چرا هنوز خوراک منجمد را به چشم تحقیر نگاه می‌کنیم؟

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات منجمد ارزش غذایی‌ خود را از دست نمی‌دهند

از آنجایی که غذای تازه به طور قابل ملاحظه‌ای گران‌تر از منجمد است، کسانی بیشتر آن را می‌خرند که درآمد بالاتری دارند- Getty Images via canva

بریتانیا با غذای منجمد رابطه عجیبی دارد. با اینکه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات منجمد ارزش غذایی‌ خود را از دست نمی‌دهند- حتی بعضی وقت‌ها بهتر از محصولات تازه‌اندـ با این حال به نظر می‌رسد تفکرغالبی وجود دارد که غذای منجمد اصلا به خوبی غذای تازه نیست.

آشپزهای غذاهای خانگی مانند دلیا اسمیت، نایجلا لاسون و جک مونرو مدت‌های زیادی است از کاربردی بودن و فایده سبزیجات منجمد در دسترس تعریف می‌کنند. با این حال کتاب سال ۲۰۰۸ اسمیت با عنوان «چطور در آشپزی تقلب کنیم» با سرزنش‌های شدیدی مواجه شد زیرا او بعضی موادغذایی مانند سیب‌زمینی یخ‌زده و کنسرو گوشت چرخ‌کرده را توصیه کرده بود.

سرآشپزهایی مانند ریموند بلانک از آشپز تلویزیون به دلیل جسارتش که به مردم توصیه کرد از محصولاتی استفاده کنند که بسته‌بندی و برای مدت طولانی نگهداری شده‌اند، انتقاد کردند.  در آن زمان، او به دیلی اکسپرس گفت: «ناگهان بانوی بزرگی که به همه ما کمک کرده بود تا با غذاهایمان ارتباط برقرار کنیم، کتابی منتشر کرد که اعتبار او را زیرسوال می‌برد.»

با این حال به نظر می‌رسد بلانک با ستاره‌ای که از میشلن گرفته، حالا لحنش را عوض کرده است. این سرآشپز فرانسوی در مصاحبه‌ای با رادیو تایمز، اسمیت را که اولین سرآشپز تلویزیون بوده که «واقعا غذاها را ساده کرده است»، تحسین کرد.

بلانک گفت: «از [اسمیت] به دلیل استفاده از غذاهای کنسروی و منجمد در دستور تهیه غذاهایش انتقاد شد اما کاملا حق با او بود.»

«نخود منجمد بگیرید. اول از همه اینکه خوشمزه است؛ همه مواد مغذی در آن حفظ شده است. مثل تازه‌اش نمی‌شود ولی هیچ کس حاضر نیست نخود بردارد و پاک کند. اگر دو ساعت طول بکشد دیگر نمی‌خواهید بخوریدش.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنا مپسون، درمانگر متخصص تغذیه و بنیان‌گذار «گودنس می نوتریشن» (Goodness Me Nutrition)، به ایندیپندنت می‌گوید که به‌طور کلی، غذای منجمد به اندازه تازه‌ آن خوب است و بعضی وقت‌ها حتی ارزش مواد مغذی‌اش بالاتر است.

او چنین توضیح می‌دهد که بسیاری از مواد تازه از سراسر دنیا با هواپیما به بریتانیا فرستاده می‌شوند و سپس قبل از اینکه حتی به قفسه سوپرمارکت‌ها برسند هفته‌ها در انبار می‌مانند.

مپسون می‌گوید: «خیلی از میوه‌ها و سبزیجاتی که ما در سوپرمارکت‌ها می‌بینیم، در واقع آن‌قدری که فکر می‌کنیم تازه نیستند. اما وقتی سبزیجات منجمد باشند، خیلی از فوایدشان را حفظ می‌کنند زیرا به‌موقع منجمد شده‌اند.»

با این حال بیشتر بریتانیایی‌ها هنوز محصولات تازه را ایده‌ال می‌دانند. نظرسنجی یوگوو (YouGov) در سال ۲۰۲۰ نشان داد که بیشتر (۶۴ درصد) بریتانیایی‌ها «کاملا» یا «به احتمال زیاد» با این عبارت موافق‌اند که «غذای تازه بهتر از منجمد است»؛ در حالی که فقط سه درصد می‌گویند که با آن‌ «کاملا مخالف‌اند».

