حساب‌‌های بانکی سفارت افغانستان در آمریکا مسدود شده است

سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در آمریکا، هزینه‌های خود را از طریق خدمات کنسولی تامین می‌کنند

توزیع گذرنامه که از سوی نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای مختلف، از جمله در آمریکا، صورت می‌گیرد، اکنون متوقف شده است-CHIP SOMODEVILLA/GETTY IMAGES VIA AFP

حساب‌های بانکی سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در آمریکا، از یک ماه پیش بدین‌سو مسدود شده‌ است و دیپلمات‌های افغانستان، به آن حساب‌ها دسترسی ندارند. دیپلمات‌های افغانستان در واشنگتن، روز سه‌شنبه پنجم بهمن، ۲۵ ژانویه،  به بخش انگلیسی صدای آمریکا گفتند که حساب‌های بانکی سفارت و دو کنسولگری افغانستان در آمریکا، حدود یک ماه قبل مسدود شدند و دیپلمات‌های افغانستان به آن حساب‌ها در «سیتی‌بانک» (Citibank)، دسترسی ندارند.

دیپلمات‌های افغان که نام آنان در گزارش ذکر نشده است، گفتند که در پنج ماه گذشته، هیچ پولی برای هزینه‌های سفارت و کنسولگری‌های افغانستان، از کابل دریافت نکرده‌اند و فعالیت‌شان را با کاهش هزینه‌ها و جمع‌آوری عواید از طریق خدمات کنسولی تهیه کرده‌اند.

توزیع گذرنامه که از سوی نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای مختلف، از جمله در آمریکا، صورت می‌گیرد، اکنون متوقف شده است، اما تمدید گذرنامه‌های قبلی همچنان جریان دارد. یک دیپلمات افغان در واشنگتن گفت: «ما با وزارت خارجه آمریکا در مورد این مسائل گفت‌وگو کرده‌ایم، اما تا کنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پانزدهم ماه اوت ۲۰۲۱ و با فروپاشی دولت پیشین افغانستان، تماس دیپلمات‌های افغان در چهار ماموریت دیپلماتیک، از جمله نمایندگی دایم افغانستان در سازمان ملل، با کابل قطع شد و شماری از دیپلمات‌ها نیز مسئولیت‌های خود را ترک کردند. با این حال، ده‌ها دیپلمات و کارمند اداری هنوز در سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در آمریکا در مسندهای شغلی خود حاضرند، اما مسدود شدن حساب‌های بانکی، روند فعالیت و ارایه خدمات در سفارت و کنسولگری‌های افغانستان را مختل کرده است. دیپلمات‌های افغان در آمریکا گفتند، پس از مسدود شدن حساب‌های بانکی، با مشکلات فراوانی در فعالیت‌های روزمره، از جمله پرداخت حقوق کارمندان، پرداخت اجاره، و دریافت هزینه بابت ارایه خدمات مواجه شده‌اند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به «صدای آمریکا» گفت که هیچ تغییری در وضعیت اعتبارات مالی کارمندان نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در آمریکا رخ نداده است. او اما در مورد وضعیت حساب‌های بانکی سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در آمریکا سخنی نگفته است. سخنگوی سیتی‌بانک نیز از ابرازنظر در آن زمینه خودداری کرده است.

دولت آمریکا تا کنون دولت خودخوانده گروه طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته است و تلاش‌های فروانی جریان دارد تا طالبان  وادار به رعایت حقوق بشر، و تشکیل دولت فراگیر و همه‌شمول در افغانستان شوند. توماس وست، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان که در نشست اسلو، به تاریخ ۲۴ ژانویه با مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان دیدار کرد، تاکید ورزید که طالبان باید به تمامی وعده‌های خود در زمینه تشکیل دولت فراگیر، رعایت حقوق بشر، خودداری از نقض حقوق زنان، و باز شدن مدارس دختران عمل کنند.