ژاپن ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برای کمک به پناهندگان افغانستانی در ایران اهدا می‌کند

بریتانیا نیز اخیرا با هدف ارائه غذا به پناهجویان افغان در ایران، کمک یک میلیون پوندی خود را اهدا کرده است

با تسلط کامل طالبان بر افغانستان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، فصل جدیدی از بحران پناهجویان افغان شکل گرفت- عکس از بازار

سال‌هاست که ایران مقصد پناهندگان افغانستانی است به طوری که امروزه نزدیک به سه میلیون تبعه افغانستان در ایران زندگی می‌کنند. در همین زمینه آیکاوا کازو توشی، سفیر ژاپن در ایران کشور ایران گفت: «ژاپن برای بهبود زندگی پناهندگان افغانستانی با ایران همکاری می‌کند و تصمیم گرفته است امسال ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برای کمک به پناهندگان افغانستانی در ایران اهدا کند.»

به گزارش ایسنا، او همچنین با اشاره به اهدای سه میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن به ایران، گفت که قرار است یک دستگاه MRI به بیمارستانی در اندیمشک اهدا شود.

کمک‌های ژاپن به ایران در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پیش از این اعلام کرده بودند که بیش از این تحمل پذیرش مهاجر ندارند و برای جلوگیری از ورود بی‌رویه‌ افغان‌ها، تدابیر سختی را در مرزهای خود با افغانستان اجرا می‌کنند.

با تسلط کامل طالبان بر افغانستان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، فصل جدیدی از بحران پناهجویان افغان شکل گرفت و ایران به‌عنوان کشور همسایه که با افغانستان مرز زمینی داشت، یک‌بار دیگر میزبان شمار بزرگی از پناهجویان افغان شد.

با این حال، وال استریت ژورنال در گزارشی از تلاش ایران برای اخراج پناهجویان افغان پرده برداشت و نوشت که جمهوری اسلامی ایران به روند اخراج پناهجویان افغان سرعت بخشیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه دسامبر ۲۰۲۱، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با فلیپو گراندی، کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل، گفت که کشورش به کمک قابل‌توجه جامعه جهانی برای حل معضل پناهجویان افغان نیازمند است زیرا به دلیل مشکلات اقتصادی در ایران و کمبود منابع، جمهوری اسلامی ایران به‌تنهایی نمی‌تواند به مشکلات پناهجویان تازه‌وارد افغان رسیدگی کند.

برنامه جهانی غذا نیز روز سه‌شنبه، ۲۸ دی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که بریتانیا با هدف ارائه غذا به پناهجویان افغان در ایران، اولین کمک یک میلیون پوندی خود را به سازمان جهانی غذا مقیم در جمهوری اسلامی ایران اهدا کرده است. این کمک مالی به برنامه جهانی غذا (WFP) در ایران امکان می‌دهد برای پناهجویان تازه‌وارد افغان غذای آماده و بسته‌های کمک غذایی فراهم کند.

از اواخر دهه ۱۹۸۰ تاکنون، ایران به مدت چهار دهه میزبان پناهجویان افغان بوده است. در دو دهه گذشته و پس از استقرار حکومت جمهوری در افغانستان، شماری از پناهجویان افغان به کشور خود بازگشتند و زندگی جدیدی را آغاز کردند اما چالش‌های اقتصادی، فساد حکومتی و بیکاری مردم سبب شد تا شمار پناهجویان افغان در ایران به‌تدریج افزایش یابد.