تجاوز، نخستین تجربه جنسی میلیون‌ها زن در جهان

متوسط سن زنانی که مجبور به رابطه جنسی می‌شوند، ۱۵ سال است

رژه جنبش من هم در کالیفرنیا در سال ۲۰۱۸ - Sarah Morris / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

براساس نتایج یک پژوهش جدید، تجاوز برای میلیون‌ها زن آمریکایی نخستین تجربه جنسی است. 

این پژوهش که روز دوشنبه در نشریه «طبابت داخلی جاما» منتشر شده نشان می‌دهد که ۶.۵ درصد زنان ۱۸ تا ۴۴ ساله که در این پژوهش شرکت کرده‌اند، نخستین تجربه جنسی‌شان با زور همراه بوده است.

حدود هفت درصد این زنان گفته‌اند هنگام حمله ده ساله یا جوانتر بوده‌اند.

این پژوهش که میان ۱۳.۳۱۰ زن انجام گرفته، به روشنی از واژه «تجاوز» استفاده نکرده است، اما دکتر لورا هاکس، مولف ارشد گزارش و پژوهشگر دانشگاه هاروارد می‌گوید «هر برخورد جنسی (همراه با دخول) اگر خلاف میل باشد، تجاوز است». او می‌گوید: «اگر کسی حتی به زور کلام مجبور به نزدیکی شود، باز هم تجاوز است».

این گزارش نتیجه گیری کرده است که کسانی که نخستین تجربه جنسی‌شان همراه با زور بوده، بیشتر دچار بیماری‌های اندام‌های تناسلی از جمله درد رحم و مشکلات قاعدگی می‌شوند.  

زنانی که قربانی تماس جنسی توام با زور بوده‌اند، دو برابر سایر زنان از مشکلات سلامتی شکایت می‌کنند. آن‌ها همچنین بیشتر در معرض بارداری‌های ناخواسته و سقط جنین هستند.

متوسط سن زنانی که مجبور به رابطه جنسی می‌شوند، ۱۵ سال، و متوسط سن متجاوز ۲۷ سال است. این زنان گزارش داده‌اند که در بیش از نیمی از موارد به آن‌ها به زور تجاوز شده است.

این گزارش بر اساس تحلیل واکنش‌های زنانی صورت گرفته که در میان سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ در تحقیقات دولت آمریکا شرکت کردند، و بنابراین، زمان آن به پیش از جنبش «#من‌هم» علیه ارعاب و تجاوز جنسی برمی‌گردد. 

به گزارش «مرکز فدرال برای کنترل و پیشگیری بیماری»، تقریبا از هر پنج زن در آمریکا یک زن قربانی تجاوز جنسی بوده است. دکتر هانا بُوز، کارشناس مرکز پژوهش‌های مربوط به خشونت و تجاوز در دانشگاه «دارِم» (بریتانیا) می‌گوید: «این پژوهش نمایانگر شواهد بیشتری نه تنها از گستردگی خشونت‌های جنسی، بلکه سن زنان در هنگام ارعاب و تجاوز جنسی است».

او افزود: «هرچند در طول بیست سال گذشته، توجه خاصی به تجربه‌های تجاوز و ارعاب جنسی کودکان شده است، اما تجربه جنسی نوجوانان اغلب به‌عنوان خشونت در جریان ملاقات نوجوانان با جنس مخالف تعبیر و به آن توجه چندانی نشده است. به همین گونه، سواستفاده مردان مسن تر از دختران جوان تنها به تازگی توجه کارشناسان را جلب کرده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر بوُز افزود این پژوهش به نیاز برای گنجاندن آموزش‌های جنسی در درس‌های مدارس ابتدایی و متوسطه اشاره دارد که روی موافقت و میل طرفین برای روابط سالم تمرکز کند. به همین گونه باید تیم‌ها و سازمان‌هایی برای شناسایی دخترانی که در معرض استثمار جنسی و تجاوز هستند، ایجاد شود.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، از هر سه زن، یک زن در جهان در مرحله‌ای از زندگیش مورد حمله جنسی اغلب از طرف مرد زندگیش قرار می‌گیرد.

سازمان عفو بین‌المللی، قوانین مربوط به تجاوز جنسی را در ۳۱ کشور اروپایی مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده که قوانین تنها نُه کشور اروپایی بر رضایت طرفین برای تماس جنسی مبتنی است. این کشورها عبارتند از: بریتانیا، سوئد، ایرلند، لوکزامبورگ، بلژیک، قبرس، ایسلند، آلمان و یونان.

قوانین دیگر کشورهای اروپایی برای رده بندی تجاوز جنسی، عمدتا به لزوم وجود زور یا تهدید اشاره می‌کند که در اغلب موارد تجاوز جنسی غایب است. به گفته کارشناسان، «فلج روانی» یا «یخ زدن» یکی از معمول‌ترین واکنش‌های روانی و جسمی در رویارویی با تجاوز جنسی است.

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتد پرس

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از جهان