ایران در شاخه بالارونده موج اومیکرون قرار گرفت

موج ششم کرونا؛ «مرگ‌های سه‌رقمی از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است»

از نیمه دی‌ماه تاکنون، موارد ابتلا به ویروس کرونا روزانه ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یافته است - KOOSHA MAHSHID FALAHI / AFP

اپلیکیشن ماسک که رنگ‌بندی شهرهای ایران بر اساس تعداد مبتلایان به کرونا را اعلام می‌کند، در اطلاعیه‌ جدید خود از آغاز موج ششم کرونا در ایران خبر داد. در این اطلاعیه، با اشاره به عبور آمار مبتلایان روزانه از هفت هزار نفر، آمده است: «تعداد مبتلایان به‌مراتب بالاتر است چرا که بسیاری از مبتلایان علائم ندارند یا برای تست مراجعه نمی‌کنند.» در خبری دیگر، مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت که ایران در شاخه بالارونده موج اومیکرون قرار گرفته است و بروز مجدد مرگ‌های سه‌رقمی کرونایی دور از انتظار نیست.

یونسیان با تاکید بر اینکه اومیکرون در حال حاضر سویه غالب در ایران است، گفت که از نیمه دی‌ماه تاکنون، موارد ابتلا به ویروس کرونا روزانه ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یافته است. این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه تاثیر بازگشایی‌ها و لغو محدودیت‌ها تا دو هفته آینده مشخص می‌شود، گفت: «قطعا این بازگشایی‌ها اثرات نامطلوبی خواهند داشت و در این زمینه تردیدی وجود ندارد. حتی اگر این بازگشایی‌ها همین امروز هم متوقف و تعطیل شوند، تا نیمه بهمن‌ماه نتیجه آنچه را یک ماه گذشته تاکنون انجام داده‌ایم، خواهیم دید.»

به گفته او، لغو محدودیت‌ها و بازگشایی‌ها باعث شده است که در نیمه دوم بهمن، سرعت بیماری افزایش یابد. او افزود: «متاسفانه زمانی به محدود کردن بازگشایی‌ها فکر می‌کنیم که در اوج قرار گرفته‌ایم. آن زمان خیلی دیر است و هر تصمیمی که قرار است بگیریم، امروز و اکنون وقتش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با هشدار درباره افزایش بستری‌ها و مرگ‌ومیرهای ناشی از ابتلا به کرونا گفت: «مرگ سه‌رقمی از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است.»

در روزهای اخیر، رئیس بیمارستان رسول اکرم تهران نیز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که بخش‌ مراقبت‌های ویژه این بیمارستان در حال پر شدن از بیماران مبتلا به کرونا است و در حالی‌ که از دی‌ماه، بخش‌ ویژه کرونا این بیمارستان جمع شده بود، حالا با افزایش تعداد بیماران و مراجعان، دوباره راه‌اندازی شده‌ است.

با وجود هشدارهای پیاپی کارشناسان و افزایش روزانه تعداد مبتلایان، ستاد ملی مقابله با کرونا همچنان بر حضور دانش‌آموزان در مدارس اصرار دارد. یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش، در تازه‌ترین واکنش خود به انتقادها درباره حضوری شدن مدارس گفت: «دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس حاضر شوند.» او توپ را به زمین ستاد ملی مقابله با کرونا انداخت و گفت که این ستاد برای تعطیلی مدارس تصمیمی نگرفته است.

احمد وحیدی، وزیر کشور، هم به‌عنوان «فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا» روز سه‌شنبه، ۵ بهمن، در سخنانی تهدید‌آمیز خطاب به شهروندان گفت: «اگر شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و اومیکرون شدت یابد، بی‌تردید محدودیت‌ها بازمی‌گردد.»

این در حالی است که او چند روز پیش‌تر در نامه‌ای خطاب به وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش‌وپرورش و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، از آنان خواسته بود کلاس‌های درس دانشگاه و مدارس را به‌صورت حضوری بازگشایی کنند. این ابلاغیه در شرایطی صادر شد که بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان هنوز دوز سوم واکسن خود را تزریق نکرده‌اند و سرنوشت واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال نیز همچنان در ابهام است.

وزارت بهداشت هم از طرفی از واردات واکسن‌های معتبر جهانی برای تزریق به کودکان خودداری می‌کند و از سوی دیگر، هنگام تزریق واکسن‌های ایرانی و چینی به کودکان، از خانواده‌ها رضایت‌نامه کتبی می‌گیرد. این رویکرد متناقض‌ تردیدها درباره کارایی و عوارض احتمالی واکسن‌های موجود در ایران را تقویت کرده است و برخی از خانواده‌ها از تزریق واکسن به فرزندان خود اجتناب می‌کنند. این دانش‌آموزان در صورت حضور در کلاس‌های درس، با خطر ابتلا به بیماری مواجه‌اند و در صورت حاضر نشدن نیز بنا بر اعلام وزیر آموزش‌وپرورش، غیبت می‌خورند.