ریزش تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا بر سر اختلاف با رابرت مالی

وال استریت‌ژورنال می‌گوید علاوه بر ریچارد نفیو، دو نفر دیگر هم از تیم آمریکا جدا شده‌اند

نشست اعضای برجام با تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا بدون حضور نمایندگان ایران در وین-عکس: ایسنا

به دنبال انتشار بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا در تایید خبر جدا شدن ریچارد نفیو، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از تیم مذاکره کننده هسته‌ای در وین، وال استریت ژورنال گزارش داد دو عضو دیگر تیم آمریکا نیز به دلیل اختلاف نظر این هیات را ترک کرده‌اند. 

لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال که از نزدیک مذاکرات وین را دنبال می‌کند به نقل از منابع مطلع نوشت: با رسیدن گفتگوها با ایران به مرحله ای حساس، اختلاف‌هایی در تیم مذاکره‌کننده آمریکا بر سر میزان رفتار سخت گیرانه با تهران و زمان کناره‌گیری از مذاکرات ظاهر شده است. بر اساس این گزارش نفیو از ماه دسامبر در مذاکرات حضور نداشت.

ریزش تیم مذاکره کننده آمریکا به ریاست رابرت مالی در حالی ادامه دارد که او و همفکرانش در وزارت امور خارجه آمریکا همچنان رویکرد ملایم خود در قبال جمهوری اسلامی ایران را ادامه می‌دهند و بار دیگر بر آمادگی برای گفت‌و‌گوی مستقیم تاکید کرده‌اند. موارد اختلاف به گزارش وال استریت ژورنال بر سرنحوه اعمال تحریم‌ها و توقف مذاکرات با توجه به وقت‌کشی ایران و پیشرفت هسته‌ای‌اش و اعمال فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای صدور قطعنامه بوده است. منابع آگاه می‌گویند بری اختلاف‌نظرها در زمینه موضوعاتی است که در دولت بایدن در مورد آنها تصمیم‌گیری شده است.

خبر جدایی نفیو که به معمار تحریم‌های ایران در دولت اوباما شهرت داشت پیش از این به نقل از منابع آگاه در رسانه‌ها منتشر شده بود اما روز دوشنبه وزارت امور خارجه آمریکا به طور رسمی این خبر را تایید کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیگر عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور نیست اما همچنان کارمند این وزارتخانه خواهد بود.

هرچند دلیل خارج شدن نفیو از تیم تحت نظارت رابرت مالی به طور رسمی اعلام نشده است، گزارش‌هایی متعددی درباره اختلاف نظر او با رابرت مالی منتشر شده بود.

همزمان با جدا شدن ریچارد نفیو از تیم هسته‌ای آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر اعلام کرد که واشینگتن از ملاقات مستقیم با نمایندگان جمهوری اسلامی استقبال می‌کند و موضوع آزادی گروگان‌های آمریکایی را به سرنوشت مذاکرات وین گره نمی‌زند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز که گفت که تهران مذاکره مستقیم با آمریکا را بررسی می‌کند.

دور هشتم مذاکرات هسته‌ای در حالی در وین ادامه دارد که نمایندگان آمریکا از طریق واسطه‌های روسی و اروپایی با نمایندگان جمهوری اسلامی گفت‌و‌گو می‌کنند. موضع رسمی تهران تا روز دوشنبه این بود که تا آمریکا تحریم‌ها را لغو نکند و در مورد آن راستی‌آزمایی نشود، نمی‌تواند به میز مذاکرات وین بازگردد.

اما از اظهارات اخیر مقامات تهران نشان می‌دهد که لغو کامل تحریم‌ها احتمالا دیگر به عنوان پیش‌شرط مذاکره مستقیم با آمریکا مطرح نیست.

پیش‌تر هم گزارش‌هایی در مورد اختلاف نظر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن با رابرت مالی منتشر شده بود که به دلیل رویکرد بسیار نرم و محتاطانه در قبال تهران مورد انتقاد قرار دارد. برخی این استراتژی را که مورد حمایت وزارت امور خارجه آمریکا قرار دارد، «خشنودسازی حداکثری» ایران تعبیر کرده‌اند.

از سوی دیگر جا‌به‌جای کارمندان و اعضای دولت در یک سالی که از عمر دولت بایدن می‌گذرد بسیار معمول بوده و در بخش‌های دیگر دولت هم اختلاف‌نظر‌‌های متعددی گزارش شده است.

شکاف در تیم آمریکا در حالی عمیق‌تر شده است که همه طرف‌های مذاکره با جمهوری اسلامی ایران بر کوتاه بودن زمان برای توافق تاکید دارند. مقامات دولت بایدن مدت‌ها است که می‌گویند تنها چند هفته زمان برای توافق با ایران باقی مانده است و در عین حال هیچ تصویری از راه جایگزین برای شکست دیپلماسی ارایه نمی‌دهند. تهران هم در مقابل هرگونه ضرب‌الاجلی را رد می‌کند و خواستار دریافت امتیاز بیشتر است.