نفتالی بنت: توافق هم بشود، اسرائیل به مقابله با ایران ادامه خواهد داد

«توافقی که میلیون‌ها دلار نصیب این رژیم پوسیده و ضعیف کند، اشتباه خواهد بود»

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل - EMIL SALMAN / POOL / AFP

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید چه مذاکرات وین به توافق بینجامد چه نه، اسرائیل به مقابله با «رویکرد تهاجمی» ایران ادامه خواهد داد.

نفتالی بنت در مصاحبه‌ای که روز جمعه منتشر شد، به نشریه اورشلیم پست گفت: «حتی اگر توافقی صورت بگیرد، ما به آن پایبند نیستیم. ما آزادی عمل خود را حفظ خواهیم کرد.»

به گفته بنت، اسرائیل و آمریکا در زمینه مذاکره با جمهوری اسلامی ایران هم‌عقیده نیستند: «توافقی که میلیون‌ها دلار نصیب این رژیم پوسیده و ضعیف کند، اشتباه خواهد بود؛ چون این پول برای اقدام‌های تروریستی علیه سربازان اسرائیلی و آمریکایی در منطقه صرف خواهد شد. وقتی پول به خزانه ایران برسد، از طریق نیروهای نیابتی به سربازان آمریکایی حمله خواهند کرد.»

نخست‌وزیر اسرائیل در این مصاحبه گفت که ایران در موضع بسیار ضعیفی قرار دارد، پول ملی‌اش سقوط کرده، دچار بی‌آبی است و علیه حکومت پیاپی تظاهرات به پا می‌شود: «ایران با دست ضعیفی پوکر بازی می‌کند، ولی بلوف می‌زند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنت افزود که اسرائیل به آمریکا و اروپا پیام داده است که «رژیم ملاها نباید پول بادآورده به دست بیاورد».

به گفته بنت، بخشی از استراتژی اسرائیل این است که «ایران را تا ابد از آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای دور نگه دارد».

نخست‌وزیر اسرائیل جمهوری اسلامی ایران را به اختاپوسی تشبیه کرد که سرش در تهران است و پاهایش به شکل حزب‌الله و حماس، اسرائیل را محاصره کرده‌ است. او گفت: «در گذشته، اسرائیل گول خورد و به صورت تاکتیکی با پاهای اختاپوس جنگید؛ ولی خود اختاپوس در ایران است. دکترین من این است که جنگ سردی میان ایران و اسرائیل برقرار است و نخواهم گذاشت این جنگ یک‌سویه باشد. من می‌خواهم در تمام ابعاد [ایران] را تضعیف کنم و به نیروهایش آسیب بزنم. ایران هزار کیلومتر دورتر از مرز خودش چه کار دارد؟ من نمی‌خواهم ایران را در سوریه یا پشت هیچ‌کدام از مرزهای خودمان ببینم.»