هشدار احمدی‌نژاد در مورد «معامله کثیف» بر سر ایران

«یک قرارداد با چین بسته‌اند که آن را دیگر به مجلس هم نمی‌برند که بخواهند ۲۰ دقیقه‌ای تصویب کنند»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، با اشاره به تفاهم‌‌نامه‌های همکاری بلندمدت جمهوری اسلامی ایران با چین و روسیه و روشن نبودن جزئیات آن‌ها، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قبال پنهان‌کاری‌های صورت گرفته در این خصوص انتقاد کرد و گفت که یک عده در جایگاه نمایندگی مجلس نشسته‌اند که اصلا معلوم نیست نماینده ملت باشند.

به گزارش وب‌سایت دولت بهار، او روز پنجشنبه در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی در استان قزوین، به کشورهای قدرتمند به قول او شرق و غرب درباره به هرگونه «معامله کثیف» بر سر ایران هشدار داد و گفت: «خیال نکنید دولت و حاکمیت ایران ضعیف شده است و هر کاری دلتان بخواهد می‌توانید انجام دهید!»

وی در ادامه این ادعا را مطرح کرد که روسیه با آمریکا روی ایران و اوکراین با هم معامله کرده‌اند. احمدی‌نژاد برای اثبات این ادعا گفت، «به این معنا که روسیه، اوکراین را مورد حمله قرار دهد و آن طرف هم اجازه داشته باشد به سمت ایران بیاید؛ اما از این کار پشیمان خواهند شد.»

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود اضافه کرد: «من هشدار می‌دهم که شما با یک ملت بزرگ مواجه‌اید. چه کسی به شما اجازه داده است پشت صحنه با یکدیگر قرارومدار بگذارید و سر ایران معامله کنید؟ مواجهه با یک عده مدیران ساده‌لوح نباید شما را دچار این توهم کند که همه مردم ایران همینطورند!»

او گفت: «یک قرارداد با چین بسته‌اند که آن را دیگر به مجلس هم نمی‌برند که بخواهند ۲۰ دقیقه‌ای تصویب کنند؛ و فاجعه‌بار اینکه وقتی می‌گوییم چرا محتوای آن را منتشر نمی‌کنید، شما دارید ۲۵ سال تعهد می‌دهید، جسته‌وگریخته خبرهایی بیرون می‌آید که فلان جزیره را می‌خواهند بدهند، فلان جا را می‌خواهند بدهند و می‌خواهند نیروی نظامی وارد ایران کنند که همه‌اش خلاف قانون اساسی است، می‌گویند که طرف چینی گفته است متن آن منتشر نشود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری پیشین ایران افزود: «حالا می‌خواهند یک قرارداد ۲۰ ساله هم با روسیه ببندند. باز هم ملت خبر ندارد. من قبلا گفته‌ام؛ به آن‌هایی هم که فکر کردند ایران در موضع ضعف قرار گرفته است و می‌شود یک امتیاز تاریخی از ایرانی‌ها بگیرند، هم می‌گویم که بشنوند؛ چیزی که مردم در جریان آن نباشند، ملت آن را قبول ندارد؛ اگر اعلام نشود و نظر ملت گرفته نشود و معلوم نشود که ملت با این موافق است، بعدا اعتباری ندارد و اگر ملت زیر آن زد، بعدا گلایه نکنند!»

محمود احمدی‌نژاد در انتقاد از رویکرد مجلس شورای اسلامی گفت: «می‌گویند نماینده مردم‌اند، ولی وقتی از دولت انتقاد می‌کنیم، آن‌ها می‌آیند جواب می‌دهند. اصلا همه‌چیز معکوس شده است. شما باید حرف مردم را بزنید. نکند کشور را از چاله در بیاورید و به چاه بیندازید.»

مقام‌های جمهوری اسلامی در چند ماه گذشته از انعقاد دو تفاهم‌نامه جداگانه با چین و روسیه برای همکاری‌های بلندمدت خبر داده‌اند که واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشته است اما با وجود انتقادهای مطرح‌شده، تاکنون از انتشار مفاد و جزئیات آن خودداری کرده‌اند.

این تفاهم‌نامه‌ها که دولت ابراهیم رئیسی اخیرا اجرایی شدن یکی از آن‌ها (با چین) را اعلام کرد، باعث شده است افرادی از داخل حاکمیت هم در مورد نادیده گرفته شدن شعار «نه شرقی، نه غربی» که از زمان انقلاب ۱۳۵۷ مطرح بود و ظاهرا باید از اصول نظام انقلابی باشد، ابراز نگرانی کنند.