دولت هند ورود سیگارهای الکترونیکی را ممنوع کرده است

16 ایالت قوانینی را بر ضد سیگارهای الکترونیک تصویب کرده‌اند

NDTV/ Youtube

کابینه هند، واردات، تولید و فروش سیگارهای الکترونیکی را ممنوع کرد. این خبر را وزیر دارایی هند با استناد به خطری که ویپینگ(vaping) برای سلامت جوانان دارد اعلام کرد.

دولت نارندرا مودی، دستوری اضطراری طرح شده توسط وزارت بهداشت را تایید کرد که بر اساس آن مرتکبان بار اول تا یک سال زندانی می‌شوند و ۱۰۰ هزار روپیه جریمه می‌پردازند.

هارش واردهان، وزیر بهداشت در توییتی گفت داشتن سیگارهای الکترونیکی و یا دستگاه‌های مشابه نیز جرم محسوب می‌شود و می‌تواند تا شش ماه زندان و ۵۰ هزار روپیه جریمه داشته باشد.

نیرمالا سیتارمان، وزیر دارایی هند روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری در دهلی گفت این تصمیم به دلیل خطر روزافزون سیگارهای الکترونیکی برای سلامت جوانان هند گرفته شد.

خانم سیتارمان با استناد به منابعی نامشخص گفت به نظر می‌رسد سیگارهای الکترونیکی تبدیل به «اعلامیه مد» شده‌اند.

او گفت: «گزارش‌ها می‌گوید احتمالا افرادی هستند که به استفاده از سیگارهای الکترونیکی عادت می‌کنند صرفا برای اینکه «شیک به نظر می‌رسد».

ابتدا در ماه مه امسال یک نهاد دولتی گزارشی را که در آن ممنوعیت مصرف این نوع سیگارها توصیه می‌شد منتشر کرد و گفت پژوهش‌ها در مورد تأثیرات مصرف سیگارهای الکترونیکی و اینکه تضمین کند بی خطر هستند کافی نیست.

بر اساس مقاله شورای پژوهش های پزشکی هند ICMR سیگارهای الکترونیکی نه تنها حاوی محلول‌های به شدت اعتیادآور نیکوتین دار هستند بلکه دیگر مواد بالقوه قابل تنفس و خطرناک از جمله مواد طعم دهنده و بخارکننده نیز دارند.

این شورا در گزارش خود به مطالعاتی که سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا (اف دی ای) در مورد استعمال سیگارهای الکترونیکی انجام داده و همچنین مرگ دست کم شش نفر در آمریکا که گفته می‌شود بر اثر بیماری‌های مرموز مربوط به سیگارهای الکترونیکی بوده و به افزایش درخواست‌های ممنوعیت آن در سراسر دنیا منجر شده است، استناد می‌کند. 

ولی منتقدان می‌گویند مقاله شورای پژوهش‌های پزشکی هند ICMRمنفعت‌های نسبی سیگارهای الکترونیکی بدون«تار» را نسبت به مصرف سیگار سنتی در نظر نگرفته است.

هفته گذشته، مرکز بهداشت عمومی انگلستان بیانیه‌ای منتشر کرد که می‌گفت «وِیپینگ کاملا بی خطر نیست ولی به مراتب نسبت به استعمال تنباکو ضرر کمتری دارد. هیچ شرایطی برای اینکه ادامه دادن به کشیدن سیگار به سالم بودن شما کمک شود وجود ندارد مگر آنکه به سیگار الکترونیکی روی آورید».

سیگار الکترونیکی در بیشتر مناطق هند ممنوع شده است و ۱۶ ایالت قوانینی را بر ضد آن به تصویب رسانده‌اند.

یک انجمن صنعتی دولت را متهم کرده است که یک تصمیم اقتصادی را در پوشش سلامت عمومی ارائه می‌دهد.

پیش از ممنوعیت امروز، سامرات چودهری ، بنیانگذار انجمن مصرف کننده‌های سیگار الکترونیکی هند گفت: « دولت ۲۸ درصد سهامITC که تولیدکننده اصلی سیگار است را در دست دارد و این به آن معناست که مستقیم از خرید و فروش سیگار سود می‌برد و در کنارش میلیون‌ها از مالیات سیگار به دست می‌آورد».

خانم سیتارمان در اعلام این خبر به این موضوع اشاره کرد که «از قرار بیش از ۴۰۰ برند در بازار موجود است و هیچ یک در هند تولید نشده است».

در صورتی که دولت می‌خواهد ممنوعیت را دائمی کند باید حکمی را که روز چهارشنبه تایید شده است تبدیل به مصوبه‌ای کامل کند و آن را ظرف شش ماه به تصویب پارلمان برساند.

ولی از آنجایی که آقای مودی در انتخابات ماه مه با اکثریتی قابل توجه در مجلس عوام هند ( لوک سابا) برنده شد چالش خیلی بزرگی برای او نخواهد بود. 

هند، ۱۰۶ میلیون سیگاری بزرگسال دارد و پس از چین در رتبه دوم دنیا قرار می‌گیرد. از همین رو،بازاری سودآور برای شرکت‌هایی است که محصولات جدید ویپینگ تولید می‌کنند. 

شرکت‌هایی چون دو کمپانی بزرگ آمریکایی فیلیپ موریس و جول. به گزارش خبرگزاری رویترز فیلیپ موریس قصد داشت دستگاه‌های موسوم به «گرم کردن بدون سوختن» را در هند عرضه کند و شرکت جول می‌خواست سیگارهای الکترونیکی‌اش را وارد بازار کند و چندین مدیر ارشد را نیز در ماه‌های اخیر برای این منظور استخدام کرده بود. 

هیچ یک از این شرکت‌ها به خبر ممنوعیت سیگارهای الکترونیکی واکنش نشان نداده‌اند.  

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی