با این روش در دو دقیقه خوابتان می‌برد

برای شروع باید چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید آگاهانه تمام قسمت‌های بدنتان را یکی‌ یکی آرام کنید

گرمایی را حس کنید که از سر تا نوک انگشتان را فرامی‌گیرد - Canva

ویدیویی که یک متخصص تناسب اندام در مورد به خواب رفتن در دو دقیقه در تیک‌تاک به اشتراک گذاشت به‌سرعت در فضای مجازی پخش شد.

جاستین آگوستین که کانال محبوبی در یوتیوب دارد، فیلم کوتاهی به اشتراک گذاشت و در آن جزئیات راهبردی را توضیح داد که به گفته او معمولا در ارتش از آن استفاده می‌شود.

او در این ویدیو می‌گوید: «این روش در ارتش ابداع شده است تا به سربازان کمک کند در هر زمان و مکانی، حتی در میدان جنگ که محیط بسیار ناراحت‌کننده‌ای است و سروصدای زیادی در آن وجود دارد، به خواب بروند چون خواب برای سرباز اهمیت زیادی دارد. طبق تحقیقات من این روش در اصل برای خلبانان هواپیماهای جنگنده ابداع شده است که به ۱۰۰ درصد واکنش و تمرکز خود نیاز دارند و همه می‌دانیم بی‌خوابی این قابلیت‌ها را کاهش می‌دهد.»

آگوستین در ادامه به توضیح چگونگی عملکرد این روش پرداخت.

او می‌گوید برای شروع باید چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید آگاهانه تمام قسمت‌های بدنتان را یکی‌ یکی آرام کنید.

او می‌گوید: «با شل کردن ماهیچه‌های پیشانی شروع کنید».

«چشم‌ها، گونه‌ها، فک‌ را شل کنید و روی تنفستان تمرکز کنید. حالا به سراغ گردن و شانه‌هایتان بروید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«از منقبض نبودن شانه‌هایتان مطمئن شوید. آن‌ها را تا جایی که می‌توانید پایین بیاورید و بازوهای خود را به همراه دست‌ها و انگشتانتان در طرفین خود رها کنید.»

آگوستین سپس می‌گوید گرمایی را حس کنید که از سر تا نوک انگشتان را فرامی‌گیرد و سپس از قلب به سمت انگشتان پایتان حرکت می‌کند.

او در ادامه افزود: «حالا نفس عمیقی بکشید و بازدم را به‌ آرامی بیرون دهید و هم‌زمان قفسه سینه، شکم، ران‌ها، زانو، پاها و کف پاهایتان را شل کنید.»

آگوستین می‌گوید سپس  سعی کنید ذهن خود را از فشار فکری پاک کنید و بعد دو داستان زیر را به ذهن بیاورید.

او می‌گوید: «داستان اول – تصور کنید در قایقی روی دریاچه‌ای آرام دراز کشیده‌اید و چیزی جز آسمان آبی صاف بالای سرتان نیست.»

«داستان دوم – تصور کنید در ننوی مخملی سیاه‌رنگی درون اتاقی کاملا تاریک دراز کشیده‌اید.»

او سپس گفت اگر احساس می‌کنید حواستان پرت می‌شود باید کلمات «فکر نکن، فکر نکن، فکر نکن» را به مدت ۱۰ ثانیه تکرار کنید.

آگوستین در انتها می‌گوید: «باید هر شب به مدت شش هفته تمرین کنید. ظاهرا ۹۶ درصد از افرادی که به این روش تسلط دارند، می‌توانند واقعا در دو دقیقه پس از بستن چشم‌ها به خواب بروند.»

این ویدیو بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار بار دیده شده است و هزاران کاربر نظراتشان را زیر آن اعلام کرده‌اند.

کاربری نوشت: «من فرزند خانواده‌ای نظامی هستم و این روش را به من یاد داده بودند. همچنین یک سرباز کهنه‌کار استاد روانشناسی ما در دانشکده بود که این روش را تدریس می‌کرد. قطعا موثر است.»

کاربر دیگری نوشت: «دکتر من زمانی که به دلیل پی‌تی‌اس‌دی (PTSD) دچار بی‌خوابی بودم، این روش را با تغییراتی جزئی به من یاد داد. باور کنید اگر بتوانید آن را اجرا کنید ۱۰۰ درصد جواب می‌دهد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی