آنتونی بلینکن: سند تحویل روسیه دادیم، راه دیپلماسی باز است

وزیر خارجه آمریکا گفت در مورد سیاست «درهای باز» ناتو «تغییری حاصل نخواهد شد»

وزیر خارجه آمریکا از کویت به دلیل حمایت از بازگشت واشینگتن به برجام تشکر کرد-Brendan Smialowski / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفت واشنگتن پاسخی رسمی به تقاضاهای روسیه داده است و «راه دیپلماتیکی» را پیش روی مسکو گذاشته است. هدف آمریکا جلوگیری از حرکت روسیه به سوی اشغال اوکراین است.

جان سالیوان، سفیر آمریکا در روسیه، پاسخ این کشور را شخصا تحویل وزارت خارجه روسیه داد. این سند کتبی می‌کوشد به نگرانی‌های روسیه پاسخ دهد و به بخش‌هایی که احتمال پیشرفت در روابط آمریکا و روسیه وجود دارد، اشاره کند — از جمله کنترل تسلیحات، شفافیت و ثبات.

بلینکن که خطاب با گزارشگران مقیم وزارت خارجه صحبت می‌کرد، گفت پاسخ آمریکا «یک راه دیپلماتیک جدی پیش می‌گذارد که روسیه اگر بخواهد می‌تواند آن ‌را انتخاب کند.» او گفت در روزهای آینده با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، صحبت خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «سندی که ما تحویل دادیم نگرانی‌های آمریکا و متحدان‌ و شرکایمان درباره اعمال مخل ثباتروسیه، بررسی اصولمند و عمل‌گرایانه نگرانی‌هایی که روسیه مطرح کرد و پیشنهادهای خودمان در مورد بخش‌هایی که شاید بتوانیم زمینه‌های مشترک پیدا کنیم را شامل می‌شود.»

بلینکن در مورد جزئیات سند آمریکا چیزی نگفت اما تاکید کرد که آن‌چه آمریکا و ناتو علنا گفته‌اند در آن آمده است: ناتو سیاست «درهای باز» خود را حفظ می‌کند. این به معنی رد تقاضای مسکو است که می‌خواهد ناتو تعهد دهد هرگز اوکراین را نمی‌پذیرد.

دیپلمات ارشد آمریکا در مورد سیاست «درهای باز» ناتو گفت: «تغییری حاصل نخواهد شد.»

او افزود: «ما به روشنی گفته‌ایم که برخی اصولی محوری هستند که ما به دفاع از آن‌ها متعهدیم از جمله حق حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی این کشور و حق دولت‌ها برای انتخاب چیدمان‌ها و اتئلاف‌های امنیتی خود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 بلینکن روز چهارشنبه یک نشست خبری مشترک با همتای کویتی خود، شیخ احمد ناصر المحمد آل صباح، که در حال بازدید از آمریکا است نیز حضور داشت. او از کویت به دلیل پشتیبانی‌اش از احیای برجام تشکر کرد. به گفته بلینکن، ایران و برجام موضوع اصلی صحبت‌های طرف‌ها بوده است و دو طرف باور دارند برجام «موثرترین راه تضمین این است که ایران قادر به ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد بود.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما از کویت بخاطر هماهنگی نزدیک آن از طریق مجاری‌ای همچون گروه کاری شورای همکاری خلیج فارس قدرددانیم. ما در کنار این کشور علیه اعمال مخل ثبات ایران در منطقه ایستاده‌ایم.»

بلینکن در ضمن از کویت به دلیل مقابله با گروه تروریستی داعش و نقش آن در تخلیه افراد از افغانستان در پی به قدرت رسیدن طالبان تشکر کرد و گفت آمریکا به ثبات و امنیت کویت و منطقه متعهد است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه، روز سه‌شنبه گفته بود که آمریکا در تدوین پاسخ خود با اوکراين و سایر متحدین و شرکای خود گفتگو کرده است. او در نشست مطبوعاتی وزارت خارجه گفت: «غافلگیری‌ای در کار نخواهد بود. ناتو غافلگیر نخواهد شد. متحدین اروپایی ما غافلگیر نخواهند شد. شرکای اوکرائينی ما غافلگیر نخواهند شد.»

رونوشتی از پیشنهادهای آمریکا به اوکراین هم ارسال شده است. ینس استولنبرگ، دبیر کل ناتو، هم روز چهارشنبه در نشستی خبری در بروکسل گفت ناتو سند مجزایی از سوی خود به روسیه فرستاده است. استولنبرگ گفت علیرغم تفاوت‌های بسیار بین ناتو و مسکو، این ائتلاف نظامی سه ناحیه کلی برای بهبود روابط را مشخص کرده است. او در ضمن خواهان بازگشایی دفاتر روسیه و ناتو در مسکو و بروکسل شد.

سند آمریکا به روسیه در ضمن با کنگره در اشتراک گذاشته است و بلینکن گفت پس از نشست خبری به قانونگذاران گزارش می‌دهد. این سند عموما منتشر نخواهد شد. بلینکن در توضیح این تصمیم گفت: «ما باور داریم که دیپلماسی زمانی بهترین امکان موفقیت را دارد که فضای مذاکرات محرمانه فراهم شود.»

بلینکن تاکید کرد: «ما امیدواریم و انتظار داریم که روسیه هم همین دیدگاه را داشته باشد و پیشنهاد مار ا جدی بگیرد. نباید جدیت ما در دیپلماسی زیر سوال برود.»

اما این احتمال وجود دارد که مسکو با بی‌توجهی به این خواست بلینکن سند را علنا منتشر کند.

وزارت خارجه روسیه دریافت سند آمریکا را تایید کرد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت سالیوان سند را تحویل الکساندر وی گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه، داده است.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که توپ اکنون در زمین روسیه است و گفت: «اگر روسیه در مورد همکاری جدی باشد چیزهای مهمی هست که می‌توانیم در مورد آن‌ها با هم کار کنیم. و این تصمیم رئیس‌جمهور پوتین است. خواهیم دید که چه پاسخی خواهند داد.»

بلینکن تاکید کرد که رئيس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، نقشی مستقیم و فعال در پاسخ دیپلماتیک آمریکا داشته است. او در پاسخ به سوال خبرنگار «سی‌ان‌ان» گفت: «این سند را در طول چند هفته گذشته بارها با او بررسی کردیم و در عین حال نظرات، پیشنهادات و افکار متحدین و شرکایمان را دریافت می‌کردیم.»

وزیر خارجه آمریکا در ضمن تاکید کرد که سندی که روز چهارشنبه تحویل داده شده «سند رسمی مذاکره» نیست و گفت: «این سند حاوی پیشنهادهای صریح نیست. بیشتر برخی افکار مربوط به همکاری در زمینه پیشبرد امنیت جمعی را مطرح می‌کند.»