احمد خاتمی: با آمریکا تا زمانی که آدم نشده، رابطه نخواهیم داشت

«عربستان می‌خواست دو هفته‌ای یمن را بگیرد،‌ اما نزدیک هشت سال است که با مقاومت دشمن را عقب زده‌اند»

بحث رابطه با آمریکا و گفتگوی مستقیم با این کشور در میان افکار عمومی، پس از سخنرانی علی خامنه‌ای در روز ۱۹ دی قوت گرفت - عکس از آفتاب نیوز

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در رابطه با سیاست جمهوری اسلامی برای ارتباط با سایر کشورهای جهان گفت: «قانون اساسی می‌گوید با تمام دنیا می‌توانیم بر اساس منافع متقابل ارتباط داشته باشیم و با اسرائیل هیچ‌گاه ارتباط نخواهیم داشت و با آمریکا هم تا زمانی که آدم نشده، رابطه نخواهیم داشت.»

او با انتقاد از کسانی که سفر ابراهیم رئیسی به روسیه را بی‌ثمر خوانده‌اند، افزود:«اینکه می‌گویند رئیس جمهورمان را به‌درستی تحویل نگرفتند، حرف درستی نیست؛ مجلس دوما در این ایام تعطیل بود، اما به گفته مسئولان آن، پای سخنرانی آقای رئیسی در دوما بیش از ۴۰۰ نفر آمدند و دائما ایشان را تشویق کردند.»

بحث رابطه با آمریکا و گفتگوی مستقیم با این کشور در میان افکار عمومی، پس از سخنرانی علی خامنه‌ای در روز ۱۹ دی قوت گرفت. رهبر جمهوری اسلامی با استفاده از کلیدواژه «تعامل» در اظهاراتی گفت: «آمریکا از بُن دندان با نظام اسلامی دشمن است زیرا این نظام را برخاسته از دین و مظهر اعتقادات دینی ملت می‌داند. اینکه ما با دشمن مذاکره یا تعامل کنیم حرف دیگری است اما در مقابل حرف زور دشمن نباید تسلیم شد. تسلیم نشدن در برابر دشمن مستکبر و زورگو جزو اصول انقلاب است و اینکه در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست، همچنان که تاکنون تسلیم نشده و از این پس نیز نخواهیم شد.»

از آن روز تاکنون احتمال مذاکره مستقیم با امریکا مورد توجه نیروهای سیاسی درون جمهوری اسلامی قرار دارد. موضوعی که برخی حتی سفر رئیسی به مسکو را نیز در همان راستا ارزیابی می‌کنند.

گفته می‌شود مسکو در تلاش است تا نقش میانجیگری را برای آغاز مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا بر عهده بگیرد و در سفر رئیسی به مسکو نیز پوتین نسبت به این موضوع هشدار داده است.

ایران و عربستان

نماینده علی خامنه‌ای در شورای نگهبان، در بخشی دیگر از سخنانش در خطبه های نماز جمعه، با حمایت از حوثی‌های یمن، گفت: «آنچه مایه افتخار است، مقاومت این مردم است؛‌ عربستان می‌خواست دو هفته‌ای یمن را بگیرد،‌ اما نزدیک هشت سال است که با مقاومت دشمن را عقب زده‌اند و این ملت شایسته تکریم و احترام است.»

در چند سال گذشته، روابط این دو رقیب منطقه‌ای به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل عمده از جمله دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران در سوریه، یمن، بحرین، لبنان و عراق متشنج شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین ایران به طور رسمی پذیرفته است که از حوثی‌های یمن به شکل مستشاری حمایت می‌کند. اگرچه عربستان، امریکا، امارات متحده عربی و حتی نماینده سازمان ملل شواهدی را ارائه می‌دهند که نشان می‌دهد ایران به لحاظ لجستیک و تسلیحاتی نیز از حوثی‌های یمن حمایت می‌کند.

با این حال در سال جاری، با میانجی‌گری دولت عراق در بغداد، مذاکراتی برای حل‌وفصل اختلاف‌ها و کاهش تنش‌ها میان این دو کشور برگزار شد.

در این شرایط، امام جمعه موقت تهران با حمله لفظی به عربستان سعودی، همچنان بر سیاست‌های ضد سعودی حکومت ایران پافشاری می‌کند.

این در حالی است که اخیرا حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد عربستان سعودی با صدور ویزا برای سه تن از دیپلمات‌های ایران به‌عنوان دیپلمات‌های مستقر در سازمان کنفرانس اسلامی در جده موافقت کرده  و ویزای این دیپلمات‌های دریافت شده است.

در این شرایط نمایندگان علی خامنه‌ای همچنان عربستان سعودی را آماج حملات لفظی خود قرار می‌دهند.

عربستان سعودی از دی ماه سال ۱۳۹۴، روابط سیاسی خود را با ایران به‌طور کامل قطع کرده است. این تصمیم به دنبال حمله «طلاب و دانشجویان بسیجی» به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد صورت گرفت. مهاجمان به دنبال اعدام شیخ باقر نمر، یک روحانی شیعه در عربستان به سفارت این کشور در تهران حمله کرده و آن را آتش زدند.

در پی حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران، سازمان همکاری اسلامی در جده جلسه فوق‌العاده تشکیل داد و ضمن محکومیت این عمل، آن را  نقض فاحش کنوانسیون‌های ژنو و وین راجع به حفاظت از اماکن سیاسی و مغایر قوانین و حقوق بین‌الملل دانست.