این تحقیق دریافت در میان آن‌هایی که غذاهای منجمد را ترجیح می‌دهند، ۶۸ درصد می‌گفتند از نظر قیمت نسبت به غذای تازه مناسب‌تر است. این نشان‌دهنده تفاوت چشمگیر قیمت میان دو گروه است؛ به طور مثال کدامیک؟ در سال ۲۰۲۰ معلوم شد که مصرف‌کنندگان حدود ۱.۵۷ پوند برای هر کیلو بروکلی تازه می‌پردازند؛ در حالی که این قیمت برای بروکلی منجمد فقط ۸۶ پنی است.

اما به رغم مقرون به صرفه بودن و ارزش غذایی بالای غذاهای منجمد، هنوز آن‌ها را در مقایسه با غذای تازه کم‌خاصیت‌تر به حساب می‌آیند و این تفکر غالب به نابرابری قیمت منجر می‌شود.

از آنجایی که غذای تازه به طور قابل ملاحظه‌ای گران‌تر از منجمد است، کسانی بیشتر آن را می‌خرند که درآمد بالاتری دارند. تحقیقی در دانشگاه کمبریج، قیمت ۹۴ محصول کلیدی غذایی و نوشیدنی را بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۲ دنبال کرد و به این نتیجه رسید که میوه، گوشت و سبزیجات تازه که «غذاهای سالم» در نظر گرفته می‌شوند، در هر کالری سه برابر گران‌تر از محصولات کمتر سالم‌اند.

محققان دریافتند که یک چهارم (۲۵ درصد) مردم می‌گویند که به نظر آن‌ها غذای سالم و مغذی در بریتانیا مقرون به صرفه نیست. این رقم در میان افرادی که درآمدشان کمتر از ۲۰ هزار پوند و ۱۰ هزار پوند است، به ترتیب ۲۷ درصد و ۴۴ درصد افزایش می‌یابد.

این نشان می‌دهد که غذاهای منجمد به گروه غذاهای «ناسالم» حواله می‌شود زیرا به طورعمده خانوار‌های کم درآمد آن‌ها را می‌خرند تا فریزرهایشان را با غذاهایی پر کنند که احتمال اینکه قبل از آنکه فرصت خوردنشان را پیدا کنند، خراب شوند، کمتر است.

مپسون می‌گوید: «وقتی بودجه‌تان محدود است، غذای منجمد واقعا مفیدند اما این طرز فکر بی‌اهمیت جلوه دادن غذاهای منجمد ممکن است به دلیل انواع دیگر غذاهای منجمدی باشد که می‌توانید بخرید.»

«میوه و سبزیجات ساده بدون مواد افزودنی دقیقا به‌خوبی مواد تازه‌اند اما بسیاری از غذاهای منجمد فراوری شده مانند پیتزا یا سیب‌زمینی‌های مخصوص فر وجود دارند که مردم آن‌ها را ناسالم می‌دانند.»

همچنین فرهنگ سلامت غالبی وجود دارد که نگاه کمال‌گرایی را ترویج می‌کند که غذای تازه بهتر از هر چیز دیگری است و این فرهنگ این دیدگاه را تقویت می‌کند که غذای منجمد چندان خوب نیست.

مپسون می‌گوید: «این فرهنگ که همه‌چیز باید عالی باشد و تقریبا غذا را ملاک اصلی قرار می‌دهد، در واقع بسیار ناسالم است.»

«سراسر رسانه‌های اجتماعی پر از این چیزها است و اینکه همه‌چیز باید تمیز باشد، همه غذاها را تازه بخورید؛ که البته خیلی خوب است، اما برای بسیاری از مردم مقدور نیست. در طرح اصلی برنامه‌ها اطمینان حاصل کنید که حتما پنج وعده در روز میوه و سبزیجات می‌خورید و فیبر کافی را می‌توانید با خوردن غذای منجمد به دست آورید.»

اما همه‌چیز در حال تغییر است و دلیلش لزوما این نیست که بریتانیایی‌ها دارند متوجه می‌شوند که خیلی از غذاهای منجمد درست به‌اندازه غذاهای تازه خوب‌اند. ترکیب بحران کووید-۱۹ با تورم در بالاترین حد خود برای بیش یک دهه و بالا رفتن قیمت گاز صدها هزار نفر را به فقر کشانده و این در حالی است که شمار افرادی که با قیمت‌های بالا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، روبه‌افزایش است. 

بنابراین در حالی که مردم با حقوق ثابت و افزایش هزینه زندگی دست‌به‌گریبان‌اند، شاید بهتر باشد بعضی از بریتانیایی‌ها خودخواهی‌ را کنار بگذارند و از غذاهای منجمد برای نگهداری در فریزرشان استقبال کنند؛ و امیدواریم با مردمی که تمام‌مدت با غذاهای منجمد سر کرده‌اند، همدلی بیشتری نشان دهند.

© The Independent

بیشتر از زندگی