چالش های تداوم حضور نیرو های آمریکایی در عراق

ائتلاف فتح در تلاش برای پایان دادن به حضور نیرو های آمریکایی در عراق است

عکس از:  AFP(اندیپندنت عربی).

نمایندگان “ائتلاف فتح"، بازوی سیاسی بسیج مردمی، در پارلمان عراق بار دیگر اقدام به باز کردن پرونده حضور نظامی ایالات متحده در این کشور کرده و در تلاش برای ایجاد قانونی هستند که بغداد را وادار به پایان دادن حضور نظامی آمریکا در عراق کند. این نمایندگان در گذشته نیز اقدامات مشابهی انجام دادند اما تلاش های آنها نتوانست به نتیجه ای برسد.

هنگامی که انبار های تجهیزات نیرو های بسیج مردمی در عراق مورد حمله قرار گرفت، نمایندگان ائتلاف فتح، ایالات متحده را متهم به همکاری با اسرائیل کرده و اصرار داشتند که این حملات با ابزار جنگی اسرائیل که ایالات متحده آن ها را وارد عراق کرده است، انجام شده است. نمایندگان وابسته به بسیج مردمی سعی داشتند با بهره برداری از مسئله ای حملات انجام شده، قانونی را در پارلمان عراق به تصویب برسانند که منجر به خروج نیرو های آمریکایی از خاک عراق شود اما در گذشته، محمد حلبوسی، رئیس پارلمان عراق مانع تصویب این قانون شده بود.

از سوی دیگر، حسن سالم از جناح "صادقون" گروهی پارلمانی وابسته به جنبش "عصائب اهل الحق" به رهبری قیس الخزعلی که روابط نزدیکی با ایران دارد، اظهار داشت که 50 تن از نمایندگان پارلمان عراق که مجموع اعضای آن 329 نفر است، درخواستی را مبنی بر تعدیل بخشی از قانون اساسی کشور، به رئیس پارلمان تحویل دادند.

بر اساس اطلاعاتی که در دسترس اندیپندنت عربی رسیده است، نمایندگانی که درخواست تعدیل بخشی از قانون اساسی عراق را که مرتبط به خروج نیرو های آمریکایی از عراق می باشد را به امضا رساندند، وابسته به "ائتلاف فتح" به رهبری هادی العامری، "ائتلاف دولت قانون" به رهبری نوری المالکی و نمایندگان وابسته به گروه  "اتحاد سائرون" به رهبری مقتدا صدر هستند.

در پیوند به این موضوع، منابع پارلمانی عراق اظهار داشتند که در صورت مطرح شدن این در خواست در پارلمان، اغلب نمایندگان شیعه مذهب عراق، چاره ای جز ابراز موافقت به این درخواست را ندارند زیرا در غیر این صورت با چالش های زیادی از سوی گروه های شیعه ای که ایالات متحده آن ها را به دیده شک و تردید می بیند، رو به رو می شوند. گروه های مختلف سیاسی شیعه مذهب عراق که در تلاش برای جلب حمایت طیف وسیع شهروندان شیعه مذهب هستند، نام های اعضای پارلمان را که درخواست تصویب قانون اساسی را به امضا رسانده اند، فاش کردند تا میزان محبوبیت خود را در میان مردم افزایش دهند.

اما با وجود همه ای تلاش ها، ممکن است ائتلاف فتح موفق به تحقق این هدف نشود زیرا تا هنوز شمار زیادی از شهروندان شیعه مذهب عراق همچون ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی، نخست وزیر پیشین عراق، جنبش ملی الحکما به رهبری عمار الحکیم و شمار زیادی از شخصیت های وابسته به "اتحاد سائرون" به رهبری مقتدا صدر، مخالف پیشنهاد خروج نیرو های آمریکایی از عراق می باشند. این گروه از نمایندگان، خواستار توازن قدرت و ایجاد روابط نیک با ایران و ایالات متحده هستند و نمی خواهند عراق در نتیجه تنش میان ایران و آمریکا آسیب ببیند.

از سوی دیگر، نمایندگان کرد که قدرت و نفوذ قوی در پارلمان عراق دارند تلاش می کنند مانع تصویب این درخواست شوند که هدف از آن، خروج نیرو های آمریکایی از عراق است.

در مقابل، رهبران کرد به صورت آشکارا خواهان حضور نیرو های آمریکایی در عراق می باشند و خاطر نشان می کنند که عراق تا هنوز در معرض چالش های امنیتی بی شماری قرار دارد و حضور نیرو های آمریکایی می تواند نقش مثبتی در تأمین امنیت عراق داشته باشد. در همین راستا، گروه های سنی مذهب عراق، در مورد حضور نیرو های آمریکایی در کشور با گروه های کرد همسویی دارند و حضور آمریکا در منطقه را به سود صلح و ثبات عراق می دانند، به ویژه این که نفوذ ایران در منطقه به شدت رو به افزایش است.

پس از پایان جنگ با داعش و بازگشت گروه های سنی مذهب به شهر های نینوا، انبار و صلاح الدین، نمایندگان این گروه ها تأکید بر حضور نیرو های آمریکایی در این مناطق داشته و آن را ضامن ثبات و استقرار اوضاع در عراق می دانند. افزون بر آن، نیرو های آمریکایی در توازن روابط میان گروه های سنی مذهب عراق و دولت مرکزی این کشور، نقش فعال و گسترده ای دارند.

تلاش گروه های شیعه مذهب عراقی در جهت تصویب قانونی برای پایان دادن به حضور نیرو های آمریکایی در عراق ممکن است عملی نشود اما این هیاهوی سیاسی، بغداد را با چالش های دشواری رو به رو می کند، به ویژه اینکه عراق تا هنوز نیاز شدیدی به حضور نیرو های آمریکایی در کشور دارد.

متهم کردن حکومت عراق به ناتوانی در تأمین امنیت، سوء استفاده از امکانات دولتی و سهل انگاری در مسئله ای پایان دادن به حضور نیرو های خارجی در کشور، می تواند منجر به کاهش حمایت شهروندان شیعه از دولت مرکزی عراق شود و موقف گروه های شیعه مذهب وفادار به ایران را در انتخابات پارلمانی آینده که نقش اساسی در تعیین سرنوشت آینده عراق دارد، تقویت کند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه