دولت سوئد: دولت خودخوانده طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم

اتحادیه اروپا فقط به‌دلیل تسهیل ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، دروازه‌هایش را به روی طالبان گشوده است

 نروژ برای نخستین بار با دعوت از مقام‌های طالبان، روابط رسمی میان غرب و طالبان را آغاز کرد‌ـ STIAN LYSBERG SOLUM / NTB / AFP

مقام‌های دولت سوئد روز دوشنبه ۴ بهمن، در گفت‌و‌گو با رادیو سوئد اعلام کردند به‌هیچ‌وجه طالبان را به کشورشان دعوت نمی‌کنند و هرگز آنان را به رسمیت نمی‌شناسند. آن‌ها تاکید کردند سوئد به ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه می‌دهد و این کار را با همراهی سازمان ملل متحد پیش می‌برد. با این‌ حال، دبیرکل کمیته سوئد در امور افغانستان تصریح کرد برای کمک به مردم افغانستان، ارتباط با صاحبان قدرت در آن کشور ضروری است.

در حالی‌ که نروژ برای نخستین بار با دعوت از مقام‌های طالبان، روابط رسمی میان غرب و طالبان را آغاز کرد، کشور سوئد در همسایگی‌اش از این اقدام سرباز زد. ماتیلدا ایرنکرانس، وزیر کمک‌های توسعه‌ای سوئد، به رادیو سوئد گفت: «این تصمیم کشور نروژ است و ما در جریان آن هستیم، اما تا آن‌جا که به ما و دولت سوئد مربوط می‌شود، ما در چنین گفت‌وگوهایی مشارکت نداریم.» او طالبان را گروهی خودخوانده توصیف کرد و افزود: «به نمایندگی از دولت سوئد، باید بگویم که هیچ تصمیمی برای دعوت از این گروه خودخوانده نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، اندریاس استفانسون، دبیرکل کمیته سوئد در امور افغانستان، ارتباط و گفت‌وگو با کسانی که اکنون در افغانستان قدرت دارند را برای تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان ضروری دانست. او به رادیو سوئد گفت: «می‌دانم که رژیم طالبان را نباید به رسمیت بشناسیم، اما برای کمک به مردم افغانستان و برای اینکه بتوانیم اقتصاد ازهم‌پاشیده آن را دوباره سرپا کنیم، لازم است با گروهی که قدرت را در دست دارند ارتباط برقرار کنیم.»

وزیر کمک‌های توسعه‌ای سوئد نیز بر ادامه کمک‌های کشورش به افغانستان تاکید کرد، اما او مسیر دیگری را برای رساندن این کمک‌ها عنوان کرد. او گفت: «ما به حمایت از مردم افغانستان متعهد‌یم و تلاش داریم به آن‌ها کمک کنیم تا بر این وضعیت دشوار غالب شوند. کشور سوئد به کمک به مردم افغانستان ادامه خواهد داد، اما ما این کار را از طریق سازمان ملل متحد انجام می‌دهیم.» او همچنین از هماهنگی میان کشورش و ایالات‌ متحده آمریکا سخن گفت و افزود: «با ایالات‌ متحده آمریکا، یکی از بازیگران کلیدی در عرصه جنگ افغانستان، هماهنگ و همکاریم اما تاکید می‌کنم که به‌هیچ‌وجه از گروه خودخوانده طالبان حمایت نمی‌کنیم.»

در همین حال، دبیرکل کمیته سوئد در امور افغانستان نیز گفت به رسمیت شناختن طالبان موضوع و هدف اصلی گفت‌وگوها نیست و اتحادیه اروپا تنها برای تسهیل ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، دروازه‌هایش را به روی طالبان گشوده است و بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در کابل نیز به همین منظور است.

نروژ از ۳ تا ۵ بهمن، میزبان نخستین نشست رسمی طالبان در اروپا بود. در این نشست، وزیر خارجه طالبان در راس هیئتی با مقام‌های دولت نروژ، ایالات‌ متحده آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی و نیز گروهی از فعالان جامعه مدنی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. هرچند نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست و از سیاست خارجی اتحادیه پیروی نمی‌کند، مقام‌های این کشور نیز همانند مقام‌های اتحادیه اروپا هدف از دعوت و گفت‌وگو با طالبان را کمک به مردم افغانستان و حمایت از حقوق بشر در این کشور عنوان کردند. دولت نروژ از آغاز نشست تاکنون، همواره تاکید کرده است که این نشست‌ به پذیرش طالبان یا رسمیت دادن به آنان ارتباطی ندارد.