فدراسیون جودوی ایران تعلیق شد

واکنش فدراسیون جهانی جودو به خواسته‌های غیرورزشی ایران

CHARLY TRIBALLEAU / AFP

فدراسیون جهانی جودو تعلیق فدراسیون جودوی ایران را رسما اعلام کرد. سایت فدراسیون جهانی جودو نوشته است: «جودوی ایران از همه مسابقات، همچنین فعالیت‌های اداری و اجتماعی که زیر نظر این نهاد جهانی یا اتحادیه‌ها و انجمن‌های وابسته به آن برگزار می‌شود، محروم است».

فدراسیون جهانی جودو ماجرای سعید ملایی را این‌طور توضیح داده است: «فدراسیون جهانی جودو مطلع شده که در تاریخ ۲۸ آگوست ۲۰۱۹ در جریان جام جهانی جودو در توکیو سعید ملایی، جودوکار وزن منفی ۸۱ کیلوی ایران از سوی مقامات اجرایی ایران و نیز فدراسیون جودی ایران مجبور شده تا برای رو در رو نشدن با جودوکار اسرائیلی ساگی موکی از مسابقات کنار بکشد».

سایت فدراسیون جهانی جودو در ادامه بیانیه خود با استناد به نامه‌ای که از سوی مقامات ایرانی دریافت کرده، نوشته است: «در تاریخ ۸ می ۲۰۱۸ نامه‌ای با امضای رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران و آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو دریافت کرده‌ایم که در این نامه مسئولان ایرانی تاکید کرده‌اند به تمام قوانین کمیته بین‌المللی المپیک پایبند هستند و در رویکرد این فدراسیون هیچ‌گونه تبعیضی وجود ندارد که اتفاق رخ داده در تضاد با تعهد فدراسیون جودی ایران است».

در ادامه این بیانیه، فدراسیون جهانی جودو نوشت: «ایران علاوه بر این، نقض آشکار و جدی اساسنامه فدراسیون جهانی جودو را انجام داده و اهداف و اساس فعالیت فدراسیون جهانی را رعایت نکرده است. بدون هیچ پیش داوری و یا اتهام احتمالی، این رفتارها موارد زیر را نقض کرده‌اند:

- اساسنامه فدراسیون جهانی جودو.

- احترام به اصول جهانی و هرگونه بی‌طرفی سیاسی.

- ماده ۱،۲،۴: قائل نشدن هرگونه تبعیض به هر دلیلی در رابطه با نژاد، رنگ پوست، جنسیت، تمایل‌های جنسی، زبان، مذهب، گرایشات سیاسی یا عقیدتی، ثروت و ...

- قوانین سازمانی و ورزشی فدراسیون جهانی جودو.

- ماده۱،۲،۲: تبانی و باخت عمدی. (نتیجه غیرواقعی)

- اصول اخلاقی فدراسیون جهانی جودو.

- منشور المپیک

در پایان این بیانیه نوشته شده: «کمیته اجرایی فدراسیون جهانی جودو به این نتیجه رسید که چنین رفتاری غیرقابل تحمل است و به تبع آن تصمیم گرفت که مطابق ماده ۲۸ اساسنامه، مقررات انضباطی را علیه فدراسیون جودوی ایران اجرایی کند و پرونده به کمیسیون انضباطی ارائه شود».

ایران ۲۱ روز فرصت دارد تا در دادگاه حکمیت ورزش به این حکم اعتراض کند. فدراسیون جهانی جودو در گزارش دیگری با انتشار عکس‌هایی از تماس‌های تلفنی با مربیان ملایی در جام جهانی به این موضوع پرداخته و نوشته به ورزشکار ایرانی دستور داده‌اند که رویاهای خود را خرد کند.

بیشتر از ورزش