انتشار اخبار جعلی ترامپ درباره ایران

دیدار با مقامات ایران بدون قید و شرط ممکن نیست

AFP

 در طول هفته گزارشهای متعددی حاکی از حمله پهبادهای گروه های حوثی تحت حمایت ایران در یمن به تاسیسات شرکت نفت دولتی عربستان سعودی بود. و آنچنان که رسم ترامپ است، او در حساب توئیتریش گزارشهای مربوط به این که او آماده مذاکره با رهبران ایران است را تکذیب کرد.

رئیس جمهور آمریکا به ویژه در روز یکشنبه در این توئیت نوشت 

«اخبار جعلی می گوید من خواهان ملاقات با (رهبران) ایران هستم، «بدون شرط». این یک گفته نادرست است (طبق معمول)».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به رغم این، این گزارشها، مانند بیشتر گزارشهایی که آقای ترامپ «اخبار جعلی» می خواند، صد در صد درست بوده اند.

در ماه ژوئیه، ترامپ به اعضای «کارآزمودگان جنگ های خارجی» گفت وقتی داستان های انتقاد آمیز در مورد او و دستگاه رهبریش می شنوند، نباید به چشم و گوششان اعتماد کنند. او گفت:«آن آشغال هایی که از این آدم ها می شنوید، باور نکنید، (این گزارش ها) اخبار جعلی است.... آنچه می بینید و آنچه می شنوید، انچه نیست که اتفاق می افتد».

متاسفانه، ما که در واشنگتن کار می کنیم می دانیم که این واژه زهرآگین و طرز استفاده از آن ارتباط چندانی با حقیقت ندارد. در واقع، تعداد بسیار گزارش هایی که پس از تقبیح ترامپ یا سخنگوهایش ثابت شده درست هستند، آنقدر زیاد است که بسیاری از گزارشگران کاخ سفید فرض را بر این می گذارند که این تکذیب ها نشانه درستی گزارش ها هستند.  

این در مورد آخرین تحولات در روابط میان ایران و آمریکا نیز صدق می کند.

گزارش های مبنی بر خواست ترامپ برای ملاقات با نمایندگان جمهوری اسلامی، نخست در ماه ژوئن و در جریان دیدار مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از سوئیس منتشر شد که گفت دستگاه رهبری ترامپ «آماده است تا بدون پیش شرط (با ایران) وارد گفتگو شود».

کمی بعد در همان ماه، آقای ترامپ به چاک تاد، در تلویزیون ان بی سی گفت مذاکراتی بدون پیش شرط با ایران خواهد شد. این نکته، یک روز پس از آن توسط «هوگان گیدلی» معاون کل مطبوعاتی ترامپ به گزارشگران در هواپیمای ارتشی آمریکا «ار فورس یک» تکرار شد.

به گفته مقامات کاخ سفید، آمادگی ترامپ برای دیدار با رهبران ایران، منبع اختلاف نظر میان او و جان بولتون، مشاور امنیت ملی او و سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد بوده است. اختلافات میان رئیس جمهور و جان بولتون که سال ها در حلقه سیاستمداران سطح بالای آمریکا بوده و بیشتر برای سبیل پرپشت و موضع سختگیرانه اش علیه ایران شناخته می شود، هفته گذشته سر باز کرد که به کناره گیری غیرمنتظره او در روز سه شنبه انجامید.

ترامپ می گوید بولتون را به خاطر اختلاف نظر با او اخراج کرده است، اما بولتون ضمن رد اظهارات رئیس جمهور گفته است او استعفایش را یک شب پیش از آن که آقای ترامپ این خبر را اعلام کند، تسلیم او کرده بوده است.

در میان این شایعات که آیا با کناره گیری بولتون، ترامپ سیاست ملایم تری در قبال ایران اتخاذ خواهد کرد، استیون منوچین، وزیر دارایی آمریکا فرصت یافت به آنچه ترامپ «اخبار جعلی» خوانده پایان دهد. تنها پنج روز پس از این تحول در روز سه شنبه، آقای منوچین همراه با مایک پمپئو در اتاق رسانه ای کاخ سفید حضور یافتند.

آقای منوچین به گزارشگران گفت ترامپ «آماده است با (رئیس جمهور روحانی، رئیس جمهور ایران) بدون هیچگونه پیش شرط ملاقات کند». تنها چند لحظه پس از آن، مایک پمپئو نیز در تناقض با موضع پیشین خود و ترامپ تایید کرد که آقای ترامپ «کاملا روشن کرده که آماده است (با ایران) بدون هیچ پیش شرطی ملاقات کند».

حالا روشن نیست که آیا ترامپ گزارش های مربوط به آمادگیش برای ملاقات با مقامات ایران را «اخبار جعلی» می خواند چون موضع پیشینش را (درمورد ایران) تغییر داده، یا این که فراموش  کرده خود و دستگاه رهبریش در چند مورد درباره ایران چه گفته اند. 

چند تن از مقامات ارشد کاخ سفید از توضیح در مورد مفهوم توئیت روز یکشنبه ترامپ خودداری کرده اند که مرا به این نتیجه مشوش کننده می رساند که دستکم در ذهن رئیس جمهور آمریکا «اخبار جعلی» در بالاترین سطوح توسط دستگاه رهبری خود او تولید می شود. 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

 

© The Independent