سگ‌ها چقدر سرما را تحمل می‌کنند

احتمال دارد وقتی سگ را در زمستان به پیاده‌روی می‌بریم هوا سرد و تاریک باشد، پس باید از قلاده چراغ‌دار استفاده کنیم

نژادهای دارای پوشش مویی ضخیم مانند هاسکی سیبری در زمستان راحت‌تر از تابستان‌اند - Pexels

اگر سگ دارید حتما می‌دانید خوش‌ترین اوقات روز برای سگتان اوقات پیاده‌روی است - البته اگر وقت غذا را کنار بگذاریم.

پس‌ازآن که زمستان در بریتانیا با طوفان آروِن (Storm Arwen) در ماه دسامبر اعلام حضور کرد، انتظار می‌رود که این هفته در سراسر ایالات‌متحده شاهد سرمای ناگهانی باشیم و دمای واشینگتن دی‌سی در روز شنبه (۹ بهمن) به پایین‌ترین حد خود یعنی منفی ۱۰ درجه سانتی‌گراد برسد.

سوز سرما ممکن است باعث شود برخی از صاحبان سگ در مورد بیرون رفتن با دوستان پشمالوی خود تردید داشته باشند، اما اهمیت پیاده‌روی برای سگ‌ها برای حفظ تناسب‌اندام، کشش پاها و مصرف انرژی اضافی همچنان به قوت خود باقی است.

پس چطور می‌توان فهمید که هوا برای پیاده‌روی سگ‌ خیلی سرد نیست و برای گرم نگه‌داشتن او چه باید کرد؟

چه میزان از سرما برای آن‌ها خیلی سرد به شمار می‌آید؟

طبق اعلام موسسه فچ پت (Fetch Pet) از روی میزان و ضخامت موی سگ‌ می‌توان فهمید چه هنگامی بیرون رفتن در هوای سرد برایش خطری ندارد.

دمای هوای ۷ درجه سانتی‌گراد یا پایین‌تر برای سگ‌های دارای هیکل کوچک یا متوسط ​​و پوشش مویی نازک ممکن است خطرناک باشد، اما سگ‌های بزرگ هیکل و دارای پوشش‌ مویی ضخیم‌تر احتمالا مشکلی نخواهند داشت.

نژادهای دارای پوشش مویی ضخیم مانند هاسکی سیبری، ساموئید و نیوفاندلند برای زندگی در دماهای پائین شکل گرفته‌اند و احتمالا در زمستان راحت‌تر از تابستان‌اند.

اما نژادهایی مانند تازی پوشش مویی بسیار نازکتری دارند و بهتر است کت‌های زمستانی مخصوص سگ به تن داشته باشند تا در هنگام پیاده‌روی گرم بمانند.

بااین‌حال دکتر آلیا مک‌‌کالا، دامپزشک موسسه فچ پت هشدار می‌دهد که همه سگ‌ها، هر هیکلی هم که داشته باشند در دمای پایین‌تر از منفی ۶ درجه سانتی‌گراد بیشتر در معرض خطر سرمازدگی و یخ‌زدگی قرار دارند.

اگر در حین پیاده‌روی در هوای سرد متوجه شدید که سگتان دچار مشکل شده است، احتمالا هوا برای ادامه پیاده‌روی خیلی سرد است. سگ‌ها ممکن است در صورت احساس هر نوع ناراحتی دچار لرز شوند، سرعتشان را کم کنند یا بایستند یا شروع کنند به زوزه کشیدن و عوعو کردن.

چگونه سگ را به پوشیدن کت عادت بدهیم؟

اگر سگ شما قبلا هرگز کت نپوشیده است، موسسه داگ تراست (Dogs Trust) توصیه می‌کند که آرام و با احتیاط کت را به سگ بشناسانید – بی‌درنگ سگ را مجبور به پوشیدن لباس نکنید زیرا ممکن است واکنش خوبی نشان ندهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کت را روی زمین پهن کنید و خوراکی‌های موردعلاقه‌ سگ را روی آن بگذارید تا رفته‌رفته با کت آشنایی پیدا کند. پس‌ازآنکه به‌اندازه کافی با کت ور رفت می‌توان در ابتدا گذراندن سر از درون کت را به سگ یاد داد.

می‌توان این کار را با بلند کردن کت و خوراکی دادن به سگ از طریق دهانه یقه انجام داد، به‌تدریج دست خود را کمی عقب‌تر برد تا سگ تشویق شود بینی و دهان خود را از سوراخ یقه عبور دهد.

وقتی توانستیم سر سگ را از یقه عبور دهیم، کت را روی بدنش بگذاریم و به غذا دادن ادامه دهیم. اگر احساس ناراحتی کرد یا کت را پس زد، ناامید نشویم و بعدا دوباره امتحان کنیم.

آیا سگم نیاز به چکمه زمستانی دارد؟

موسسه صلیب آبی توصیه می‌کند اگر دیدید سگتان وقتی بیرون راه می‌رود به علت یخ کردن پنجه‌هایش آن‌ها را از زمین بلند می‌کند، می‌غرد یا هنگام راه رفتن می‌ایستد چکمه زمستانی برایش بگیرید.

به دنبال چکمه‌ای‌ بگردید که زیره خوب و بندهای ولکرو (بندهای چسبی) داشته باشد که به پا محکم شود و هنگام راه رفتن بر زمین یخ‌زده از پنجه‌هایش محافظت کند.

اگر سگتان نمی‌تواند چکمه بپوشد یا نمی‌پوشد، پس از هر بار پیاده‌روی پنجه‌هایش را تمیز کنید تا موادی مانند نمک و ماسه به آن نچسبیده باشد. این مواد ممکن است لای پنجه‌هایش برود و کف پاها را اذیت کند.

چه نکات دیگری که هنگام پیاده‌روی با سگ در سرما باید رعایت کنیم؟

احتمال دارد وقتی سگ را در زمستان به پیاده‌روی می‌بریم هوا سرد و تاریک باشد، پس باید از قلاده چراغ‌دار استفاده کنیم و مطمئن شویم نشانی منزل و اطلاعات تماس در پایگاه داده متصل به ریزتراشه سگ درست و به‌روز است.

به گفته موسسه صلیب آبی، هم‌چنین باید پشم‌ اطراف پنجه‌هایش را مرتب کوتاه کنیم تا از تشکیل گلوله‌های یخ بین کف پا و زیر پنجه‌‌ها جلوگیری کنیم.

هنگامی که سگتان را اطراف حوضچه‌ها یا دریاچه‌های یخ‌زده می‌گردانید بسیار مراقب باشید و وقتی نزدیک آب یخ‌زده می‌رویم قلاده‌اش را بگیرید. یخ ممکن است به‌قدر کافی ضخیم نباشد و زیر پای سگتان بشکند.

اگر یخ شکست و سگ درون آب افتاد، وسوسه نشوید به او نزدیک شوید تا بگیریدش. به گفته موسسه صلیب آبی «بیشتر سگ‌ها شناگرهای خوبی هستند و خودشان بهتر می‌توانند خود را از مهلکه نجات دهند.»

© The Independent

بیشتر از جهان