آمریکا: آزادی زندانیان دوتابعیتی از ایران اولویت ماست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت واشنگتن حین مذاکرات وین آزادی دوتابعیتی‌ها را اولویت می‌داند

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا- Patrick Semansky/Pool via REUTERS

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود گفت: «آزادی آمریکایی‌ها و شهروندان دوتابعیتی سایر کشورها که در حبس ناعادلانه در ایران هستند اولویت ما است.» پرایس گفت مقامات آمریکا همچون راب مالی، فرستاده ویژه امور ایران، و راجر کارستنز، فرستاده ويژه در امور گروگان‌ها، توجه کامل به این قضیه دارند و «در حین ادامه مذاکرات وین» آن‌را با مقامات جمهوری اسلامی مطرح می‌کنند.

این تنها اشاره پرایس به ایران در طول نشست خبری حدود یک ساعته خود بود. مطابق هفته‌های اخیر بیشتر این نشست به مساله روسیه و احتمال حمله این کشور به اوکراین اختصاص یافت. پرایس که پس از جلسه شورای امنیت سازمان ملل صحبت می‌کرد، گفت حتی چین که معمولا در این سازمان همراه روسیه است خود را طرفدار مفهوم تمامیت ارضی می‌داند و شواهدی وجود دارد که از رفتار روسیه نگران است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، چند روز پیش گفتگویی تلفنی با همتای چینی‌اش، واینگ یی، داشت که مورد اشاره سخنگوی وزارت خارجه قرار گرفتس. پرایس با اشاره به حرف‌های مقامات روسیه که گفته‌اند این کشور قصد اشغال اوکراین را ندارد گفت برای آمریکا عمل مهم است و نه حرف. او گفت باور آمریکا این است که پوتین هنوز تصمیم قاطعی در این مورد نگرفته و تاکید کرد که فقط او است که می‌تواند این تصمیم را بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پاسخ به برخی سوالات، بخصوص از سوی مت لی، خبرنگار دیپلماتیک با سابقه اسوشیتدپرس، که می‌گفت چرا شورای امنیت باید اطلاعاتی را که آمریکا می‌دهد باور کند وقتی اطلاعات منتهی به جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ صحبت نداشتند، پرایس گفت که این دو موضوع قابل مقایسه نیستند و جامعه اطلاعاتی آمریکا در سال‌های پس از ۲۰۰۳ در بهبود کار خود کوشیده است.

در موضوع یمن، پرایس گفت آمریکا به حمایت از عربستان سعودی و امارات متحده عربی در مقابل حملات حوثی‌های یمن، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران، ادامه می‌دهد. پرایس تاکید کرد که واشنگتن در همکاری با ریاض و سایر کشورها به دنبال «حل دیپلماتیک» جنگ داخلی یمن است و گفت حوثی‌ها از این جنگ به نفع خود استفاده می‌کنند.

گزارش سازمان «عفو بین‌الملل» لندن که قرار است به زودی منتشر شود و از واژه «آپارتاید» در مورد اسرائیل استفاده می‌کند نیز مورد اشاره پرایس قرار گرفت. او گفت: «این واژگانی نیست که ما از آن استفاده می‌کنیم و هرگز هم چنین نخواهیم کرد.»

پرایس در ضمن به گفتگوی تلفنی بلینکن با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اشاره کرد و گفت هدف آمریکا «بهبود کیفیت زندگی مردم فلسطین به شیوه‌های ملموس» است و اولویت دولتش بهبود تماس با مقامات فلسطینی بوده است.