نامه حوزه علمیه قم به رئیسی: نگذارید زنان به ورزشگاه وارد شوند

با تهدیدهای فیفا، قرار بود تعدادی از زنان برای تماشای دیدار تیم‌های ایران و عراق در ورزشگاه آزادی حضور داشته باشند

رکنا

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، از او خواست مانع از ورود زنان به ورزشگاه شود.

ولی‌الله لونی در نامه‌ به رئیس‌ دولت سیزدهم، با ورود زنان به ورزشگاه مخالفت کرده و نوشته است که طرح چنین موضوعی «شگفتی بدنه انقلابی و متدین جامعه» را در پی دارد.

در بخشی از متن نامه رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده است: «در مواردی اندک، تصمیم‌های حاشیه‌ساز در مجموعه دولت گرفته می‌شود که با رویکرد و منش حضرتعالی مطابقت ندارد. مسئله اجازه ورود بانوان گرامی به ورزشگاه‌ها از آن جمله است. مستحضرید این مسئله که مورد مخالفت صریح رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه نیز قرار گرفته، نه تنها در ردیف مشکلات و مسائل دارای اولویت بانوان جامعه نیست بلکه اساسا خلاف ارزش‌های اسلامی ایرانی و در راستای نگاه ابزارمحور غرب به زن است.»

لونی در ادامه این نامه، با تاکید بر لزوم اتخاذ تصمیمی انقلابی و شرعی در وزارت ورزش، تصریح کرد: «پرداختن به چنین موضوع‌هایی در زیرمجموعه دولت حضرتعالی موجب شگفتی بدنه انقلابی و متدین جامعه که حامی شما بودند و هستند، می‌شود. دلسوزان کشور و مردم از دولت حضرتعالی انتظار دارند علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که اولویت امروز کشور است، در راستای اصلاح سیاست‌ها و عملکرد مخرب فرهنگی که در دولت قبل شدت یافت، نیز گام‌های اساسی و بزرگی برداشته شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی حوزه علمیه قم از ورود زنان به ورزشگاه در شرایطی است که پس از سال‌ها فرازونشیب و بحث‌وجدل در باره حضور یا ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها، دولت وعده داده بود که برای تماشای بازی فوتبال تیم‌های ملی ایران و عراق در روز هفتم بهمن، به تعدادی از زنان اجازه ورود به ورزشگاه داده می‌شود. روز بیست‌وپنجم دی، انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری ایران، هم حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای دیدار تیم فوتبال ایران مقابل عراق را تایید کرد و گفت: «بله، زنان در بازی با عراق در ورزشگاه حضور پیدا می‌کنند.»

این تصمیم دولت اصولگرا بیش از اینکه از سر توجه به خواست زنان باشد، ناشی از فشارهای بین‌المللی و تهدیدهای فیفا مبنی بر تعلیق فوتبال ایران در صورت به رسمیت نشناختن حق زنان برای تماشای بازی‌های فوتبال در ورزشگاه بود و به نظر می‌رسید این تهدیدها راه را برای اعاده حق حضور زنان در ورزشگاه باز کرده و زنان ایرانی اگرچه به تعداد محدود و به صورت نمایشی، می‌توانند فوتبال از روی صندلی‌های ورزشگاه آزادی تماشا کنند.

البته حضور زنان در ورزشگاه هم قرار بود با محدودیت‌ها و شرایط ویژه‌ای همراه شود. همان‌طور که احمد علم‌الهدی در نماز جمعه مشهد درخواست کرد، اگر قرار است چنین اتفاقی بیفتد، حتما باید جایگاه ویژه‌ای برای زنان در نظر گرفته شود. او در خطبه‌های نماز جمعه مشهد گفت: «مسئولان نظام اسلامی ما باید در ورزشگاه‌ها مکان‌هایی را مخصوص بانوان آماده کنند تا زنان در عین تماشای مستقیم فوتبال، صیانت داشته باشند و هنگامی‌ که دختری موقع تماشای فوتبال از هیجان فریاد می‌زند، یک مرد هرزه از این هیجان او سوءاستفاده نکند. دستگاهی که مسئولیت توسعه ورزش قهرمانی در کشور را بر عهده دارد، باید برای تماشای مستقیم فوتبال برای زنان صیانت ایجاد کند.»

ورود زنان به ورزشگاه‌ها که از انقلاب ۱۳۵۷ به بعد، ممنوع شد، در سال‌های اخیر به یکی از مطالبات زنان به عنوان اقدامی نمادین برای به رسمیت شناختن حضور اجتماعی زنان تبدیل شده است. با این حال، جمهوری اسلامی ایران چنان با این خواسته مخالفت می‌کند که حتی حاضر شد در مهر ۱۴۰۰، مسابقه مهم تیم ملی فوتبال با کره جنوبی را بدون تماشاگر برگزار کند اما مجبور نباشد به زنان هم بلیت‌ بفروشد.

در دو سال اخیر، فیفا به دلیل همه‌گیری کرونا و برگزاری بدون تماشاگر بازی‌ها، پرونده پایان ممنوعیت حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها را پیگیری نکرد اما حالا به نظر می‌رسد با عادی شدن اوضاع، ایران دیگر جز مواجهه با واقعیت چاره‌ای ندارد؛ یا باید به خواسته‌های فیفا مبنی بر ورود زنان به ورزشگاه تن در دهد یا با ادامه سیاست‌های محافظه‌کارانه و مبتنی بر توصیه‌ و درخواست‌ نهادهای تندرو، خطر تعلیق فدراسیون فوتبال ایران را به جان بخرد.