اتحادیه اروپا جلو ارسال تبلیغات هدفمند را می‌گیرد

شرکت‌های فناوری مانند گوگل و فیس‌بوک با مقررات سختگیرانه‌تری در زمینه تبلیغات مواجه خواهند بود

بر اساس این رای، استفاده از داده‌های حساس کاربران این بسترهای اطلاع‌رسانی به‌منظور ارسال تبلیغات هدفمند ممنوع شده است-Pexels

با رای پارلمان اروپا، شرکت‌های فناوری مانند گوگل و فیس‌بوک با مقررات سختگیرانه‌تری در زمینه تبلیغات مواجه خواهند بود.

بر اساس این رای، استفاده از داده‌های حساس کاربران این بسترهای مجازی به‌منظور ارسال تبلیغات هدفمند متوقف می‌شود و امکان انصراف کاربران از ردگیری شدن هم آسان‌تر شده است. داده‌های حساس اطلاعات مرتبط با گرایش جنسی، نژاد و مذهب را شامل می‌شود.

تیمو ولکن، یکی از نمایندگان پارلمان اروپا، در توییتر نوشت: «نقطه عطفی تاریخی در پارلمان اروپا: هم‌اکنون به محدودسازی فعالیت‌های تهاجمی داده‌محور غول‌های فناوری رای مثبت دادیم و قصد داریم تمام تبلیغات هدفمند بر اساس اطلاعات شخصی حساس افراد را ممنوع کنیم!»

پل تنگ، یکی دیگر از نمایندگان، گفت: «پارلمان اروپا با اکثریت قاطع، قانون خدمات دیجیتالی را تصویب کرد. موفقیتی بزرگ، با حمایت جناح‌های چپ و راست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نقض این قانون می‌تواند جریمه‌ای برابر با شش درصد فروش جهانی را برای شرکت‌های بزرگ به دنبال داشته باشد. در سال ۲۰۲۱، شرکت متا، مالک فیس‌بوک، ۱۰۹.۴۸ میلیارد دلار درآمد داشته است.

درآمد آلفابت، شرکت مادر گوگل، تنها در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ برابر با ۶۵.۱ میلیارد دلار بود. در دوره سه‌ماهه مشابه در سال ۲۰۰۹‌، درآمد این شرکت ۵.۹ میلیارد دلار بود.

البته نمایندگان پارلمان به ممنوعیت کامل تبلیغات هدفمند رای منفی دادند.

این قوانین از اوایل سال ۲۰۲۳‌ در چارچوب بخشی از قانون خدمات دیجیتالی ۲۰۲۰ اجرایی می‌شود.

یکی از سخنگوهای گوگل گفت: «هدف ما با هدف نمایندگان پارلمان اروپا برای ایمن‌تر کردن همگانی اینترنت همخوانی دارد و تصویب قانون خدمات دیجیتال (DSA) راه را برای رسیدن به توافق نهایی در سال جاری باز می‌کند، امری که از آن حمایت می‌کنیم. اکنون وقت می‌گذاریم متن نهایی مصوب پارلمان اروپا را بررسی و تحلیل کنیم تا از نحوه تاثیر آن بر ما و کاربران گوناگون آگاه شویم.»

فیس‌بوک به سوال‌های ایندیپندنت در این‌ زمینه، پیش از انتشار این خبر پاسخ داد.

از آن‌جا که بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک کرده است، این قوانین بر قانون‌گذاری‌اش اثر مستقیم نمی‌گذارد، اگرچه امکان اعمال قوانین مشابهی تحت «لایحه ایمنی آنلاین» وجود دارد.

© The Independent

بیشتر از جهان