دیده‌بان حقوق بشر خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط نرگس محمدی شد

نرگس محمدی از یک بیماری خطرناک عصبی رنج می‌برد که باعث فلج عضلات او می‌شود

محاکمه سریع او پشت درهای بسته برگزار شد و  نرگس محمدی از دسترسی به وکیل محروم بود- عکس از پیک ایران 

سازمان دیده‌بان حقوق بشر، روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط نرگس محمدی، فعال حقوق بشر شد.

در این بیانیه گفته شده است حکم زندانی که در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۲ علیه یک مدافع برجسته حقوق بشر صادر شده، نشان‌دهنده تعهد مقامات ایران به نابودی هر گونه تلاش مردمی حقوق بشری است.

در این بیانیه گفته شده که تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، در ۲۷ ژانویه به دیده‌بان حقوق بشر گفته است که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، خانم محمدی را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به شش سال زندان، و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و اختلال در نظم عمومی» به دو سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.

او گفته است محاکمه سریع او پشت درهای بسته برگزار شد و  نرگس محمدی از دسترسی به وکیل محروم بود.

در ۱۹ ژانویه مقامات، خانم محمدی را پس از ۶۴ روز حبس انفرادی در زندان اوین به زندان قرچک در جنوب تهران منتقل کردند. او از نوامبر ۲۰۲۱ در بازداشت به سر می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد ایران در دیده‌بان حقوق بشر، گفت: «پیگرد و بازداشت ظالمانه نرگس محمدی به دست مقامات ایران، تنها یک سال پس از آزادی او از مجازات پیشین زندانش، و اضافه کردن احکام ناعادلانه زندان بعدی آشکارا به دنبال سرکوب و ساکت کردن او به هر قیمتی هستند.»

او افزود: «مقامات باید فوراً و بدون هیچ پیش‌شرطی نرگس محمدی را آزاد کنند که تا همین جا هم ناعادلانه سال‌ها زندانی بوده است.»

آقای رحمانی همچنین به دیده‌بان حقوق بشر گفت که او دریافته است که در ۱۲ ژانویه در محاکمه‌ای که بیش از پنج دقیقه طول نکشیده است قاضی به نرگس محمدی توهین کرده است، و مشخصاً نامزدی اخیر خانم محمدی برای جایزه صلح نوبل به دست دو نماینده مجلس نروژ، و تلاش او برای افشای کاربرد نظام‌مند حبس انفرادی طولانی‌مدت علیه زندانیان سیاسی را اقداماتی با هدف ضربه‌زدن به اعتبار نظام معرفی کرده است.

خانم محمدی در ماه مه ۲۰۱۵ به خاطر «تأسیس گروهی غیرقانونی»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، و «تبلیغ علیه نظام» به ده سال زندان محکوم شده بود.

مقامات پس از دیدار محمدی با کاترین اشتون، نماینده عالی وقت اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امنیتی، در تهران او را بازداشت کردند. طی حبس او در زندان اوین تهران او به خاطر تعرض از مقامات زندان شکایت کرد.

خانم محمدی، به یک بیماری عصبی جدی مبتلا است که باعث فلج عضلانی او می‌شود.

تارا سپهری‌فر، در بیانیه سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته است:«دولت‌هایی که در ارتباط دیپلماتیک با ایران هستند باید به حکومت ایران فشار بیاورند تا سرکوب بی‌وقفه مدافعان حقوق بشر را متوقف کند.»