طالبان برای سفارت افغانستان در مسکو سرپرست تعیین کرد

سفیر افغانستان در مسکو زیر فشار دولت روسیه است تا از سمت خود کناره‌گیری کند

به نظر می‌رسد دولت روسیه با پذیرش نماینده طالبان، در تلاش است ارتباط نزدیکی با طالبان برقرار کند‌ـ فیسبوک سفارت افغانستان در مسکو

وزارت خارجه طالبان یکی از کارمندان رده‌پایین این وزارتخانه را به سمت سرپرست سفارت افغانستان در مسکو تعیین کرده است و از دولت روسیه خواسته است با حضور او در مسکو موافقت کند.

یک منبع سیاسی، به‌شرط فاش نشدن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت طالبان در ادامه تلاش‌هایش برای تصاحب نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای همسو با این گروه، جمال غروال، یک کارمند رده‌پایین وزارت خارجه، را به سمت سرپرست سفارت افغانستان در مسکو تعیین کرده است. او در ادامه افزود دولت روسیه به سیدطیب جواد، سفیر افغانستان در مسکو، پیام داده است که سمتش را به نماینده طالبان تحویل بدهد. دولت روسیه نماینده طالبان در سفارت افغانستان در مسکو را پذیرفته است، اما سیدطیب جواد هنوز درخواست دولت روسیه و طالبان را نپذیرفته و محل کارش در آن کشور را ترک نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع آگاه تصریح کرد که دولت روسیه هرچند طالبان را به رسمیت نشناخته است، با پذیرفتن نماینده این گروه در سفارت افغانستان در مسکو، می‌خواهد روابط با کابل را تسهیل و زمینه را برای به رسمیت شناختن دولت این گروه فراهم کند.

در همین حال، یک دیپلمات پیشین وزارت خارجه افغانستان گفت جمال غروال ساکن استان پکتیا و کارمند بخش اداری دفتر وزارت خارجه است و هیچ‌گونه تجربه فعالیت سیاسی ندارد. طالبان تاکنون در مورد انتصاب فردی جدید به سرپرستی سفارت افغانستان در مسکو اظهارنظر نکرده است.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و تسلط طالبان بر آن کشور، فقط پاکستان نماینده‌های طالبان را در سفارت و کنسولگری افغانستان در اسلام‌آباد و پیشاور پذیرفت. هرچند روابط طالبان با ایران، چین، ازبکستان، ترکمنستان و شماری دیگر از کشورهای آسیایی و خاورمیانه خوب است، تاکنون هیچ کشوری به‌جز پاکستان حاضر به پذیرفتن نمایندگان این گروه نشده است.

مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در ۹ ژانویه و در جریان سفر به تهران، از وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران خواست که به این گروه اجازه دهد سفارت افغانستان در تهران را فعال کند، اما جمهوری اسلامی ایران این اقدام را تا به رسمیت شناختن دولت طالبان به تعویق انداخته است. یک روز پس از سفر وزیر خارجه طالبان به تهران و هم‌زمان با افزایش بحث‌ها درباره احتمال واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان، جاوید احمد قایم، سفیر افغانستان در چین، از سمت خود کناره‌گیری کرد و کلید سفارت افغانستان در چین را به سفارت قطر در پکن تحویل داد.

مقام‌های سیاسی افغانستان در کشورهای خارجی می‌گویند طالبان آن‌ها را زیر فشار گذاشته است تا از این گروه اعلام حمایت کنند یا سمت‌هایشان را ترک کنند تا زمینه برای اعزام نماینده‌های طالبان فراهم شود.

با کناره‌گیری سفیر دولت پیشین افغانستان در چین، زمینه برای اعزام نماینده طالبان به آن سفارتخانه فراهم شده است. فشارها برای کناره‌گیری سیدطیب جواد سفیر افغانستان در مسکو نیز همچنان وجود دارد. در صورتی‌ که او از سمت خود کناره‌گیری کند، یکی از مهم‌ترین سفارت‌های افغانستان در اختیار طالبان قرار می‌گیرد.

خبرنگار ایندیپندنت فارسی موفق به تماس مستقیم با سیدطیب جواد نشد اما به گفته منابع نزدیک به جواد، در صورت ادامه فشارهای دولت روسیه، او مجبور خواهد شد از سمت خود کناره‌گیری کند، چون پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، سفارت افغانستان در مسکو با دولت روسیه و دولت طالبان رابطه‌ای ندارد و فعالیت‌های این سفارت متوقف شده است. به نظر می‌رسد دولت روسیه با پذیرش نماینده طالبان، در تلاش است ارتباط نزدیکی با طالبان برقرار کند.