تعرفه چند برابری برق برای مشترکانی که در خانه نبودند

شرکت برق ادعا می‌کند که فقط تعرفه مشترکان پرمصرف را افزایش داده است

وزارت نیرو در اردیبهشت‌ماه هر سال تعرفه‌های برق را افزایش می‌دهد اما در سال ۱۴۰۰ به اردیبهشت محدود نشد‌ـ تجارت‌نیوز

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، از افزایش تعرفه‌های برق خبر داد و مدعی شد که بیش از ۲۵ درصد مشترکان استان تهران مصرف بیشتر از الگو دارند. به گفته او، این مشترکان از بهمن‌ماه قبض‌های جدیدی دریافت می‌کنند.

افزایش تعرفه‌های برق خانگی در هیئت‌وزیران به ریاست ابراهیم رئیسی تصویب شد. بر اساس این مصوبه، قرار است در قبض‌های برق مشترکانی که گفته می‌شود «پرمصرف‌اند» تغییراتی ایجاد شود.

مصطفی رجبی مشهدی که پیش‌تر اعلام کرده بود حدود ۱۵ درصد از مشترکان تهرانی پرمصرف‌اند در گفت‌وگوی جدید خود با خبرگزاری ایسنا گفت که بیش از ۳۰ درصد تهرانی‌ها، جزو مشترکان پرمصرف حساب می‌شوند. او در ادامه مدعی شد که مصرف بالای برق تهرانی‌ها به دلیل این است که آنان در منازلی با متراژ بالا و چندطبقه زندگی می‌کنند و مصرف برق دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی آنان بیشتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که تنگناهای اقتصادی سال‌های اخیر موجب شده است که بسیاری از خانواده‌ها به‌صورت اشتراکی در یک واحد مسکونی زندگی کنند و برخی خانواده‌ها نیز پرجمعیت‌اند. این مشترکان به دلیل تعداد بیشتر اعضای خانوار بیشتر برق مصرف می‌کنند. علاوه بر آن تعداد زیادی از کنتورها نیز تجمیعی‌اند. اما رجبی مشهدی در گفت‌وگوی پیشین خود مدعی شده بود که تعداد این کنتورها اندک است و اگر دو خانوار از یک کنتور استفاده می‌کنند، می‌توانند انشعاب جداگانه‌ای را دریافت کنند. این ادعا در حالی است که امکان انشعاب جداگانه کنتور برق یک واحد مسکونی وجود ندارد.

افزایش تعرفه‌های برق فقط به خانوارهای پرجمعیت و کنتورهای تجمیعی محدود نمی‌شود، زیرا گزارش‌های شهروندان و انتقادهای آنان در رسانه‌های اجتماعی حاکی از آن است که تعرفه برق بسیاری از خانوارها افزایش یافته است، به‌طوری‌ که با دیدن تعرفه‌های جدید برق «شوکه» شده‌اند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، بسیاری از مشترکان با پیامک‌هایی که برای آنان ارسال شده است، متوجه شده‌اند که در دسته مشترکان پرمصرف قرار گرفته‌اند، در حالی‌ که اغلب خانه نیستند و از وسایل برقی پرمصرف نیز استفاده نمی‌کنند.

رجبی مشهدی پیش‌تر گفته بود تعرفه برق «مشترکان پرمصرف» به‌صورت پلکانی حساب می‌شود و «برای این دسته از مشتریان، متناسب با مصرف آن‌ها، تعرفه‌ها افزایش می‌یابد». او مدعی شد که افزایش تعرفه‌های برق با هدف «توزیع عادلانه یارانه» اجرا می‌شود تا کسانی که مصرف بیشتری دارند هزینه‌های نزدیک به قیمت واقعی و غیریارانه‌ای پرداخت کنند.

با این‌ حال، شواهد نشان می‌دهد که شرکت برق با ادعای قطع یارانه مشتریان پرمصرف، تعرفه‌ قبض‌های برق اغلب مشترکان را در بهمن‌ماه افزایش داده است؛ در حالی‌ که تعرفه برق در ماه‌های گذشته نیز افزایش یافته بود. در روزهای آخر شهریور نیز هم‌زمان با ساعت‌های طولانی قطع برق، بسیاری از مردم از صدور قبض‌های برق با افزایش چندبرابری قیمت خبر دادند. سید کاظم دلخوش، نماینده مجلس نیز در صحن علنی از افزایش چهار برابری قیمت برق هم‌زمان با شروع به کار دولت سیزدهم انتقاد کرد.

مصطفی رجبی مشهدی همان زمان هم در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی ایران، افزایش تعرفه‌های برق را تکذیب کرد و گفت که فقط تعرفه برق مشتریان پرمصرف افزایش یافته است. این در حالی است که اغلب مشتریان گفتند ساعت‌های طولانی برق آنان قطع بوده است و امکان مصرف بیشتر نداشته‌اند.

وزارت نیرو در اردیبهشت‌ماه هر سال تعرفه‌های برق را افزایش می‌دهد. در سال ۱۴۰۰ نیز تعرفه برق همچون سال‌های گذشته هفت درصد افزایش یافت، اما افزایش تعرفه‌های برق در سال ۱۴۰۰ به اردیبهشت محدود نشد. بعد از بالا رفتن غیررسمی قیمت‌ها در فصل تابستان، حالا قرار است در بهمن‌ماه نیز تعرفه‌های جدید رسمی اعلام شود.