‏ ایران متهم اصلی حمله به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی

در واکنش به این حمله، جهان پاسخ شدیدی به ایران خواهد داد ‏

عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی) .

حمله ی اخیر به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، باعث نگرانی شدید کشور های منطقه و جهان شده و واکنش های شدید جامعه بین المللی را در پی داشته است. قدرت این حمله و میزان دقت اهداف مورد نظر، نشان می دهد که انجام این گونه عملیات نظامی پیشرفته، نمی تواند کار شبه نظامیان حوثی و یا گروه های مسلح عراقی وفادار به ایران باشد، بلکه تنها تهران می تواند اقدام به چنین حمله ای سازماندهی شده کند. کارشناسان نظامی عقیده دارند طراحی و اجرای این حمله که 19 موقعیت را در تأسیسات نفتی هدف قرار داده است، فراتر از توان شبه نظامیان وفادار به ایران در منطقه است و انگشت اتهام را مستقیما به سوی ایران دراز می کند.

در پیوند به این موضوع، دکتر محمد السلمی، مدیر مرکز مطالعات ایران باور دارد که حمله ای اخیر تنها عربستان سعودی را هدف قرار نداده بلکه سراسر جهان را آسیب پذیر کرده است. پس از وقوع این حمله، بهای نفت در یک روز 20 درصد افزایش یافت و اقتصاد جهانی به شدت متضرر شد. به باور این کارشناس، تفاوتی نمی کند که این حمله را کدام گروه مسلح انجام داده است زیرا مسئول اصلی تهران است و با توجه به پیامد های دشواری که این حمله در پی دارد، بایستی جامعه بین المللی برای مقابله با تهدید های ایران دست به اقدامات جدی بزند. تردیدی نیست که مقامات عربستان سعودی و ایالات متحده جزئیات این حمله را به خوبی می دانند و نتیجه بررسی ها نسبت به این که حمله از کجا و چگونه صورت گرفته است به زودی اعلام خواهد شد، آن زمان ایجاب می کند به منظور جلوگیری از تکرار این گونه اقدامات تروریستی، پاسخ شدیدی به ایران داده شود. به رغم این که تهران تلاش دارد، مسئولیت این حمله را به گروه های مسلح وفادارش در یمن و عراق نسبت دهد اما در حقیقت، مسئول اول این حمله، رژیم ایران است. حتی اگر تصور بر این باشد، که این حمله از خاک عراق انجام شده است، عربستان سعودی و ائتلاف نظامی بین المللی در منطقه حق دارد به منظور دفاع و حمایت از منافع خویش، گروه های مسلح وفادار به ایران را در قلمرو عراق و یا شبه نظامیان حوثی را که به عنوان ابزاری در دست ایران می باشند، هدف حمله قرار دهد.

با توجه به اهمیت تأسیسات نفتی بقیق و خریص که حدود نیمی از تولید نفت عربستان سعودی را تأمین می کند لازم است واکنش به حمله به این تأسیسات، چنان جدی و قاطعانه باشد تا از تکرار این گونه اقدامات تروریستی در آینده جلوگیری شود. اگر این حملات از خاک عراق راه اندازی شده باشد، ایجاب می کند دولت عراق نیز این مسئله را با جدیت تمام دنبال کند و اگر خود توان مقابله با گروه های مسلح وفادار به ایران را ندارد به ائتلاف نظامی بین المللی اجازه دهد تا مراکز آن ها هدف حمله قرار گیرد.

در همین راستا، وزارت امور خارجه عربستان سعودی با نشر اعلامیه ای اظهار داشته است که جنگ افزار های استفاده شده در این حملات، ساخت ایران است و تحقیقات در مورد منبع دقیق حمله تا کنون جریان دارد. در این اعلامیه آمده است که هدف از این حمله، آسیب رساندن به امنیت و اقتصاد جامعه جهانی است. عربستان سعودی پیش از این که واکنش لازم را در قبال این حمله نشان دهد، از متخصصان و کارشناسان بین المللی دعوت کرده است تا جزئیات حمله اخیر را از نزدیک مورد مطالعه قرار دهند. البته عربستان سعودی با در نظر داشت نتایج تحقیقات، دست به اقدامات لازم خواهد زد و تردیدی نیست که ریاض توانایی حمایت و دفاع از کشور، مردم و منافع ملی عربستان سعودی را دارد.

شماری از آگاهان امور سیاسی در عربستان سعودی بدین باور اند که زمان اعمال فشار علیه ایران دیگر به پایان رسیده است و برای مقابله با تهدید های ایران، از این پس بایستی از گزینه جنگ استفاده شود، واکنش نظامی علیه ایران می تواند همزمان از دو جبهه مختلف صورت گیرد طوری که ایالات متحده به گونه ای مستقیم، ایران را هدف قرار دهد و ائتلاف عربی شبه نظامیان حوثی وفادار به ایران را در قلمرو یمن مورد حملات شدید قرار دهد.

در مقابل، گروه دیگری از کارشناسان عقیده دارند که رشد روز افزون توانایی های نظامی و اقتصادی عربستان سعودی برای دولت ایران که قصد دارد سراسر منطقه را تحت نفوذ خود قرار دهد؛ انگیزه ای اصلی خصومت ایران است. از این رو، درگیری نظامی با ایران می تواند بیشتر به سود ایران تمام شود و منافع عربستان سعودی را بیش از پیش در خطر اندازد و اهداف استراتژیک ایران را بر آورده سازد.

برخی از آگاهان امور عقیده دارند که ایالات متحده نیز در صدد بهره برداری از تشدید تنش میان ایران و کشور های عربی حوزه خلیج فارس است، زیرا در حالی که واشنگتن قادر است با یک اقدام نظامی، مانع حملات ایران و شبه نظامیان وفادار به ایران در منطقه شود، اما از اتخاذ این تصمیم خودداری می کند و از تشدید تنش و درگیری در خاور میانه، به سود منافع راهبردی خود، استفاده می کند.

دولت ایران با حمایت از گروه های تندرو در عراق، سوریه، لبنان و یمن و مجهز کردن آن ها به موشک های بالستیک و جنگ افزاری های پیشرفته, سراسر منطقه را به آشوب کشیده است و تبدیل به حامی و پشتیبان شماره یک گروه های تروریستی در خاور میانه شده است. شبه نظامیان حوثی با پهپاد های نظامی و موشک های پیشرفته ای که دولت ایران در دسترس آن ها قرار می دهد، به کشتی های نفت کش، تأسیسات نفتی و فرودگاه ها حمله می کنند و به نیابت از ایران منطقه را به آتش می کشند.

تهران در گذشته از این که گروه های تروریستی را حمایت می کند، انکار می کرد اما پس از ورود هیئت حوثی ها به تهران و دیدار با آیت الله خامنه ای، ایران تنها کشوری بود که ضمن اقدام به گشایش سفارت حوثی ها در تهران، این گروه تروریستی را به رسمیت شناخت، در حالی که همه ای کشور های جهان، دولت عبد ربه هادی را به عنوان حکومت مشروع یمن به رسمیت می شناسند.

از سوی دیگر، از هنگام حوادث 11 سپتامبر 2001، ایران شماری از رهبران سازمان القاعده و خانواده های آن را در ایران جای داده است اما دستگاه دیپلماسی ایران همواره بر این اقدامات که در تعارض با معیار های امنیت بین المللی می باشد، پرده پوشانده است.

از سوی دیگر، سرتیپ حمود الرویس، پژوهشگر امور نظامی می گوید: تأسیسات نفتی آسیب دیده حدود 1200 کیلومتر از مواضع شبه نظامیان حوثی در یمن فاصله دارد و ممکن نیست حمله توسط پهپاد های حوثی ها صورت گرفته باشد.

با توجه به این که حمله ای موشکی اخیر به تأسیسات نفتی بقیق و خریص با مهارت و دقت بسیاری انجام شده است، پس شکی نیست که ایران طراح و مجری اصلی این حمله است.

پس از افزایش تحریم ها علیه ایران و منع فروش نفت این کشور، تهران هشدار داد که اگر ایران نتواند نفت خود را به خارج صادر کند، سایر کشورهای منطقه نیز قادر به فروش نفت نخواهند بود. سپس حمله به کشتی های نفت کش و تأسیسات نفتی در منطقه آغاز شد، این مسئله می تواند شاهد و گواه کافی برای متهم بودن ایران در حملات نظامی بر تأسیسات نفتی باشد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه