کارزارهای انتخاباتی افغانستان در دقیقه نود

نامزدها در حال حمله مداوم به یکدیگر هستند

عکس از شبکه‌های اجتماعی

در شرایطی که نه روز دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، فعالیت نامزدهای ریاست جمهوری برای کارزارهای انتخاباتی شدیدتر شده است. با وجود این که تهدیدهای امنیتی از سوی تروریست‌ها، سایه نگرانی را بر چهره برگزار کننده‌های همایش‌های بزرگ مردمی انداخته است با این‌حال این همایش‌ها همچنان در حال برگزاری است. روز چهارشنبه تعدادی از نامزدهای انتخابات در شهر کابل و دیگر مناطق افغانستان گردهمایی‌های مردمی به حمایت خویش به راه انداختند. محمد اشرف غنی، رحمت‌الله نبیل و احمد ولی مسعود، سه تن از نامزدهای کرسی ریاست جمهوری در شهر کابل، زیر تدابیر شدید امنیتی، میتینگ‌های انتخاباتی برگزار کردند. همچنین تعدادی از نامزدها به شهرهای مختلف رفته و در آن‌جا به فعالیت انتخاباتی پرداختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آنچه بیش از حد در تمامی این همایش‌های مردمی دیده می‌شود، این است که کاندیداهای انتخابات بیشتر از این که به توضیح دیدگاه‌ها، برنامه‌ها، نقشه راه پنج ساله حکومت‌داری و همچنین توضیح تعهدات ارائه شده بپردازند، به رقیب‌های انتخاباتی خود حمله می‌کنند. به‌طور معمول بیشترین آماج این حملات سران حکومت فعلی هستند، که کاندیدای انتخابات نیز هستند. در سخنرانی‌های کاندیداها نیز، بیشتر از اینکه عملکرد سران حکومت مورد بررسی قرار گیرد، به آنها تهمت زده می‌شود. به‌طور مثال دوشنبه شب قرار بود مناظره‌ای میان دکتر عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی، دو کاندیدای پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری در یکی از شبکه‌های تلویزیون افغانستان به صورت زنده صورت برگزار شود. در آخرین لحظات برگزاری مناظره، آقای غنی بدون آنکه دلیل موجهی ارائه کند از مناظره خودداری کرد و به استودیوی تلویزیون نیامد. این مساله بهترین فرصت را برای آقای عبدالله فراهم کرد تا بدون حضور رقیب و با استفاده مطلق از تربیون به دست آمده به تشریح راه کارها و برنامه‌های پنج سال آینده خود بپردازد. اما آقای عبدالله این فرصت را کاملا از دست داد و به عوض تشریح کار کردهای خود تمام لحظات برنامه را به حمله به آقای غنی اختصاص داد. گاهی جوک گفت و گاهی هم خاطرات طولانی از گذشته‌ها تعریف کرد. در دیگر کمپین‌های انتخاباتی هم برنامه به همین شکل است. به‌طور مثال رحمت‌الله نبیل در سخنرانی‌اش در همایش حمایت از وی، به جای پرداختن به برنامه انتخاباتی‌اش می‌گوید: رهبران حکومت وحدت ملی می‌خواهند انتخابات را قومی و جهت‌دار کنند و به‌سوی بحران ببرند. مسئولیت اکثریت وطن‌دوستان این است که نگذارند انتخابات پیش‌رو به سرنوشت انتخابات قبلی دچار شود.

این ادبیات شاید نگاه منتقدانه مردم را به سمت رهبرانی سیاسی که در چند سال گذشته بر اریکه قدرت بوده‌اند، قوی‌تر کند، اما هیچ‌گونه کمکی به نامزد انتخابات نمی‌کند. زیرا مردم اگرچه از ضعف‌های حکومت قبلی آگاه می‌شوند، اما همچنان در نا آگاهی از نقاط قوت نامزد فعلی هم باقی می‌مانند.

چالش‌های انتخاباتی که کمیسیون با آن درگیر است  

با این که کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که تمام سازوکار‌های برگزاری انتخابات آماده شده است. ولی تعدادی از اعضای کمیسیون از چالش‌های باقی مانده در این عرصه نگران هستند. مولانا محمد عبدالله، که جزو هفت عضو رهبری کمیسیون انتخابات است می‌گوید که مسئولان امنیتی در مورد تعداد مراکز رای دهی که در روز انتخابات به دلیل چالش‌های امنیتی بسته خواهند ماند، دروغ می‌گویند. او می‌گوید مناطقی را که مسئولان امنیتی به‌عنوان مناطق نا امن عنوان می‌کنند مناطق امن است و این کار جهت آماده کردن اذهان برای زمینه‌سازی تقلب در انتخابات است. او همچنین می‌گوید استخدام‌ها در کمیسیون انتخابات نیز سلیقه‌ای و مداخله‌گرانه بوده که می‌تواند برای انتخابات سوال برانگیز باشد.

این‌ها پرسش‌هایی است که تعدادی از نامزدهای انتخابات نیز بیان می‌کنند. قبل از این نیز تعدادی از کاندیداهای انتخابات از احتمال دست داشتن حلقه‌هایی در ارگ ریاست جمهوری، در فرایند استخدام افراد برای کمیسیون انتخابات خبر داده‌اند. با این حال کمیسیون انتخابات می‌گوید هر نوع سازوکار تقلب و تخلف را در نظر گرفته و از روشی استفاده خواهد کرد تا نگذارد شفافیت انتخابات زیر سوال برود.

انتخابات ریاست جمهوری در روز شنبه ششم مهرماه در افغانستان برگزار خواهد شد. در آن روز سراسر افغانستان تعطیل عمومی خواهد بود و تدابیر امنیتی شدیدی در سراسر افغانستان اعمال خواهد شد. با این حال مشخص نیست که این انتخابات بدون مشکل به خاتمه برسد.

بیشتر از