توقف دوباره مذاکرات وین: «تصمیم‌ سیاسی لازم است»

مقام فرانسوی: به رغم دشواری مذاکرات با ایران، نشانه‌هایی وجود دارد که توافق می‌تواند در دسترس باشد

HANDOUT / AFP / EU DELEGATION IN VIENNA

نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام در وین روز جمعه ضمن اعلام بازگشت هیئت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌های خود و توقف موقت گفت‌وگوها، درخواست کرد که «اکنون تصمیم‌های سیاسی» اتخاذ شود.

انریکه مورا در پیامی در توییتر خبر داد که مذاکره‌کنندگان برای مشورت به پایتخت‌های خود بازمی‌گردند و هفته آینده -روز دوشنبه- با بازگشت به وین، مذاکرات را ازسر می‌گیرند.

او در ادامه این پیام، تاکید کرد که «هم‌اکنون» به تصمیم‌های سیاسی نیاز است.

هم‌زمان، در روز جمعه، یک مقام دولتی فرانسه گفت که مذاکرات جاری هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران همچنان سخت است، با این حال نشانه‌هایی وجود دارد که توافق می‌تواند در دسترس باشد. به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، این مقام نهاد ریاست‌جمهوری فرانسه که هویت او در گزارش مشخص نشده، پس از گفت‌وگوی سران فرانسه و روسیه، این مطلب را به خبرنگاران اطلاع داده است.

امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین، روسای‌جمهوری فرانسه و روسیه، روز جمعه تلفنی با یکدیگر صحبت کردند که بحران کنونی در اوکراین و مسئله هسته‌ای ایران از محورهای این گفت‌وگو بود.

رویترز از قول این مقام دولتی فرانسوی نوشت همچنان نیاز است که مسئله تضمین‌های درخواستی ایران و چگونگی بازگرداندن برنامه هسته‌ای این کشور به عقب و تحت کنترل قرار دادن آن روشن شود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در گفت‌وگوهای وین، نیز روز جمعه در توییتی در همین ارتباط نوشت که مذاکرات به مرحله بالاتر رسیده است؛ جایی که به گفته او، تصمیم‌هایی سیاسی را می‌طلبد.

هشتمین دور مذاکرات غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر طرف‌های برجام در وین در جریان است. آمریکا اعلام کرده که زمان برای رسیدن به توافق اندک است.