بازماندن تیم فوتبال زنان ایران از راهیابی به المپیک ۲۰۲۰

ورزشگاه آزادی تهران مردانه باقی ماند

عکس از سایت فوت لیدی

تیم ملی فوتبال زنان ایران در دور سوم مرحله گروهی مسابقات مقدماتی المپیک ۲۰۲۰ توکیو از تیم چین تایپه شکست خورد و از راهیابی به دور بعدی مسابقات بازماند. ملی پوشان ایران روز چهارشنبه ۱۰ آوریل در دوحه قطر در مقابله با حریف، بازی را با نتیجه ۴ بر ۱ واگذار کردند و شانس حضور در المپیک را از دست دادند.

تیم ایران دو گل در ۱۵ دقیقه اول بازی دریافت کرد که بر تضعیف روحیه بازیکنان تاثیر گذاشت. به علاوه، به نظر می رسد که یک گل تیم ایران را دروازه بان چینی از درون دروازه مهار کرد که داور ازبکستانی بازی، آن را گل حساب نکرد. زهرا قنبری گل اول تیم ملی را در نیمه دوم بازی و در ضربه پنالتی به ثمر رساند. این پنالتی پس از تکل زهرا خواجوی به دست آمد.

تیم ملی فوتبال زنان ایران به سرمربیگری مریم آزمون امروز با ترکیب زیر به میدان رفت و با ۳ امتیاز بعد از فیلیپین در جایگاه سوم قرار گرفت:

زهرا خواجوی (دروازه بان)، ملیکا متولی، فاطمه سهرابی، فاطمه امینه برازجانی، بهناز طاهرخانی، شقایق روزبهانی، زهرا سربالی، مونا حمودی، سمانه چهکندی (تعویض با فروغ موری در دقیقه ۸۸)، زهرا قنبری(کاپیتان) و هاجر دباغی  (تعویض با سارا قمی در دقیقه ۵۶)

تیم ملی پیشتر در دور دوم این بازیها ۹ بر صفر تیم فلسطین را شکست داده بود و در بازی اول در مقابل فیلیپین با نتیجه ۲ بر صفر شکست خورده بود. ملی پوشان ایرانی بازی پر اشتباهی را در برابر چین تایپه ارائه دادند در حالیکه در بازی برابر فیلیپین و فلسطین بازی بهتری از خود نشان دادند و همه اینها، مجددا بر کم تجربگی بازیکنان و عدم فراهم شدن امکانات آماده سازی آنها برای مسابقات تاکید دارد.

فدراسیون فوتبال ایران وعده بازی مقدماتی با تیم روسیه در استادیوم آزادی را داده بود ولی دو بازی تدارکاتی با تیم بلاروس در استادیوم آرارات برگزار کرد که حتی اعضای فنی تیم بلاروس در مصاحبه های خود از بدی زمین و سختی بازی در آن سخن گفتند و این در حالیست که کشورهای آسیای شرقی تیم های قوی در فوتبال دارند.

الهام فرهمند، بازیکن تیم ملی فوتبال زنان در گفت و گو با اعتمادآنلاین در این‎باره گفت: «تیم‌های زنان ما تا به حال در آزادی بازی نکرده‌اند، قطعا بازی در این ورزشگاه حس خوبی دارد و همه بازیکنان دوست دارند آنجا بازی کنند. ما امیدواریم روزی زنان بتوانند بازی را از نزدیک ببینند و در ورزشگاه آزادی (چه برای بازی کردن چه برای تماشای فوتبال) به روی زنان باز شود».

فوتبال زنان المپیک با حضور ۱۲ تیم برگزار می شود در حالیکه فوتبال مردان المپیک با حضور ۱۶ تیم برگزار می شود و تا اینجای کار حضور تیم ژاپن (به دلیل میزبانی)، برزیل (قهرمان کوپا آمریکا) و نیوزلند (قهرمان اقیانوسیه) در المپیک قطعی است. تیمهای استرالیا، چین، کره شمالی، کره جنوبی و تایلند نیز به مرحله بعدی بازی‌ها صعود کردند تا تیم های نهایی حاضر در المپیک مشخص شود.

تیم ملی فوتبال زنان ایران در هر دوره از بازی ها با چالشی خسته کننده از لحاظ روحی روبروست. تصاویر اشکهای اعضای تیم ملی، پیش از بازی های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۲ که به دلیل حجابشان از شرکت در مسابقات منع شده بودند، بسیار بحث برانگیز شد. این در حالی بود که ملی پوشان در زمین بازی برای انجام مسابقه حاضر شده بودند.

در این دوره از بازیها نیز اگر قرار بود فلسطین میزبان بازی مقدماتی در شهر اورشلیم باشد، تیم ملی زنان ایرانی از حضور در این مسابقات منع می شد. طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، شهروندان ایران اجازه ورود به خاک اسرائیل را ندارند. این ماجرا پس از رایزنی های فدراسیون با کنفدراسیون فوتبال آسیا برطرف شد و بازی ها به قطر منتقل شد.

اکثر بازتابهای مردمی از ضعف مدیریت نیرو و امکانات توسط مسئولین ورزش و فوتبال کشور و ناباوری به ملی پوشان ایرانی انتقاد می کرد.

از دیگر مباحث بحث برانگیز این دوره از بازیها بی حجاب بودن بازیکنان تیم فلسطین بود. تنها یک بازیکن این تیم حجاب اسلامی داشت در حالی که کلیه اعضای تیم ملی فوتبال زنان ملزم به حفظ حجاب اسلامی هستند.
 

بیشتر از ورزش