سرآشپز معروف و ثروتمند از کجا شروع کرد؟

جیمی الیور نخستين كتاب دستور آشپزی‌اش را پشت پاکت سیگار و روی زیرلیوانی آبجو نوشته بوده است

جیمی الیور، سرآشپز، رستوران دار و مجری مسابقه تلویزیونی - facebook/jamieoliver

جیمی الیور، سرآشپز و صاحب رستوران‌های زنجیره‌ای در بریتانیا، می‌گوید نخستین کتاب دستور آشپزی‌اش شامل دستورالعمل‌هایی بوده که او «پشت پاکت سیگار و روی زیرلیوانی‌های آبجو» می‌نوشته است. 

الیور پیشاپیش پخش سری جدید تلویزیونی‌اش تحت عنوان «چالش بزرگ کتاب آشپزی با جیمی الیور» که قرار است در این ماه از کانال ۴ تلویزون بریتانیا پخش شود، به مجله «رادیو تایمز» گفته است که امکان نوشتن یک کتاب هرگز به فکرش خطورنکرده بود،  زیرا او «در مدرسه شاگردی با نیازهای آموزشی ویژه» بوده است.

در برنامه «چالش بزرگ کتاب آشپزی»، سرآشپزها با یک رشته چالش، آزمایش، و کار روی دستورالعمل آشپزی رو‌به‌رو می شوند که جایزه آن، قرارداد یک کتاب آشپزی است. 

الیور نخستین برنامه تلویزیونی آشپزی خود را در سال ۱۹۹۹ با سری «آشپز عریان» (Naked Chef) در کانال بی‌بی‌سی آغاز کرد. او در کنار آن شو، کتابی نیز با همان عنوان منتشر کرد که در میان پرفروش‌ترین کتاب‌های بریتانیا قرار گرفت.

الیور با یادآوری انتشار آن کتاب، می‌گوید که تهیه‌کنندگان بی‌بی‌سی نخست فرض را بر آن قرار دادند که او دستور‌العملی برای انتشار یک کتاب آشپزی ندارد. 

آن ها به الیور گفته بودند: «حیف، ما معمولا با یک سریال (آشپزی) یک کتاب هم منتشر می‌کنیم.»   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الیور در ادامه گفت: «من گفتم، یکی دارم. تمام دستورالعمل‌های آشپزی‌ام را در پنج سال گذشته نوشته‌ام؛ اندازه یک کیسه پلاستیکی زباله مملو از آن‌ها.» 

او می‌گوید «صدها» دستورالعمل داشته است که بیشترشان را پشت پاکت سیگار، روی زیرلیوانی‌ها آبجو، یا صورتحساب رستوران نوشته بوده است. 

او ضمن توصیف سرآشپزان، مارکو پیر و دیلیا اسمیت، به عنوان منبع الهامش، به «رادیو تایمز» می‌گوید که نخستین کتاب آشپزی که دریافت کرد، کتاب دیلیا اسمیت بوده است.

او می‌گوید: «اسمیت می‌دانست که رابطه منطقی میان سادگی، در دسترس بودن، و الهام هست. باید توازن برقرار کرد.»

جیمی الیور در پی موفقیت سری «سرآشپز عریان»، کارزارهای «غذای بهتر در مدارس»  و «انقلاب غذا» را راه انداخت که هدف آن کاهش پنجاه درصدی در عارضه چاقی بیش از حد در کودکان  تا سال ۲۰۳۰ است. 

پخش سری برنامه «چالش بزرگ کتاب آشپزی» از روز دوشنبه، ۳ ژانویه، از کانال ۴ تلویزیون بریتانیا آغاز شد.

© The Independent

بیشتر از زندگی