بازداشت فعالان صنفی فرهنگیان همزمان با سومین روز اعتراض سراسری معلمان

تجمع گسترده معلمان در تهران و چند شهر دیگر با برخورد نیروهای امنیتی و بازداشت معترضان مواجه شد

روز دوشنبه یازدهم بهمن، سومین روز اعتراض معلمان در سراسر ایران با تجمعات گسترده فعالان آموزشی مقابل اداره آموزش و پرورش استان‌ها برگزار شد. در تهران نیز جمع زیادی از معترضان مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و با شعارهایی مانند «وزیر بی‌لیاقت، استعفا استعفا» و «مجلس انقلابی، وعده‌های قلابی» نسبت به بی‌توجهی به مطالبات فرهنگیان اعتراض کردند.

تجمع‌های اعتراض‌آمیز فرهنگیان پس از آن صورت می‌گیرد که روزهای شنبه و یکشنبه نیز معلمان در بیش از ۳۰۰ شهر و روستا با تعطیلی کلاس‌های آموزشی در ساختمان‌ مدارس تحصن کرده بودند و با انتشار عکس‌هایی از پلاکاردهای در دستشان، مطالبات خود را به مسئولان آموزش و پرورش گوشزد کردند.

اعتراض‌های صنفی معلمان با سرکوب و بازداشت از سوی حکومت جمهوری اسلامی مواجه شده است. صبح روز یکشنبه دهم بهمن عده‌ای به منزل بهمن شعبان محمدی عضو انجمن صنفی معلمان مریوان یورش برده و او را به مکان نامعلومی منتقل کردند. تجمعات روز دوشنبه نیز با بازداشت برخی از معلمان همراه بود.

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان در باره سومین روز اعتراض معلمان به ایندیپندنت فارسی گفت: «امروز (دوشنبه) با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، تجمعاتی از طرف معلمان شاغل و فرهنگیان بازنشسته در سراسر کشور برگزار شد. این تجمع هم به لحاظ تعداد شهرهای شرکت‌کننده و هم گستردگی جمعیت، یکی از باشکوه‌ترین تجمعات در طول شش ماه گذشته بود و به ویژه در اصفهان و شیراز شاهد حضور گسترده معلمان معترض بودیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با بیان این که بر اساس گزارش‌های رسیده، معلمان در بیش از ۱۲۰ شهر و روستا از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح تجمع کردند، از فشارهای امنیتی برای بر هم زدن برگزاری این اعتراض‌ها خبر داد.

محمد حبیبی تاکید کرد: «در تهران مقابل مجلس تجمع باشکوهی از معلمان برگزار شد که البته با افزایش بازداشت‌ها از سوی نیروهای امنیتی مواجه بود. با این حال به نظر می‌رسد حتی با وجود افزایش تهدیدها و احضارها که با هدف کنترل تجمعات انجام می‌شود، معلمان هر بار مشارکت بیشتری در بیان مطالباتشان دارند.»

سخنگوی کانون صنفی معلمان در عین حال از آمادگی برای مذاکره با دولت و مجلس در باره مطالبات فرهنگیان خبر داد و گفت: «تا زمانی که مجلس و دولت به مطالبات پاسخ ندهند باید منتظر تداوم برگزاری تجمع‌های معلمان و مسئولان آموزشی باشند.»

بر اساس خبرهای منتشر شده، در تجمع روز دوشنبه محمدعلی زحمتکش، اصغر امیرزادگان و قهرمان حاتمی از فعالان صنفی معلمان فارس بازداشت شده‌اند. همچنین در تهران احمد حیدری و آقایان احمدی و داودی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. در مریوان نیز خبرها از دستگیری جبار دوستی از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان مریوان حکایت دارد.

در حالی که به نظر می‌رسد بازداشت‌ها در شهرهای مختلف ادامه خواهد داشت، بعضی از فرهنگیان در محل‌های برگزاری اعتراض‌ بست نشسته و خواهان آزادی همکارانشان شده‌اند.

مطالبات معلمانی که طی این سه روز به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان پیوسته‌اند موارد گوناگونی را در بر می‌گیرد از جمله اجرا نشدن لایحه همسان‌سازی بازنشستگان، اعاده رتبه‌بندی از طرف شورای نگهبان به مجلس با هدف اجرا نشدن آن، فراموش شدن ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، فقدان آموزش رایگان و بی‌توجهی به اصل ۳۰ قانون اساسی، عدم پرداخت پاداش پایان خدمت سال ۱۴۰۰، عدم استخدام معلمان خرید خدمات آموزشی و ظلم مضاعف به نیروهای خدماتی درون مدرسه، به تاراج بردن سرمایه فرهنگیان در صندوق ذخیره، در بند بودن و اخراج کردن معلمان کنشگر و فعالان صنفی.