کماندوهای افغان در انتظار رسیدن به آمریکا دچار مشکلات روانی شده‌اند

هنوز هزاران شهروند افغان در کمپ ابوظبی در انتظار رسیدن به آمریکا به سر می‌برند

صدها تن از این افراد به دلیل نبود یک روزنه روشن برای آینده‌ تحت فشارهای روانی شدید قرار گرفته‌اند - Wakil KOHSAR / AFP

بسیاری از پناهجویان افغان که در شهرک بشردوستانه امارات در ابوظبی اسکان داده شده‌اند، فکر می‌کنند به دلیل امکانات بهتری که مقام‌های ابوظبی برای مهاجران افغان فراهم کرده‌اند و نبود محدودیت زمانی برای سکونت آنان در این شهرک، آمریکایی‌ها آنان را در آخر فهرست انتقال به ایالات متحده آمریکا قرار داده‌اند؛ اما حالا نیویورک‌تایمز در گزارشی می‌گوید ایالات متحده به دلیل اینکه افغان‌های مقیم کمپ ابوظبی با پروازهای چارتری هواپیماهای غیرآمریکایی از افغانستان خارج شده‌اند، هنوز در مورد انتقال آنان به این کشور تصمیم نگرفته است.

 نیویورک‌تایمز در گزارش تازه‌ای که روز سه‌شنبه به قلم جولیان بارنیس، توماس گیبونس و چارلی ساواژ در این روزنامه منتشر شد، نوشت که هزاران افغان که بیشتر آنان از نیروهای نظامی آموزش‌دیده سی‌آی‌ای‌اند، در کمپ بزرگ ابوظبی موسوم به شهرک بشردوستانه امارات باقی مانده‌اند و فکر می‌کنند آمریکا آنان را فراموش کرده است.

۱۲ تن از افراد درگیر در برنامه تخلیه‌ که با گزارش وضعیت سربازان کماندو افغان آشنایی دارند، در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفته‌اند که میان کسانی که با هواپیماهای آمریکایی به کمپ‌هایی چون قطر و رامشتاین فرانکفورت آلمان رفتند و کسانی که با هواپیماهای غیرآمریکایی به کمپ‌هایی چون ابوظبی، آلبانی و مقدونیه منتقل شدند، تفاوتی چشمگیری وجود دارد. آمریکا این ‌کمپ‌ها را ظرف چند هفته تخلیه کرد و حالا حدود ۸۰ هزار افغان به آمریکا رسیده‌اند و تعداد زیادی از آنان در گوشه‌وکنار آمریکا اسکان داده شده‌اند. در میان این افراد، کسانی هم هستند که هنوز هیچ‌گونه مدرکی دال بر محق بودن برای انتقال به آمریکا ارائه نداده‌اند؛ اما در این سوی دنیا، چیزی بیش از ۹ هزار افغان که بیشترشان نیروهای ویژه نظامی افغان‌اند، بیش از پنج ماه است که بلاتکلیف و بی‌آینده مشخص در کمپ ابوظبی مانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به رغم اینکه امکانات در ابوظبی به خوبی برای افغان‌ها فراهم شده است، صدها تن از این افراد به دلیل نبود یک روزنه روشن برای آینده‌ تحت فشارهای روانی شدید قرار گرفته‌اند و در میان افغان‌های ساکن این کمپ، استرس زیاد و روان‌پریشی مشاهده می‌شود. حتی برخی زیر این فشار روانی زیاد تصمیم به خودکشی گرفتند و در نهایت به افغانستان بازگشتند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند از آنجا که افغان‌های مقیم کمپ ابوظبی از رفاه کامل برخوردارند، دولت آمریکا پرونده آنان را بر اساس نظم اداری پردازش و بررسی می‌کند. این افراد باید تا زمانی که سی‌آی‌وی‌هایشان تکمیل می‌شود، در این کمپ بمانند.

مقام‌های دولت بایدن تمایل ندارند در مورد نیروهای ویژه‌ای که سی‌آی‌ای آن‌ها را آموزش داده است، صحبت کنند؛ اما می‌گویند با تمام افرادی که در شهرک انسان‌دوستانه ابوظبی و دیگر کمپ‌ها حضور دارند، منصفانه برخورد خواهد شد. امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، می‌گوید: «ما در حال کار برای ایجاد یک روند استانداردیم که تضمین می‌کند به تعهدات خود در قبال متحدان افغانمان عمل می‌کنیم. ما نمی‌توانیم اضطرابی را که آن‌ها و خانواده‌هایشان احساس می‌کنند دست‌کم بگیریم. کسانی از ما روی این موضوع کار می‌کنند و می‌خواهیم تا جایی که می‌توانیم این اضطراب را کاهش دهیم و به تعهد کشورمان به آن‌ها عمل کنیم.»

یکی از مقام‌های دیگر آمریکا که روی سی‌آی‌وی‌های افغان‌ها کار می‌کند، می‌گوید که هر هفته ۵۰۰ فرم سی‌آی‌وی‌ تکمیل می‌شود و در حال حاضر پرونده‌های یک چهارم افراد ساکن شهرک بشردوستانه امارات تکمیل شده است؛ با این حال او می‌افزاید که احتمالا چندین ماه دیگر طول خواهد کشید تا این افراد همه مدارک خود را تکمیل کنند و برای پرواز آماده شوند. او تصریح کرد که برای انتقال نیروهای نظامی افغان در ابوظبی حداقل باید پنج ماه دیگر زمان در نظر گرفت.

یکی از مسائلی که نیروهای آموزش‌دیده سی‌آی‌ای را برای رفتن به آمریکا با تاخیر مواجه کرده، گزارش‌های است که نشان می‌دهد این نیروها گاهی خشونت بیش‌ازاندازه به کار برده‌اند. در سال ۲۰۱۹، دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی در مورد فعالیت نیروهای ویژه آموزش‌یافته سی‌آی‌ای، آنان را به قتل غیرنظامیان متهم کرد. در این گزارش ۱۴ مورد تخطی این جنگجویان بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ منتشر شده بود.

با این حال تعدادی از آمریکایی‌های که در ۲۰ سال گذشته با نیروهای ویژه افغان همکاری کرده‌اند، می‌گویند که این افراد در ۲۰ سال گذشته پابه‌پای آمریکا علیه دشمن مشترک جنگیده‌اند و حالا باید به آمریکا انتقال داده شوند. میک مولروی، کارمند سابق سی‌آی‌ای که حالا بازنشسته شده است، از تلاش‌های امارات متحده عربی به دلیل حمایت از پناهجویان افغان تشکر کرد اما گفت که آمریکا باید هرچه زودتر این افراد را به ایالات متحده انتقال دهد.

سفارت امارات متحده عربی در واشنگتن اعلام کرد که آنان زمینه انتقال ۴۰ هزار افغان از داخل افغانستان را فراهم کرده‌اند و برای شهرک بشردوستانه هم تسهیلات لازم از جمله امکانات آموزشی، ورزشی و غذا و بهداشت در نظر گرفته شده است. با این حال بنا بر اعلام سفارت امارات در واشنگتن، این تسهیلات موقتی‌اند و آمریکا رهبری انتقال افغان‌ها از این کمپ به آن کشور را بر عهده دارد.