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان، روز دوشنبه، ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲، اعلام کرد که فعالیت سیاسی خود را در بحبوحه بحران شدید اقتصادی که رهبران این کشور نتوانسته‌‌اند آن را متوقف کنند، به حالت تعلیق در می‌‌آورد. او از جنبش المستقبل، حزب سیاسی خود، خواست در انتخابات شرکت نکند و هیچ فردی از جنبش المستقبل یا به نمایندگی از آن برای انتخابات نامزد نشود.

در همین راستا، فادی عاکوم، نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی، در مصاحبه با اسکای‌نیوز عربی، گفت که پس از کناره‌گیری سعد حریری، اکنون بها حریری به عنوان عاملی جدید به صحنه سیاست لبنان وارد شده است؛ بنابراین اگر بها حریری بتواند در دو تا سه هفته آینده بقیه احزاب سیاسی اهل‌سنت را به سمت وحدت و همگرایی سوق دهد، انتخابات برگزار می‌شود؛ در غیر این‌صورت به تعویق افتادن انتخابات حتمی و اجتناب‌ناپذیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، در پیمان طائف منشوری وجود دارد مبنی بر اینکه هر گروه مذهبی در لبنان یک حزب سیاسی اصلی دارد که از همان گروه نمایندگی می‌کند و این حزب باید در همه تصمیم‌گیری‌ها، توافق‌ها و انتخابات‌ها حضور داشته باشد و حضور نداشتن یکی از احزاب اصلی هرگونه تصمیم‌گیری را با بن‌بست مواجه می‌کند.

فادی عاکوم خاطرنشان کرد: «هرچند تصمیم کناره‌گیری سعد حریری به معنای تعویق انتخابات بود، اما ورود بها حریری به عرصه سیاست، آن‌ هم با حمایت ترکیه، اوضاع را دگرگون کرد. در نتیجه، مسائل بسیاری بازنگری خواهند شد.» 

او اضافه کرد: «بها حریری پایگاه مردمی و شهرت قابل‌توجهی ندارد و برای مطرح شدن در صحنه سیاسی، تنها به ترکیه تکیه خواهد کرد. بنابراین، بعید است که به‌زودی بتواند رهبری اهل‌سنت را به دست آورد و مسیر رفتن به سمت انتخابات را هموار کند.»

عاکوم به تعویق افتادن انتخابات را به نفع سازمان حزب‌الله، میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان و جبران باسیل، رهبر جنبش میهنی آزاد، دانست زیرا به اعتقاد او، زمانی که انتخابات به تعویق بیفتد، جناح‌های حاکم در قدرت باقی می‌مانند، به‌ویژه اینکه در صورت برگزار نشدن انتخابات مجلس، انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به تعویق می‌افتد.

از سوی دیگر، سمیر الکاشف، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز عربی، تصمیم سعد حریری برای کناره‌گیری از زندگی سیاسی را یک اقدام ناگهانی برشمرد که همه را در لبنان سردرگم کرده و تعویق انتخابات محتمل است. او افزود: «رهبران اهل‌سنت لبنان در تلاش برای برون‌رفت از وضعیت دشوار کنونی و فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات‌اند، زیرا تداوم بحران فعلی عواقب ناگواری در پی دارد؛ اما بعید است که سنی‌های لبنان بتوانند  برای عبور از چالش‌های سیاسی خیلی زود به توافق برسند و این خلا ناگهانی را که به دنبال کناره‌گیری سعد حریری به وجود آمده است، پر کنند.»