تبعیض و گزینش، برای نمایش «آزادی زنان» در ورزشگاه آزادی

اینفانتینو می‌خواست برای تماشای بازی ایران-عراق به تهران سفر کند اما این سفر لغو شد

سرگردانی تماشاگران برای خرید بلیت بازی ایران-عراق زشت‌ترین رفتار با کسانی بود که در شعارهای مسئولان دولتی ورزش ایران، صاحب اصلی ورزش خطاب می‌شوند.

برای اینکه راه خرید بلیت برای زنان مسدود باشد، سایت فروش بلیت تا نیم ساعت پیش از بازی فعال نبود و اگرچه قرار بود به دلیل شیوع کرونا فقط ۱۰ هزار بلیت برای بازی ایران-عراق فروخته شود و در اقدامی تبعیض‌آمیز اعلام کردند که دو هزار بلیت به زنان می‌فروشند، بسیاری از کاربران با مراجعه به سایت فروش بلیت با پیام «در حال به‌روزرسانی است» مواجه شدند و عده‌ دیگری حتی تا مرحله پرداخت در سایت هم پیش رفتند؛ اما خرید بلیت ممکن نبود. تعمد در از کار انداختن این سایت نشان می‌دهد که تماشاگران زن را از پیش گزینش کرده بودند و اصولا قصد فروش بلیت نداشتند.

حضور گزینشی تماشاگران زن بی‌سابقه نیست. در فینال لیگ قهرمانان آسیا و در بازی ایران-کامبوج، دو بازی که زنان در ورزشگاه آزادی حضور داشتند، هم زنانی گزینش‌شده به ورزشگاه راه یافتند تا فقط نمایشی از حضور زنان بسازند و از تعلیق فرار کنند.

فیفا اگرچه تلاش می‌کند مسئولان ورزشی جمهوری اسلامی ایران را متقاعد کند که زنان ایرانی را بی‌قیدوشرط و بدون محدودیت به ورزشگاه‌ها راه دهد، در این پروژه به بن‌بست رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیوع کرونا در دو سال اخیر بهانه‌ای بود تا بازی‌های فوتبال در ایران بدون تماشاگر برگزار شوند و در روز بازی ایران-عراق که قرار بود تماشاگران به آزادی بروند، زنان را با گزینش به ورزشگاه راه دادند. فیفا حتما روند حضور تماشاگران زن را بررسی می‌کند اما شاید سیاست گام‌به‌گام را ترجیح می‌دهد تا درهای ورزشگاه‌ها به روی زنان باز شود.

هشدار فیفا حضور زنان در همه مسابقات ملی و باشگاهی است اما حتی در تک‌بازی‌های ملی هم حضور گزینشی زنان را شاهدیم.

کاربران ایرانی در توییتر، به نحوه بلیت‌فروشی و گزینش تماشاگران اعتراض کردند. حساب «دختر آوازه‌خوان» در توییتر نوشت: ‏«این‌طور بی‌نظم، بدون هیچ‌گونه سازوکار منسجم و درست، اسمش هرچه باشد، حضور زنان در ورزشگاه نیست! این اعتراض تا زمانی که این فرآیند نرمال انجام‌ بشه، ادامه داره؛ نه اینکه نیم ساعت قبل از شروع بازی، بلیت‌فروشی باز بشه؛ به گمان اینکه دیگه دقیقه ۹۰ هستش و کسی از خانوما حوصله نداره بیاد!»

هیوا یوسفی، خبرنگار ورزشی با این توییت و با انتشار عکسی از حضور زنان واکنش نشان داد: «این عکس خوشحالی نداره، درد داره! عراقی‌ها می‌تونن خانوادگی برن استادیوم ولی تو پیامکی که برای ایرانی‌ها فرستاده بودن، نوشته بود: آقایان در غربی، خانم‌ها در شرقی ورزشگاه.»

الهام یزدی‌ها، خبرنگار ورزشی، در توییتر نوشت: ‏«توجه‌تون رو به ماموران چادر سیاه در جایگاه ویژه زنان جلب می‌کنم… کی می‌شه بدون تبعیض زنان و مردان در کنار هم فوتبال ببینند!»

خبرنگاران زن که برای گزارش بازی ایران-عراق به ورزشگاه آزادی رفتند، نیز از چند رسانه گزینش شدند و فرصت حضور برای همه خبرنگاران زن فراهم نبود. پیش از این هم در چند مسابقه از لیگ برتر، خبرنگاران ورزشی زن را به ورزشگاه آزادی دعوت کرده بودند. این نیز بخشی از نمایش حضور زنان در ورزشگاه آزادی است.

اگرچه نام «آزادی» برای بزرگ‌ترین ورزشگاه ایران انتخاب شده است، اثری از آثار مفهوم آزادی در این ورزشگاه پیدا نیست. زنان بسیاری دوست داشتند که در جشن صعود تیم ملی به جام جهانی قطر حضور داشته باشند؛ اما چنین فرصتی حتی برای همان دو هزار نفر هم بدون گزینش مهیا نشد.

باید منتظر واکنش فیفا باشیم. اینفانتینو می‌خواست برای تماشای بازی ایران-عراق به تهران سفر کند اما این سفر لغو شد؛ با این حال لغو این سفر نمی‌تواند به معنی صرف‌نظر از نظارت‌ها باشد. حضور گزینشی زنان در ورزشگاه آن چیزی نیست که تماشاگران زن می‌خواهند.