یک متر خانه در تهران؛ ۳۳ میلیون تومان

قیمت اجاره مسکن در برخی مناطق تهران بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت

رهن بیش از ۶۰ درصد خانه‌ها در تهران بیش از ۳۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود - ایمنا

بانک مرکزی ایران اعلام کرد که در دی‌ماه ۱۴۰۰، متوسط قیمت یک مترمربع مسکن در تهران ۳۲ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بوده است. بر اساس این گزارش، نرخ مسکن در پایتخت ایران نسبت به ماه قبل، ۱.۱ درصد افزایش یافت و مقایسه قیمت‌ها با زمان مشابه سال قبل نیز افزایش ۲۰.۳ درصدی قیمت مسکن خبر می‌دهد.

بانک مرکزی ایران در گزارش اخیر خود از تحولات بازار مسکن، اعلام کرد که تعداد معاملات مسکن در دی‌ماه نسبت به ماه قبل ۰.۵ درصد و نسبت به سال قبل ۱۷۹.۳ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، گران‌ترین خانه‌ها با قیمت هر مترمربع ۷۰ میلیون تومان در منطقه ۱ تهران واقع شده‌اند. ارزان‌ترین‌ها هم در منطقه ۱۸ تهران قرار دارند که متری ۱۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به فروش رفته‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، بررسی‌های بانک مرکزی از شاخص اجاره‌بهای مسکن در دی‌ماه ۱۴۰۰ نیز نشان‌دهنده افزایش ۵۰.۷ درصدی اجاره‌بها در تهران نسبت به دی‌ماه ۱۳۹۹ و افزایش ۵۴ درصدی نسبت به کل مناطق شهری در ماه مشابه سال ۱۳۹۹ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز آمار ایران نیز در گزارش اخیر خود اعلام کرد که در یک سال منتهی به آذر ۱۴۰۰، نرخ اجاره‌بهای مسکن در تهران بیش از ۵۱ درصد رشد کرده است. بر اساس این گزارش، این رقم بالاترین نرخ رشد اجاره مسکن از فروردین ۱۳۹۳ تاکنون است.

افزایش دو برابری نرخ اجاره مسکن در ماه‌های اخیر نسبت به زمان مشابه سال‌ قبل، در حالی است که ابراهیم رئیسی وعده داد بود تورم را کنترل می‌کند اما مرور آگهی‌های اجاره خانه در نرم‌افزارهایی مثل شیپور و دیوار حاکی از آن است که رهن بیش از ۶۰ درصد خانه‌ها در تهران بیش از ۳۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود. نکته مهم‌تر اینکه در مناطق جنوبی تهران که اقشار کم‌درآمدتر زندگی می‌کنند، اجاره‌‌بها تصاعدی افزایش یافته است؛ به‌ طوری‌ که فقط در منطقه ۲۰ تهران، قیمت اجاره مسکن ۱۳۹ درصد بالا رفته است.

بررسی قیمت اجاره در دیگر نقاط تهران نیز افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. در حالی که بنا بر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، سقف مجاز افزایش اجاره‌بهای خانه تا ۲۵ درصد اعلام شده بود.

بر اساس اعلام وزارت مسکن و شهرسازی، بیش از ۶۴ درصد درآمد خانوارها در شهرهای بزرگ ایران برای پرداخت اجاره‌ صرف می‌شود. در تابستان ۱۴۰۰، هم‌زمان با رشد سرسام‌آور نرخ اجاره، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه برخی خانواده‌ها واحدهای آپارتمانی را اشتراکی اجاره می‌کنند. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی، از مهاجرت خانواده‌های اجاره‌نشین به حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی خبر داد. برخی مشاوران املاک در تهران هم تایید کردند که هم‌زمان با افزایش اجاره‌‌بها، بسیاری از خانواده‌ها به حاشیه پایتخت کوچ کرده‌اند. مقصد ساکنان شرق تهران مناطق حاشیه‌ای مثل بومهن و پردیس و مقصد ساکنان غرب پایتخت نیز وردآورد و اطراف کرج اعلام شد.

بیشتر از اقتصاد