هزاران افغان رسیده به آمریکا، شرایط اقامت دائم را ندارند

دولت آمریکا ۴۱۲ هزار درخواست جدید برای اقامت دریافت کرده است

آمریکا هنوز دورنمای روشنی برای افغان‌هایی ‌که با استفاده از طرح آزادی مشروط در آمریکا اقامت دارند، ترسیم نکرده است - MARWAN TAHTAH / AFP

بر اساس گزارش کنگره ایالات‌متحده آمریکا، بیش از ۳۶ هزار افغان که در حال حاضر بر اساس برنامه تخلیه به آمریکا رسیده‌اند، شرایط پذیرش برای اقامت دائم در آمریکا را ندارند؛ این تعداد بیش از ۴۰ درصد افغان‌هایی را در برمی‌گیرد که به آمریکا رسیده‌اند.

شبکه خبری (ABC) آمریکا در گزارشی گفت، ۳۶هزار و ۴۳۳ شهروند افغانستانی که بر اساس برنامه تخلیه بزرگ پس از سقوط کابل به آمریکا منتقل شدند، راهی برای اقامت دائمی در آمریکا ندارند. این افراد در حال حاضر در آمریکا در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند و اگر کنگره، قانونی در مورد این افراد تصویب نکند، همچنان در بلاتکلیفی باقی خواهند ماند و نمی‌توانند از مزایای مهاجرت ازجمله پناهندگی برخوردار شوند.

شبکه خبری‌ ای بی سی همچنان افزود که بیش از ۴۱۲ هزار درخواست به تعویق افتاده افغان‌ها برای پناهندگی در آمریکا وجود دارد و احتمال این می‌رود که تعداد زیادی از این درخواست‌ها رد شود و تعدادی در آستانه اخراج از آمریکا قرار بگیرند.

کریش اومارا ویگناراجه، رئیس برنامه مهاجرت و پناهندگی لاتاری می‌گوید: «از کنگره آمریکا درخواست کرده‌ایم تا هرچه زودتر قانون تنظیم افغانستان را تصویب کند. قانونی که چهارچوب اقامت افغان‌ها در آمریکا پس از تخلیه را مشخص می‌کند.»

دولت جو بایدن به دلیل سقوط دولت در افغانستان و تخلیه شتاب‌زده افغان‌ها از آن کشور، روند اسکان پناهندگان را دور زد و هزاران افغان را به این کشور منتقل کرد. بر اساس قانون قدیمی اقامت، کسانی که وارد خاک آمریکا می‌شدند، پس از یک سال می‌توانستند درخواست اقامت دائم کنند، اما حالا دولت بایدن طرحی را اجرایی کرده است که برای افغان‌ها زمینه اسکان بعد از مدت دو سال میسر می‌شود.

این طرح که به نام آزادی مشروط در چهارچوب اسکان بشردوستانه نام دارد، پس از دو سال به افغان‌ها این امکان را می‌دهد که برای اقامت دائم در آمریکا درخواست بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱ بیش از ۷۰ هزار افغان را اسکان داد، اما پنج تن از این افراد آزادی مشروط خود را از دست دادند و در مرحله اخراج قرار گرفتند. هنوز دلیلی برای اخراج این افراد مطرح نشده است، اما احتمالا محتوای مجرمانه‌ای در پرونده این افراد وجود دارد. بر اساس گزارش شبکه‌ ای بی سی، ۳۶هزار و۸۲۱ شهروند افغان نیز می‌توانند به دلیل کمکی که خود یا اعضای خانواده‌شان به تلاش‌های جنگی آمریکا در افغانستان کرده‌اند، با برنامه ویزای مهاجرت صاحب اقامت دائم در آمریکا شوند. از این تعداد، بخشی از آنان این درخواست را انجام داده و در آمریکا ساکن شده‌اند و بخشی دیگر از آنان در حال ارائه درخواست‌اند.

دولت آمریکا گفت ازجمله ۷۶ هزار افغان انتقال‌یافته به آمریکا، ۶۷ هزار تن از آنان به کمک آژانس‌های مهاجرتی در سراسر آمریکا اسکان داده شده‌اند و در حدود ۹ هزار تن دیگر در سه کمپ نظامی نیوجرسی، ویسکانسین و ویرجینیا در حال گذراندن مراحل واکسن، پردازش بیشتر و بررسی بیماری‌های دیگرند. چند صد مهاجر دیگر نیز از وارد شدن به آمریکا منع شده و برای بازرسی بیشتری به کمپی در کوزوو انتقال داده شده‌اند.

دولت آمریکا همچنان گفت که در حدود ۲۵۰۰ افغان دیگر در کمپ‌های بیرون از آمریکا مانند قطر و امارات متحده عربی حضور دارند و تنها در شهرک بشر‌دوستانه امارات در ابوظبی بیش از ۱۰ هزار افغان زندگی می‌کنند.  این تعداد افغان‌هایی که در کمپ ابوظبی حضور دارند هنوز در فهرست انتقال به آمریکا قرار نگرفته‌اند و همچنان بلاتکلیف در این کشور به سر خواهند برد.

کنگره آمریکا چند ماه قبل مهاجران افغان را واجد شرایط دریافت مزایای مهاجرت ازجمله کمک‌های بهداشت، درمان و کمک مستقیم برای خرید مایحتاج اولیه زندگی ازجمله کرایه خانه و غذا دانست. بااین‌حال کنگره آمریکا هنوز قانون تنظیم افغانستان که اجازه اقامت دائمی به افغان‌ها را می‌دهد را با وجود درخواست سازمان‌ها و نهادهای مهاجرت تصویب نکرده است. در اوایل ماه جاری، استر اولواریا، مقام ارشد مهاجرتی کاخ سفید، گفت: «دولت می‌خواهد کارهای بیشتری برای مهاجران افغان از طریق قانونی انجام دهد که به این افراد اجازه می‌دهد مستقیما برای اقامت دائم درخواست بدهند و روند پناهندگی را دور بزنند.»

بااین‌حال سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید، آنان در تلاش‌اند تا قانونی در آمریکا تصویب شود که به موجب آن افغان‌هایی که بر اساس طرح آزادی مشروط در آمریکا حضور دارند، مسیر روشنی برای اقامت دائم در آن کشور پیدا کنند.

قوانین فدرال آمریکا هنوز دورنمای روشنی برای افغان‌هایی ‌که با استفاده از طرح آزادی مشروط در آمریکا اسکان داده شده‌اند، ترسیم نکرده است. بسیاری‌ از افراد نگران این موضوع‌اند که پس از دوسال این امکان وجود دارد که تعداد زیادی از افغان‌ها برای اقامت دائم پذیرفته نشوند و آنگاه مشخص نیست سرنوشت این افراد چه می‌شود.