وزیر بهداشت شروع موج ششم کرونا در ایران را تایید کرد

هفت شهر در وضعیت قرمز قرار گرفتند، تهران نارنجی شد

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، روند بستری در کشور پس از ۱۶۵ روز، دوباره افزایشی شده است‌ـ ATTA KENARE / AFP

وزارت بهداشت اعلام کرد در ۲۴ ساعت منتهی به جمعه ۸ بهمن، تعداد شهرهای قرمز در ایران به هفت شهر افزایش یافت، در حالی‌ که تا یک روز پیش فقط شهرستان اردکان قرمز بود. در رنگ‌بندی جدید، شهرهای کاشان، فردوس، قم، ابرکوه، اردکان، خاتم و مهریز در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین وضعیت تهران و ۴۲ شهر دیگر نیز نارنجی است و ۲۱۷ شهر هم به رنگ زرد درآمده‌اند. در ادامه گزارش وزارت بهداشت آمده روند بستری در کشور پس از ۱۶۵ روز، دوباره افزایشی شده است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز روز پنجشنبه ۷ بهمن، در توییتی افزایش موارد بستری و مراجعه سرپایی به بیمارستان‌ها را تایید کرد و از شروع موج ششم کرونا در ایران خبر داد. در خبری دیگر، سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، هم به خبرگزاری مهر گفت که در هفته‌های آینده موارد ابتلا به بیماری و همچنین بستری بیماران افزایش می‌یابد. علی اکبری ساری، رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس پیش‌بینی کرد که آمار روزانه ابتلا به سویه اومیکرون در هفته‌های آینده به ۳۰ هزار نفر می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به پنجشنبه ۷ بهمن، ۱۴ هزار و ۲۸۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند؛ این در حالی است که روز اول بهمن، پنج ‌هزار و ۲۷۶ بیمار جدید شناسایی شده بودند. مروری بر روند فزاینده ابتلا به بیماری در روزهای گذشته از غلبه سویه اومیکرون در ایران حکایت دارد. پیش‌تر مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا، گفته بود که هر روز ۱۲ درصد به تعداد مبتلایان افزوده می‌شود.

مقام‌های وزارت بهداشت به شهروندان توصیه می‌کنند برای تزریق نوبت سوم واکسن کرونا اقدام کنند، اما از آن‌جا که فاصله میان دوز دوم و سوم حداقل سه ماه است و واکسیناسیون در ایران با تاخیر انجام شد، هنوز نوبت تزریق دوز سوم واکسن بسیاری از شهروندان نرسیده است و خطر ابتلا به بیماری آنان را تهدید می‌کند.

از سوی دیگر، در حالی‌ که شمار روزانه مبتلایان افزایش می‌یابد و خطر ابتلا به سویه اومیکرون کودکان را تهدید می‌کند، طبق بخش‌نامه وزارت آموزش‌وپرورش، حضور دانش‌آموزان در مدارس الزامی است. بازگشایی کلاس‌های حضوری مدارس و دانشگاه‌ها در شرایطی که موج ششم ویروس کرونا کشور را تهدید می‌کند، انتقاد جامعه پزشکی و برخی مقام‌های وزارت بهداشت را به دنبال داشت.

محمد طباطبایی جبلی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان اینکه در دو هفته اخیر ابتلای کودکان به ویروس کرونا افزایش یافته‌ است، گفت: «مسلما با باز بودن مدارس و هر نوع تجمع دیگر شدت انتقال بیماری افزایش پیدا می‌کند.» پیش‌تر مسعود یونسیان نیز گفته بود: «قطعا این بازگشایی‌ها اثرات نامطلوبی خواهند داشت. حتی اگر این بازگشایی‌ها همین امروز هم متوقف‌ شده و تعطیل شوند، تا نیمه بهمن‌ماه نتیجه آنچه را که در یک ماه گذشته تاکنون انجام داده‌ایم، خواهیم دید. این بازگشایی‌ها منجر به این می‌شوند که در نیمه دوم بهمن‌ماه نه‌تنها کاهش سرعت بیماری را نبینیم، بلکه افزایش سرعت ابتلا به بیماری را هم شاهد باشیم.»