ادامه درگیری‌های سیاسی مانعی بر سر راه تشکیل دولت اکثریت ملی در عراق

مقتدی صدر مخالفت صریح خود را با مشارکت نوری‌المالکی، رهبر «ائتلاف دولت قانون» در دولت اکثریت ملی اعلام کرده است

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، اخبرا به بغداد سفر کرده است - Ali NAJAFI / AFP

سفر اخیر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، به بغداد دستاورد قابل ذکری به دنبال نداشت، به همین دلیل او پس از اقامت کوتاهی در پایتخت به‌سرعت به شهر حنانه در استان نجف بازگشت. مقتدی صدر در این سفر با گروه‌های چهارچوب هماهنگی که به‌شدت با تشکیل دولت اکثریت ملی مخالفت می‌کنند، دیدار نکرد. مقتدی صدر پس از زیارت حرم کاظمین در شهر کاظمیه، بدون اینکه با هیچ حزب سیاسی ملاقاتی داشته باشد، به حنانه بازگشت. به گفته منابع آگاه، هدف از این بازدید نظارت بر روند تلاش‌های سیاسی جنبش صدر در پایتخت بود.

دولت اکثریت ملی

در واقع، تلاش‌ها برای متقاعد کردن گروه‌های سیاسی چهارچوب هماهنگی در دولت اکثریت ملی که مقتدی صدر قصد دارد آن را با مشارکت حزب دموکرات کردستان، ائتلاف «تقدم» به رهبری محمد حلبوسی و ائتلاف «عزم» به رهبری خمیس خنجر تشکیل دهد با بن‌بست روبه‌رو شد. زمانی پرده از این بن‌بست سیاسی برداشته شد که مقتدی صدر مخالفت صریح خود را با مشارکت نوری‌المالکی، رهبر «ائتلاف دولت قانون» در دولت اکثریت ملی اعلام کرد.

مقتدی صدر در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «من با هادی‌‌العامری رهبر ائتلاف «فتح»، قیس خزعلی رهبر عصائب‌ اهل‌حق و فالح فیاض رئیس سازمان حشدالشعبی تماس گرفتم تا در دولت اکثریت ملی شرکت کنند، مشروط بر این‌که نور‌المالکی هیچ نقشی در آن نداشته باشد، اما آن‌ها از این کار خودداری کردند.»

مقتدی صدر، نور‌المالکی را مسئول گسترش فساد و خشونت در کشور می‌داند، علاوه بر این‌که در ماه ژوئن ۲۰۱۴، داعش توانست دوسوم خاک عراق را مورد حمله و تهدید قرار دهد. نورالمالکی برای دو دوره متوالی (۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴) نخست‌وزیر عراق بود. نوری‌المالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون روز پنج‌شنبه گذشته، ۲۷ ژانویه در واکنش به سخنان مقتدی صدر در یک توییت نوشت «من عادت کرده‌ام به کسانی که اختلاف‌های سیاسی ملی را شخصی می‌کنند، پاسخ ندهم.» او در ادامه نوشت «من در زندگی سیاسی و اجتماعی خود به کسانی که با نگاه شخصی به اختلاف‌های سیاسی ملی نگاه می‌کنند، پاسخی نداده‌ام؛ اما در عرصه سیاسی و امنیتی برای دفاع از عراق، امنیت و منافع مردم و مقابله با کسانی که به ریخته شدن خون مردم اهمیت نمی‌دهند و اموال، دارایی‌ها و آزادی‌ها را مصادره می‌کنند، به این افراد پاسخ می‌دهم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیدار با نمایندگان جنبش صدر

در همین حال، مناف موسوی، کارشناس امور سیاسی گفت: «برنامه سفر مقتدی صدر به بغداد شامل دیدار با رهبران گروه‌های چهارچوب هماهنگی نبود، بلکه هدف از آن زیارت عتبات مقدسه و دیدار با مسئولان و نمایندگان جنبش صدر بود.» او افزود: «به همین دلیل، مقتدی صدر به‌سرعت به نجف بازگشت، زیرا او هرگز قصد ملاقات با رهبران گروه‌های سیاسی را نداشت.» موسوی معتقد است که «توییت نوری‌المالکی به گفته‌های مقتدی صدر ربطی ندارد، به این معنی که نوری‌المالکی در تلاش برای پیوستن به دولت اکثریت ملی و توافق بین جناح‌های سیاسی است که بحران سیاسی کنونی را مطابق با مفاد قانونی اساسی حل می‌کند.»

موضع ثابت و مشترک

بااین‌حال، علی ترکی‌الجمالی، نماینده «فراکسیون صادقون»، تاکید کرد که «چهارچوب هماهنگی از وارد شدن به هر ائتلاف و اتحادی با جنبش صدر که شامل همه گروه‌های چهارچوب هماهنگی نباشد، خودداری می‌کند». او با بیان این‌که «چهارچوب هماهنگی بدون ائتلاف دولت قانون، هرگز با جنبش صدر همراه نمی‌شود، خاطرنشان کرد که چهارچوب هماهنگی یک جریان سیاسی منسجم است و هیچ‌یک از جناح‌های تشکیل‌دهنده را مستثنی نمی‌داند و در این زمینه موضع ثابت و مشترکی دارد.» جمالی گفت: «هرچند جنبش صدر، مشارکت نوری‌المالکی در تشکیل دولت جدید را رد می‌کند، اما چهارچوب هماهنگی و جنبش صدر توانسته‌اند دیدگاه‌ها را برای تشکیل دولت آینده اندکی نزدیک‌تر کنند.»

گفت‌وگو برای حل اختلاف‌نظرها

از سوی دیگر «جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق (یونامی)، از بغداد خواست برای برون‌رفت از چالش‌های سیاسی و ناسازگاری بر سر تشکیل دولت آینده، گفت‌وگوها را آغاز کند. در بیانیه‌ دفتر نخست‌وزیری عراق، جنین هنیس پلاسخارت در دیدار با مصطفی‌الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، علاوه بر صحبت در مورد وضعیت کلی سیاسی و امنیتی عراق، خواستار ازسرگیری گفت‌وگوها برای پایان دادن به ناسازگاری‌ بین جناح‌های سیاسی و فراهم کردن زمینه تشکیل دولت آینده عراق شد.

در این دیدار، مصطفی‌الکاظمی بار دیگر بر تمایل عراق به گسترش و تحکیم روابط منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد. در مقابل، جنین هنیس پلاسخارت نیز با تاکید بر موضع جامعه جهانی در حمایت از عراق در قبال چالش‌های کنونی، ازسرگیری گفت‌وگوها را بهترین راه‌حل برای عبور از بن‌بست سیاسی فعلی در عراق دانست.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه