تزریق سه نوبت واکسن کرونا برای بیماران مبتلا به سرطان خون کافی نیست

بر اساس پژوهشی جدید، فقط نیمی از بیماران مبتلا به سرطان خون که هر سه نوبت واکسن کووید را زده‌اند، پادتن‌های خنثی‌کننده تولید کرده‌اند

این پژوهش ضرورت تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا به افراد دچار نقص سیستم ایمنی را تایید می‌کند‌ـ JON CHERRY/GETTY IMAGES VIA AFP

بنا بر یک پژوهش جدید، حدود نیمی از بیماران مبتلا به سرطان خون حتی پس از سه دوز واکسن کووید، در مقابل سویه اومیکرون مصونیت کافی ندارند.

به گفته کارشناسان انستیتو فرانسیس کریک و بنیاد رویال مارزدن خدمات سلامت ملی بریتانیا، این پژوهش بر نیاز به تزریق چهارمین نوبت واکسن به این گروه آسیب‌پذیر مهر تاکید می‌گذارد.

دانشمندان در قالب پژوهش «کَپچِر» که همچنان ادامه دارد، واکنش پادتنی صدها بیمار مبتلا به انواع سرطان‌ را پس از تزریق نخستین، دومین، و سومین نوبت واکسن دنبال کردند.

پژوهشگران به‌ویژه میزان پادتن‌های خنثی‌کننده‌ای را اندازه‌گیری کردند که سویه اومیکرون را شناسایی و به آن حمله می‌کنند و راه ورودش به سلول‌های بدن را مسدود می‌کنند.

به نظر می‌رسد که واکنش پادتنی بیماران دارای توده سرطانی مشابه افراد سالم بوده است.

اما بر اساس به این پژوهش که در یک نامه پژوهشی در نشریه لنست (The Lancet) منتشر شده است، فقط ۵۶ درصد بیماران مبتلا به سرطان خون که هر سه نوبت واکسن کووید را تزریق کرده بودند، این پادتن‌های خنثی‌کننده را تولید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بدان معنا است که  واکنش پادتنی ۴۴ درصد از بیماران مبتلا به سرطان خون کافی نبوده است.

پژوهشگران تاکید می‌کنند که پادتن تنها سپر دفاعی بدن نیست و ممکن است بیماران از دیگر بخش‌های سیستم ایمنی بدنشان مصونیت گرفته باشند، اما می‌گویند که این پژوهش حاکی از نیاز به تزریق چهارمین نوبت واکسن در این گروه افراد است که سیستم ایمنی بدنشان تضعیف شده است.

مولفان این گزارش نوشته‌اند:«یافته‌های ما حاکی از آن است که سومین دوز واکسن واکنش خنثی‌کننده علیه اومیکرون را در بیماران مبتلا به سرطان تقویت کرده، اما تاثیر آن در در بیماران مبتلا به سرطان خون در مقایسه با افرادی که توده‌های سرطانی دارند، کمتر بوده است.»

به گفته آنان، پژوهش آن‌ها سیاست بریتانیا برای تزریق نوبت چهارم واکسن به برخی بیماران را تایید می‌کند. 

در بریتانیا به افراد بالای ۱۲ سال که نقص سیستم ایمنی دارند سه نوبت واکسن کووید به‌عنوان نخستین دروه واکسیناسیون ارائه شد و سپس، تزریق نوبت یادآوری چهارم نیز به آن‌ها پیشنهاد شده است.  

دکتر سامرا تورایلیک، مولف ارشد این گزارش و مدیر گروه پژوهشی در «کریک» و متخصص سرطان در رویال مارزدن، گفت: «همه‌گیری به‌ویژه برای بیماران مبتلا به سرطان دشوار بوده است. اطلاعات به‌روز‌شده در مورد میزان مصونیت، به‌خصوص برای این گروه آسیب‌پذیر، مهم است.»

«اکنون می‌دانیم که پس از سه نوبت واکسن، واکنش ایمنی در  بیماران مبتلا به توده سرطانی در مقایسه با افراد سالم، حتی علیه سویه جدید اومیکرون، خوب بوده است.»

«اما اومیکرون برای افراد مبتلا به سرطان خون خطر بیشتری دارد.»

«این بیماران باید جانب احتیاط را رعایت کنند و به محض ارائه، واکسن نوبت یادآوری چهارم را بزنند.»

«به‌ویژه از این رو که اخیرا در بریتانیا محدودیت‌های کووید-۱۹، از جمله الزام ماسک زدن، تسهیل شده است، حفاظت از این گروه آسیب‌پذیر مهم است.»

«تدابیر بهداشت عمومی باید فراگیر باشد و همه از جمله افراد آسیب‌پذیر و کسانی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند را دربرگیرد.»

© The Independent