دست‌کم ۲۱ کشته بر اثر سیل و زمین‌لغزه در برزیل 

گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی از دلایل اصلی افزایش باران شدید در جنوب برزیل هستند 

باران شدید در سائوپائولوی برزیل باعث سیل و زمین‌لغزه در سراسر این ایالت شده است. از روز جمعه تا صبح دوشنبه، ۳۱ ژانویه، دست‌کم ۲۱ نفر بر اثر این حوادث جان باخته‌اند. 

طبق آماری که «نهاد دفاع مدنی» ایالت منتشر کرده است، حداقل هفت کودک در میان جان‌باختگان هستند و بیش از ۶۰۰ نفر آواره شده‌اند. این نهاد خبر از «سیل، سقوط درخت، سقوط دیوار، و زمین‌لغزه در سراسر ایالت به علت باران» داد.

ژوآئو دوریا، فرماندار سائوپائولو، روز یکشنبه گفت مقامات کشور گروهی از نیروهای آتش‌نشانی، پلیس نظامی، و خدمه نهاد دفاع مدنی را برای پشتیبانی از شهردارهای منطقه اعزام کرده‌اند. او خود نیز بر فراز مناطق آسیب‌ دیده پرواز کرد و وعده کمک داد.

تصاویری از شهر فرانکو دا روچا نشان می‌دهد که بخش‌هایی از جاده‌های اصلی زیر آب رفته‌اند. در برخی از تصاویر دیگر، مددکاران را می‌بینیم که در پی نابودی چند خانه بر اثر زمین‌لغزه، زیر خاک دنبال بازماندگان این سانحه طبیعی و اشیای قیمتی آن‌ها می‌گردند. در فرانکو دا روچا که جزو حومه‌ شهر سائوپائولو محسوب می‌شود، شاهد زیر آب رفتن یک ایستگاه پلیس و یک راه‌بر (پل دره‌‌گذر) نیز بوده‌ایم. در «امبو داس آرتس»، شهر دیگری در همان منطقه که به هنرمندان خود معروف است، زمین‌لغزه باعث کشته شدن یک زن و دو فرزند چهارساله و ۲۱ ساله‌ او شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق بیانیه‌ای که دفتر آقای دوریا منتشر کرده است، ۱۵ میلیون رئال برزیل (حدود ۲.۸ میلیون دلار)‌ به ۱۰ ناحیه شهرداری بزرگ و ۶۴۵ ناحیه شهرداری کوچک که بیش از همه آسیب دیده‌اند، اختصاص داده خواهد شد. در آن بیانیه می‌خوانیم: «با این منابع می‌توان مشکلات مزمن شهری در آن نواحی را که باعث مصائبی همچون سیل و زمین‌لغزه می‌شوند، ترمیم کرد.»

سائوپائولو با ۴۶ میلیون نفر پرجمعیت‌ترین ایالت برزیل است. شهر سائوپائولو با ۱۲ میلیون جمعیت نیز در آن ایالت قرار دارد و پرجمعیت‌ترین شهر برزیل است. آن شهر هم باران‌های شدید به خود دیده، اما هنوز با حادثه خاصی مواجه نشده است. 

از دهه ۱۹۶۰ به بعد شاهد افزایش میانگین بارش باران و باران‌های شدید از این دست در جنوب برزیل بوده‌ایم و از جمله دلایل این امر، به گفته «هیئت بین‌دولتی تغییرات اقلیمی»،‌ افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان و ایجاد سوراخ در لایه اُزُن در جو کره زمین است. با افزایش گرمایش کره زمین، انتظار می‌رود که سیل و باران شدید در این نواحی برزیل نیز افزایش یابد. سایر نقاط این بزرگترین کشور آمریکای لاتین نیز در امان نیستند. نواحی شمال‌شرقی برزیل از دسامبر تاکنون باران‌های شدید تجربه کرده‌اند. 

فصل باران در برزیل در ماه اکتبر آغاز می‌شود و در چند ماهی که از‌ آن می‌گذرد، شاهد چندین سانحه زیست‌محیطی بوده‌ایم. بر اثر آن حوادث، در ایالت باهیا در شمال کشور ۲۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند، در ایالت میناس گرائیس در جنوب‌شرقی کشور نیز هزاران نفر آواره و ۱۹ نفر کشته شده‌اند. 

تاثیر اقتصادی این سوانح نیز گسترده و عمیق است. باران شدید در هفته‌های اخیر باعث نابودی مزارع قهوه و برخی از دیگر محصولات در مناطق مرکزی و شرقی برزیل شده است. در مناطق مرکزی-غربی کشور شاهد تاخیر در برداشت خرمن بوده‌ایم. در مناطق شمال‌شرقی نیز وقفه‌های جدی در بسیاری صنایع ایجاد شده است. در مناطق جنوب‌شرقی، باران شدید موجب شد تا معادن متعدد، از جمله معادن شرکت «واله»، کار خود را متوقف کنند. 

یائر بولسونارو، رئیس‌ جمهوری راست‌گرای برزیل، به دلیل بی‌‌توجهی به مسئله تغییرات اقلیمی و رسیدگی نشدن فوری سوانح کشور، مورد انتقاد قرار گرفته است. او در ماه دسامبر در میان باران شدید در باهیا، پس از پروازی کوتاه بر فراز آن ایالت، به تعطیلات تابستانی خود در ایالت سانتا کاتارینا در جنوب کشور رفت تا عکس‌هایش در حال جت‌اسکی روی آب و ماهیگیری منتشر شود. دولت او همچنین حاضر به دریافت کمک امدادی از آرژانتین، که رقیب اصلی برزیل در منطقه به شمار می‌رود، نشد. منتقدان می‌گویند چپ‌گرا بودن دولت‌های ایالتی باهیا و سائوپائولو در برزیل (و نیز چپ‌گرا بودن دولت بوینس آیرس) باعث این رویه بولسونارو شده است.

بیشتر از جهان