نماینده روسیه: ایران و آمریکا «به زودی» بر سر یک میز می‌نشینند

اولیانوف: رسیدن به توافق بر سر بازگشت به برجام تا «پایان ماه فوریه» واقع‌بینانه است

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین-ALEX HALADA / AFP

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین می‌گوید ایران و ایالات متحده آمریکا ممکن است به زودی برای گفت‌وگو درباره بازگشت به برجام بر سر یک میز بنشینند.

به گزارش تاس این مقام روس روز چهارشنیه، ۲۶ ژانویه، به شبکه تلویزیونی «روسیه۲۴» گفت: اینکه ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها چه زمانی بر سر یک میز بنشینند را نمی‌دانم، اما گمان می‌کنم به زودی رخ می‌دهد.

این دیپلمات گفت آمریکا به این امید که گفت‌وگوها شتاب گیرد خواستار دیدار مستقیم با هیأت ایرانی است. وی افزود: «این در واقع [دیدار مستقیم] می‌تواند به گفت‌وگوها شتاب دهد اما ایرانی‌ها هنوز آماده نیستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه ایران روز گذشته گفت اگر گفت‌وگوها به جایی برسد که یک توافق خوب در گرو گفت‌وگو با آمریکا باشد، ایران این احتمال را نادیده نمی‌گیرد.

میخائیل اولیانوف در ادامه گفت به باور او رسیدن به توافق بر سر بازگشت به برجام تا «پایان ماه فوریه» واقع‌بینانه است و روسیه امیدوار است از ماه آوریل به اجرای عملی توافق در مقیاس کامل باز گردد.

نماینده روسیه در گفت‌وگوهای وین در صفحه توییتر خود نیز با انتشار عکسی از یک نشست جمعی با حضور تمام طرفین گفت‌وگو به جای خالی نمایندگان آمریکا اشاره کرد و به این نکته اشاره کرد که «آمریکا هنوز جایگاه خود را در توافق هسته‌ای باز نیافته است.»

از سوی دیگر سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، چهارشنبه ۶ بهمن در توییتی به سخنان لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، واکنش نشان داد و گفت: «انگلیس باید به جای توسل به تهدیدات توخالی، به بی‌عملی خود پایان داده به تعهداتش عمل کند و در فرآیند حساس نجات برجام مسئولانه عمل کند.»

لیز تراس سه شنبه در پارلمان بریتانیا گفت گفت‌وگوهای وین به بن‌بست خطرناکی نزدیک می‌شود و ایران باید برگزیند آیا می‌خواهد توافقی حاصل شود و یا مسئول فروپاشی برجام باشد. او در ادامه گفت: «اگر برجام فروپاشد همه گزینه‌ها روی میز است.»