سازمان گزارشگران بدون مرز تبعید زندانیان سیاسی در ایران را محکوم کرد

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران نرگس محمدی، عالیه مطلب‌زاده و کیوان صمیمی را به زندان‌های قرچک ورامین و رجایی‌شهر کرج منتقل کرده‌اند

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات از میان ١٨٠ کشور جهان، در رده ۱۷۴ قرار دارد - برنا

سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای، ضمن اعتراض به انتقال سه تن از زندانیان سیاسی در ایران، هشدار داد که «این اقدام‌ سرکوبگرانه برای شکستن پایداری زندانیان عقیدتی را محکوم می‌کند».

در روزهای گذشته، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران نرگس محمدی، عالیه مطلب‌زاده و کیوان صمیمی را به زندان‌های قرچک ورامین و رجایی‌شهر کرج منتقل کرده‌اند.

در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز آمده است: «کمتر از دو هفته پس از مرگ بکتاش آبتین، سه هم‌بند او به زندان‌های شناخته شده برای رفتار بی‌رحمانه، غیرانسانی و ظالمانه با زندانیان منتقل شده‌اند.»

سازمان گزارشگران بدون مرز با ابراز نگرانی از «سلامت و جان» نرگس محمدی، عالیه مطلب‌زاده و کیوان صمیمی، تاکید کرد که دو زندان رجایی‌شهر کرج و قرچک ورامین به «کم‌داشت امکانات بهداشتی مناسب» و «بدرفتاری با زندانیان» شناخته شده‌اند.

در ادامه بیانیه این سازمان نیز آمده است: «تبعید زندانیان اقدامی است که رژیم ایران برای شکستن مقاومت زندانیان به‌ کار می‌گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود با افشای اطلاعات هویتی فردی که در «سرنوشت زندانیان سیاسی» نقش دارد، نوشت: «سرنوشت این زندانیان و بسیاری دیگر از زندانیان عقیدتی را فردی به نام امین وزیری، معاون دادستان و دادیار ویژه پرونده‌های زندانیان سیاسی در زندان اوین، رقم می‌زند.» بر اساس اطلاعات گرد‌آوری شده در سازمان گزارشگران بدون مرز، این جوان ۲۸ ساله از نزدیکان غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، است. او از پشتیبانی ابراهیم رئیسی هم برخوردار است.

یکی از وکلایی که نخواست نامش فاش شود، درباره این فرد به سازمان گزارشگران بدون مرز گفت: «کارهای کثیف را او انجام می‌دهد. ماموریت او سرکوب پایداری در زندان با تبعید زندانیان به زندان‌هایی دور از محل زندگی آنان، تنبیه خانواده‌ها و به کشتن دادن زندانیان بیمار است.»

عالیه مطلب‌زاده، عکاس و روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین، ۱۹ دی‌ماه، پس‌ از اینکه قصد داشت در زندان برای بکتاش آبتین مراسم یادبود برگزار کند، به زندان قرچک ورامین منتقل شد. نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، نیز در تاریخ ۲۹ دی‌ماه پس از تحمل دو ماه حبس در سلول انفرادی به زندان قرچک منتقل شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که این زندان امکانات بهداشتی مناسبی ندارد.

کیوان صمیمی، نویسنده و عضو ۷۳ ساله کانون نویسندگان ایران، نیز ۲۹ دی‌ماه به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد؛ در حالی‌ که حتی نتوانست وسایل شخصی و داروهایش را با خود ببرد. کیوان صمیمی در نامه‌ای، مسئولان جمهوری اسلامی ایران را به «قتل بکتاش آبتین» متهم کرده بود.

بر اساس اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات سال ۲۰۲۱ این سازمان، از میان ١٨٠ کشور جهان، در رده ۱۷۴ قرار دارد.