سفیر لهستان از مهاجران خواست پس از برگزیت به لهستان بازگردند

در سال گذشته ۸۳۲ هزار لهستانی مقیم بریتانیا بوده‌اند


JUSTIN TALLIS / AFP

سفیر لهستان در بریتانیا از لهستانی‌های مقیم این کشور خواسته است پس از برگزیت «با جدیت بازگشت به کشورشان» را که رونق اقتصادیش ادامه دارد، مد نظر قرار دهند.

آرکادی رژگوچکی، که از سال ۲۰۱۶ سفیر لهستان در بریتانیا بوده، در نامه‌اش به شهروندان لهستانی مقیم این کشور، از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که فعلا قرار است در پایان ماه اکتبر صورت بگیرد، اظهار تاسف کرده است. 

تازه‌ترین ارقام از اداره آمار ملی بریتانیا حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۸، حدود ۸۳۲ هزار لهستانی مقیم بریتانیا بوده‌اند که همراه شهروندان هند بالاترین تعداد مهاجرانی است که در خارج از خاک بریتانیا متولد شده‌اند.

اما آقای رژگوچکی گفته است تنها ۲۷ درصد لهستانی‌های مقیم بریتانیا تقاضای اقامت دائم کرده‌اند که «به گونه‌ای نگران کننده اندک» است. 

سفیر لهستان افزود:«من همچنین از شما می‌خواهم با جدیت احتمال بازگشت به کشورتان را مد نظر قرار دهید.

«رشد سریع اقتصادی کشور ما فرصت‌های بیشتر و بیشتری برای شهروندان‌مان برای توسعه و شرایط خوب زندگی در لهستان فراهم می‌آورد.

«بریتانیا که برای نسل‌ها موطن هزاران لهستانی بوده، به احتمال قوی از عضویت اتحادیه اروپا خارج خواهد شد – که از بابت آن متاسفیم، اما ما همچنین به این روند به‌عنوان فرصتی می‌نگریم که رشته‌های میان دو کشور را تقویت می‌کند».

لهستان در حال حاضر درحال یک جهش اقتصادی است. این کشور سابقا کمونیستی از سال ۱۹۹۲ تا  امروز بدون وقفه و حتی در سال‌های رکود اقتصاد جهانی، دارای رشد اقتصادی سالیانه ۴.۲ درصد بوده است. 

اقتصاد لهستان به پای اقتصاد کشورهای اروپای غربی می‌رسد و پیش‌بینی شده که درآمد ناخالص ملی آن در سال جاری از کشور پرتغال جلو بزند. اما یک عامل که می‌تواند مانعی در راه آن باشد، کمبود نیروی انسانی است. 

در این میان، پیش‌بینی می‌شود اقتصاد بریتانیا در میان بی اطمینانی‌های ناشی از برگزیت و خطر خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق، افت کند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/world/europe 

© The Independent