رئیس‌جمهوری اسرائیل فردا وارد امارات می‌شود

در این سفر بانوی اول اسرائیل هم رئیس‌جمهوری این کشور را همراهی می‌کند

این بازدید رسمی ۱۶ ماه پس‌ازآن صورت می‌گیرد که امارات متحده عربی به سیاست کهن عربی پایان داد و با اسرائیل ارتباط سیاسی برقرار کرد- AFP

محمد الخاجه، سفیر امارات متحده عربی در تل‌آویو اعلام کرد که رئیس جمهور اسرائیل فردا وارد امارات متحده عربی خواهد شد. قرار است با حضور او روز استقلال اسرائیل در نمایشگاه اکسپوی دبی برگزار شود.

الخاجه ضمن استقبال از این سفر تاریخی و ابراز امیدواری از ارتقای سطح روابط اقتصادی بین دو کشور، در حساب توییتر خود نوشت: «قرار بود این سفر روز نهم ژانویه انجام شود که به دلیل شیوع بیماری کووید-١٩ به تاخیر افتاد.»

پیش‌تر نیز، دفتر ریاست‌ جمهوری اسرائیل روز سه‌شنبه، ۲۵ ژانویه، اعلام کرد اسحاق هرتزوگ روزهای ۳۰ و ۳۱ ژانویه به همراه بانوی اول اسرائیل در سفر به امارات متحده عربی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات متحده عربی، دیدار می‌کنند.

این بازدید رسمی ۱۶ ماه پس‌ازآن صورت می‌گیرد که امارات متحده عربی به سیاست کهن عربی پایان داد و با اسرائیل ارتباط سیاسی برقرار کرد.

برقراری ارتباط میان این دو کشور در پی امضای پیمان ابراهیم رخ داد که به ابتکار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده، شکل گرفت و برخی کشورهای مسلمان برای نخستین بار با اسرائیل روابط سیاسی برقرار کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در ماه دسامبر ۲۰۲۱ برای نخستین بار به امارات متحده عربی سفر کرد.

 او در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری دولتی امارات «دبلیوای‌ام» (WAM) با بیان اینکه «با هم کار می‌کنیم تا آینده بهتری برای فرزندانمان تضمین کنیم»، در مورد نتایج پیمان صلح ابراهیم بین امارات و اسرائیل برای دستیابی به رشد و مشارکت اقتصادی گفت: «بسیار خوشحالم که روابط دو کشور در همه زمینه‌ها تقویت شده است.

توافقنامه‌های همکاری در زمینه‌های تجارت، تحقیق و توسعه و امنیت سایبری، بهداشت، آموزش، هوانوردی و موارد دیگر هم منعقد شده است و باید بگویم که مشتاقانه منتظر توسعه و تحکیم مداوم روابطم.»

امارات به همراه بحرین، مراکش و سودان چهار کشور عربی‌اند که در سال ۲۰۲۰، با حمایت دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آن کشور، در روند موسوم به‌ «توافق ابراهیم» برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل اقدام کردند. نسبت به سه کشور دیگر، روابط تل‌آویو و ابوظبی پیشرفت بیشتری داشته است.

پیش از این، یائیر لاپید، وزیر خارجه و سایر وزرای اسرائیلی هم به امارات رفته و در طول نمایشگاه جهانی در دبی نیز بسیاری از اسرائیلی‌ها به این شهر سفر کرده‌اند.

بیشتر از جهان