هشدار: موشک اسپیس‌اکس در مسیر برخورد با ماه است

«زباله فضایی می‌تواند قدری چالش‌برانگیز و بدقلق باشد»

راکتی که حدود هفت سال پیش پرتاب شده در مسیر برخورد با ماه قرار گرفته است - Joel KOWSKY / NASA / AFP

متخصصان هشدار داده‌اند که یک موشک اسپیس‌اکس که حدود هفت سال پیش پرتاب شده در مسیر برخورد با ماه قرار گرفته است.

تقویت‌کننده فالکون ۹ که در ماه فوریه سال ۲۰۱۵ در قالب بخشی از یک ماموریت بین سیاره‌ای به فضا پرتاب شده بود، با اتمام سوخت خود پس از پایان ماموریت، مسیر و مدار بی‌نظم و پرتلاطمی را دنبال می‌کند. انتظار می‌رود این موشک چهار تنی با سرعت ۲.۵۸ کیلومتر بر ثانیه، در هفته‌های آینده با ماه برخورد کند.

این زباله‌های فضایی را بیل گری، خالق نرم‌افزار راهنمای نجوم که برای نظارت بر اجرام نزدیک به زمین، سیارک‌ها، سیارات کوچک و دنباله‌دارها استفاده می‌شود، ردیابی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ستاره‌شناس از رصدکنندگان دیگر برای کمک به گردآوری داده‌ها و محاسبه اینکه موشک چه زمانی ممکن است به ماه برخورد کند درخواست کمک کرد و نتیجه این شد که در روز ۴ مارس ۲۰۲۲ «برخورد قطعی» رخ خواهد داد.

محل دقیق برخورد هنوز مشخص نیست، زیرا عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند بر مسیر حرکت موشک تاثیر بگذارند.

آقای گری در مطلبی در تارنمای پروژه پلوتوی خود اشاره کرده است که «زباله فضایی می‌تواند قدری چالش‌برانگیز و بدقلق باشد.»

«من یک مدل ریاضی نسبتا کامل ازآنچه زمین، ماه، خورشید و سیارات انجام می‌دهند و از اینکه گرانش آن‌ها چگونه بر این جرم اثر می‌گذارد دارم. من یک دیدگاه و حدس تقریبی از این موضوع دارم که چه میزان نور خورشید این جسم را هل می‌دهد و آن را به‌آرامی از خورشید دور می‌کند.»

«هرچند پیش‌بینی کامل تاثیر واقعی نور خورشید دشوار است. نور خورشید فقط باعث اعمال نیرو نمی‌شود. برخی از [پرتوهای خورشید] «از یک‌طرف» پس‌ زده می‌شوند.»

همین الان یک راکت فالکون ۹ حامل ۶۰ ماهواره استارلینک را ثبت کردم که اوایل صبح امروز در کیپ کاناورال، فلوریدا به طرز خیره‌کننده‌ای در مقابل ماه در وضعیت تحدب به سمت محاق [کوژ ماه کاهنده] پرواز می‌کرد. منظره‌ای شگفت‌آور!

شکل استوانه‌ای این جسم که در حال حاضر به‌آرامی در حال چرخش است در مبهم و نامشخص بودن اندازه‌گیری‌ها تاثیر دارد.  

ستاره‌شناسان درصورتی‌که بتوانند موقعیت دقیق برخورد را تعیین کنند، امیدوارند که مدارگرد شناسایی ماه (LRO) بتواند محل برخورد را پیدا کند یا حتی لحظه برخورد را ثبت کند.

بنا به گفته آقای گری، این نخستین مورد برخورد غیرعمدی یک قطعه زباله فضایی به ماه است و این [رخداد] را به «جاذبه‌ای علمی» تبدیل می‌کند، زیرا دهانه برخوردی [حاصل از آن] درکی از زمین‌شناسی آن قسمت از ماه ارائه می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان