افغانستان در صدر فهرست تلفات ناشی از حمله‌های داعش در جهان

شاخه خراسان گروه داعش در سال گذشته یکی از فعال‌ترین شاخه‌های این گروه تروریستی در جهان بود که بیش از ۳۰۰ حمله مرگبار در افغانستان انجام داد

بررسی‌های یک مرکز اطلاعاتی اسرائیل نشان می‌دهد افغانستان بیشترین تلفات ناشی از حمله‌های تروریستی گروه داعش در سال ۲۰۲۱ در سراسر جهان را داشت. بخش بزرگی از این حمله‌ها پس از ماه اوت ۲۰۲۱ و هم‌زمان با خروج کامل نیروهای بین‌المللی از افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور اتفاق افتاد. کارشناسان این مرکز اطلاعاتی در مورد گسترش فعالیت‌های داعش در افغانستان پس از خروج نیروهای بین‌المللی هشدار داده‌اند.

مرکز اطلاعات تروریسم مایر آمیت، که از یک دهه پیش به این‌سو فعالیت‌های داعش را در سراسر جهان دنبال می‌کند، در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش بی‌سابقه تلفات ناشی از حمله‌های داعش در افغانستان خبر داد. در این گزارش آمده است: «در سال ۲۰۲۱، گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) ۳۶۵ حمله تروریستی در افغانستان انجام داد که به ۲۲۱۰ مورد تلفات انسانی منجر شد. این میزان در مقایسه با سال ۲۰۲۰ که ۸۲ حمله و ۸۳۵ مورد تلفات گزارش شد‌، افزایش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.» این گزارش حمله داعش به فرودگاه کابل در ۲۹ اوت ۲۰۲۱ را یکی از بزرگ‌ترین حمله‌های این گروه در سال گذشته در افغانستان خواند؛ در این حمله که با یک خودرو بمب‌گذاری‌شده انجام شد، ۱۷۰ غیرنظامی افغان و ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش همچنین حاکی از آن است که فعالیت‌های شاخه خراسان گروه داعش در سال ۲۰۲۱ افزایش و گسترش پیدا کرده است. بر اساس یافته‌های این مرکز اطلاعاتی، شاخه خراسان گروه داعش در سال گذشته به یکی از فعال‌ترین شاخه‌های این گروه تروریستی مبدل شد که بیش از ۳۰۰ حمله مرگبار در افغانستان انجام داد. همچنین این گروه فعالیت‌هایش در نقاط مرزی بین افغانستان و پاکستان را گسترش داد، هرچند هنوز اطلاع دقیقی از پیوستن این بخش از گروه داعش با شاخه پاکستانی آن‌ که در کشمیر مستقر است، به دست نیامده است.

یافته‌های این مرکز اطلاعاتی که بر مبنای موارد پذیرش مسئولیت حمله‌ها در رسانه‌های مربوط به داعش به‌ویژه نشریه النباء و نیز تایید برخی از منابع محلی است، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱، گروه داعش ۲۷۰۵ حمله تروریستی در سراسر جهان انجام داد که به کشته شدن ۸۱۴۷ نفر منجر شد و افغانستان با بیشترین تلفات، در رده نخست و سوریه با اندکی تفاوت در رده دوم قرار دارد.

هرچند سازمان ملل متحد تاکنون گزارش عمومی تلفات غیرنظامیان در افغانستان در سال گذشته را منتشر نکرده است، اما گزارش نیمه اول سال ۲۰۲۱ سازمان ملل نشان می‌دهد که در آن شش ماه، دست‌کم ۱۶۵۹غیرنظامی افغان کشته و ۳۵۲۴ تن مجروح شده‌اند. سازمان ملل عامل ۳۹ درصد از این تلفات را گروه طالبان و فقط ۱۰ درصد آن را گروه تروریستی موسوم به داعش می‌داند. با این‌ حال، دفتر هیئت معاونت سازمان ملل (UNAMA) در گزارش نیمه اول سال ۲۰۲۱، تعداد تلفات غیرنظامی ناشی از حمله‌های داعش در افغانستان را بیش از ۱۲۴ کشته و ۳۱۵ مجروح گزارش کرد که در مقایسه با مدت‌زمان مشابه در سال ۲۰۲۰، ۴۵ درصد افزایش نشان می‌داد.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد، از آغاز فعالیت‌های گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در سال ۲۰۱۵ در افغانستان، تاکنون درمجموع ۷۰۰۰ غیرنظامی در نتیجه حمله‌های این گروه آسیب مستقیم دیده‌اند که در این میان، دست‌کم ۲۲۰۰ تن کشته شده‌اند. در تازه‌ترین مورد، روز شنبه ۲ بهمن، گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار یک خودروی مسافربری در شهر هرات را که به کشته شدن شش تن از سرنشینان آن منجر شد، به عهده گرفت.

در حالی‌ که طالبان پس از تسلط کامل بر افغانستان و خروج نیروهای بین‌المللی، ادعای پایان جنگ و توقف کشتار غیرنظامیان را داشت، بر اساس گزارش‌ها، در شش ماه گذشته حمله‌های تروریستی داعش در افغانستان گسترش زیادی داشت. از نخستین روزهای تسلط طالبان تاکنون، داعش حمله‌های مرگباری در نقاط مختلف افغانستان همچون فرودگاه کابل، مسجد امام بارگاه قندهار، مسجد سیدآباد قندوز و چندین حمله بزرگ دیگر انجام داد.

در همین حال، اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه ۷ بهمن، در نشستی درباره افغانستان، از گسترش فعالیت‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی پس از خروج نیروهای ناتو و توقف عملیات جدی ضدتروریسم در افغانستان ابراز نگرانی کردند. سفیر فرانسه در سازمان ملل در این نشست گفت: «گسترش تروریسم در افغانستان، امنیت جهانی را تهدید می‌کند.» در این نشست تیرامورتی، سفیر هندوستان در سازمان ملل نیز با ابراز نگرانی از افزایش فعالیت‌های داعش در افغانستان در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ گفت: «حضور دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در افغانستان موضوعی نگران‌کننده است، زیرا آنان برای نشان دادن قدرت و نفوذشان در افغانستان دست به حمله‌های تروریستی می‌زنند.»

این در حالی است که سازمان ملل متحد پیش از خروج نیروهای ناتو در اوایل سال ۲۰۲۱ نیز از احتمال گسترش نفوذ داعش در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی هشدار داده بود.