«اقدام فوری برای نجات نویسندگان آزادی‌خواه ایرانی ضروری است»

درخواست انجمن قلم آمریکا و مرکز دفاع از حقوق بشر رائول ولنبرگ برای اقدام فوری سازمان ملل متحد

انجمن قلم آمریکا و مرکز دفاع از حقوق بشر «رائول ولنبرگ» از سازمان ملل خواستند درباره دستگیری شماری از نویسندگان ایرانی تحقیق کند

انجمن قلم آمریکا و مرکز دفاع از حقوق بشر «رائول ولنبرگ» در نامه‌ای مشترک از سازمان ملل متحد خواستند درباره دستگیری شماری از نویسندگان ایرانی تحقیق کند. این دو نهاد با اشاره به مرگ بکتاش آبتین در زندان و وضعیت‌ کیوان صمیمی، رضا خندان مهابادی و آرش گنجی، تاکید کردند که اقدام فوری برای نجات نویسندگان «آزادی‌خواه» ایرانی ضروری است.

انجمن قلم آمریکا و مرکز حقوق بشر رائول ولنبرگ با بیان اینکه حکومت جمهوری اسلامی اعضای کانون نویسندگان ایران را به‌صورت «سازمان‌یافته» و «مداوم» زندانی‌ می‌کند، مرگ بکتاش آبتین در زندان را یادآوری‌ کردند و نوشتند: «دستگیری ناعادلانه و تداوم زندان، ابتلای او به بیماری کرونا را در پی داشت و تاخیر در درمان نیز به درگذشت این نویسنده منجر شد».

پیش‌تر کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌های متعددی اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ایران درمان بکتاش آبتین را «عامدانه» به تاخیر انداخته است. انجمن قلم آمریکا نیز در بیانیه پیشین خود تاکید کرد که حکومت ایران را «مسئول قتل» این نویسنده می‌داند. حالا با مرگ بکتاش آبتین، نگرانی‌ها برای سرنوشت دیگر نویسندگان زندانی افزایش یافته است. کارین دویش کرلکار، مدیر آزادی بیان در انجمن قلم آمریکا، دستگیری نویسندگان ایرانی را «نقض شرم‌آور» حقوق آنان خواند و گفت که بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی، کیوان صمیمی و آرش گنجی به این دلیل به زندان افتادند که از آزادی بیان دفاع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با انتقاد شدید از مرگ بکتاش آبتین، از حکومت ایران خواست دیگر نویسندگان دربند را «فوری» آزاد کند و به آنان غرامت بپردازد. دویش کرلکار همچنین از سازمان‌های بین‌المللی خواست از نویسندگان مدافع آزادی بیان در ایران دفاع کنند. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، یوناه دایاموند، وکیل مرکز رائول ولِنبرگ در زمینه حقوق بشر بین‌المللی، نیز در این شکایت‌نامه بیان کرد که انتظار آنان از سازمان ملل متحد اقدامی سریع برای پایان دادن به حبس‌های ناعادلانه در ایران است.

بکتاش آبتین، عضو کانون نویسندگان ایران در مهرماه ۱۳۹۹ دستگیر شد. حکومت ایران او را به «فعالیت تبلیغاتی علیه نظام» به شش سال زندان محکوم کرده بود. آبتین پس از ابتلا به بیماری کرونا، روز ۱۸ دی‌ماه درگذشت. کیوان صمیمی، عضو دیگر کانون نویسندگان ایران، نیز در حالی دوران زندان خود را سپری می‌کند که ۷۳ سال سن دارد و بیمار است. او پس از انتشار نامه‌ای که در آن مرگ بکتاش آبتین را «قتل شبه‌عمد» خوانده بود، به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد. صمیمی در روزهای گذشته پس از تهدید به اعتصاب غذا به زندان اوین بازگشت، اما مصطفی نیلی، وکیل او، خبر داد که موکلش روز سه‌شنبه ۵ بهمن، بار دیگر از زندان اوین خارج شده است و خبری از او در دست نیست.

انجمن قلم آمریکا پنجم اکتبر (۱۳مهر) نیز در مراسم سالانه اهدای جوایزش که در نیویورک برگزار شد، «جایزه‌ آزادی نوشتن» را به بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان، سه نویسنده ایرانی که زندانی‌اند، تقدیم کرد. هدف از اهدای این جایزه «حمایت از حق آزادی بیان» و «پایان دادن به دستگیری و اعمال محدودیت بر نویسندگان و خالقان آثار ادبی» اعلام شده بود.

در این مراسم سوزان ناسل، مدیر اجرایی انجمن قلم آمریکا، گفت که جایزه آزادی نوشتن به دلیل «عملکرد شجاعانه» و «خدمت به آزادی» به سه نویسنده ایرانی اعطا می‌شود. او سه نویسنده دربند ایرانی را «شیرهایی» خواند که با «سلاح تفکر» به مبارزه با حکومتی رفته‌اند که به «ورشکستگی اندیشه» رسیده است و به دلیل «نگرانی» از بقای خود، با «تلاشی‌ بی‌ثمر» به از بین بردن «افکار مستقل» متوسل شده است.