واکنش دولت بایدن در صورت حمله احتمالی روسیه به اوکراین چه خواهد بود؟

فعلا تحریم صادرات نفت و گاز روسیه یا قطع ارتباط روسیه با شبکه سوئیفت در دستور کار دولت بایدن نیست

به گزارش نشریه وال استریت ژورنال، دولت بایدن در حال تهیه فهرست بلندبالایی از تحریم‌های اقتصادی است تا در صورت حمله روسیه به اوکراین، آن‌ها را علیه مسکو اعمال کند.

این تحریم‌ها دامن‌ بانک‌های عمده، شرکت‌های دولتی و واردات ضروری روسیه را خواهند گرفت، هرچند به نوشته این نشریه، کارزارهای تحریمی قبلی به موانعی خورده‌ و نتوانسته‌اند موثر واقع شوند.

مقام‌های دولت آمریکا گفتند که فهرست تحریم‌ها در حال نهایی شدن است و در دهه‌های گذشته سابقه نداشته‌ است.

به گفته این مقام‌ها، گرچه تصمیم نهایی گرفته نشده، هدف‌های بالقوه تحریم چند بانک بزرگ دولتی روسیه از جمله «وی‌تی‌بی»، ممنوعیت دادوستد بدهی‌های دولتی روسیه و اعمال کنترل‌های صادراتی بر بخش‌های کلیدی از جمله دستگاه‌های ریز‌الکترونیک پیشرفته خواهد بود.

به نوشته وال استریت ژورنال، جنگ اقتصادی آمریکا در گذشته نتایج متفاوتی به بار آورده‌ است. ایران و کره شمالی -که هر دو به دلیل برنامه هسته‌ای‌ خود تحریم شده‌اند- در طول زمان خود را با تحریم‌ها سازگار کرده‌اند؛ هر چند برای اقتصاد و معیشت مردمشان بسیار گران تمام شده است.

پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۱۴، دولت اوباما تحریم‌هایی علیه فناوری انرژی، دادوستد بدهی‌ها و برخی بانک‌ها و کارخانه‌های دولتی روسیه وضع کرد، اما محدود بودن دامنه تحریم‌ها باعث شد به اقتصاد روسیه آسیبی جدی نرسد.  

بنا بر این گزارش، روسیه اکنون برای تحمل تحریم‌ها آماده‌تر است زیرا ذخایر ارزی بیشتری دارد، وابستگی‌اش به وام‌های خارجی کاهش یافته، نرخ رشد اقتصادی‌اش بالا رفته و از افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی هم بهره‌مند شده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد تحریم صادرات نفت و گاز روسیه یا قطع ارتباط روسیه از شبکه جهانی مبادلات بانکی فعلا در دستور کار دولت بایدن نباشد. با این حال، مقام‌های دولت آمریکا به وال استریت ژورنال گفتند که ایالات متحده این بار بر خلاف سال ۲۰۱۴، با مسکو برخوردی تدریجی نخواهد داشت و از همان ابتدا، طیف وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی روسیه را تحریم خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، کشورهای اروپایی هم این سری با آمریکا هماهنگ‌ترند؛ زیرا ولادیمیر پوتین این بار از تغییر ترتیبات امنیتی پس از جنگ سرد در اروپا سخن به میان آورده است.

یک مقام دولت بایدن گفت اروپا می‌داند که «اگر بخواهیم محاسبات پوتین را تغییر بدهیم، باید در اعمال مجازات‌های سنگین کنار هم باشیم».

مسکو روز پنجشنبه اعلام کرد مشخص است که واشنگتن به رسیدگی به نگرانی‌های اصلی روسیه در قبال اوکراین تمایلی ندارد، اما درعین‌ حال تاکید کرد که برای گفت‌وگوهای بیشتر در این زمینه آماده است.

ایالات‌ متحده آمریکا و ناتو روز چهارشنبه پاسخ کتبی‌ خود به درخواست‌های روسیه برای بازتعریف تمهیدهای امنیتی اروپا در دوره جنگ سرد را که از زمان فعالیت‌های نظامی اخیر این کشور در امتداد مرزهای اوکراین مطرح و باعث نگرانی غرب شده است، به مسکو ارائه دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که مسکو برای مرور این پاسخ به زمان نیاز دارد و برای نتیجه‌گیری عجله‌ای ندارد؛ با این‌ حال اینکه آمریکا و ناتو درخواست‌های اصلی روسیه را قابل‌قبول نمی‌دانند، جای زیادی برای خوش‌بینی باقی نمی‌گذارد. او گفت: «بر اساس آنچه همکاران ما (ایالات‌ متحده و ناتو) روز گذشته گفتند، کاملا مشخص است در بخش‌های اصلی مندرج در آن اسناد... ما نمی‌توانیم بگوییم که به افکار و نظرهای ما توجه شده یا اینکه برای رسیدگی به نگرانی‌ها و دغدغه‌های ما تمایلی نشان داده شده است.»

به نوشته رویترز، این واکنش کرملین نشان می‌دهد که روسیه پاسخ‌های آمریکا و ناتو را به‌صورت مستقیم رد نکرده و نخواسته است درهای دیپلماسی بسته شود.

ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، روز پنجشنبه گفت که ایالات‌ متحده امیدوار است روسیه پیشنهادهای آمریکا را بررسی کند و برای گفت‌وگو در مورد آن‌ها سر میز مذاکره بیاید. او همچنین تاکید کرد که ایالات‌ متحده و متحدان غربی‌اش اتحاد دارند و گفت: «اتحاد ما به دیپلماسی ترجیح دارد؛ اما درعین‌ حال در عزم خود به پاسخگویی، در صورتی‌ که مسکو پیشنهاد ما برای مذاکره را رد کند، متحدیم که هزینه آن باید (برای روسیه) سریع و سنگین باشد.»

اوکراین می‌خواهد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بپیوندند؛ اما روسیه به‌شدت با آن مخالفت می‌کند و با این هشدار که حضور این پیمان نظامی غربی پشت مرزهایش را تحمل نخواهد کرد، برای استقرار ده‌ها هزار نیروی نظامی در امتداد مرزهای اوکراین اقدام کرده است. این موضع‌گیری و تحرک‌های نظامی اخیر روسیه پشت مرزهای کشور همسایه‌، نگرانی کشورهای غربی حامی اوکراین را از اینکه روسیه بار دیگر قصد داشته باشد به خاک اوکراین تجاوز کند، افزایش داده است. روسیه پیش‌تر در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه در اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرده بود.

بیشتر از جهان