رابرت مالی: توافق هسته‌ای بدون آزادی زندانیان آمریکایی بعید است

بری روزن به درخواست مالی و توصیه پزشکان به اعتصاب غذا در محل مذاکرات احیای برجام پایان داد

رابرت مالی در دیدار با بری روزن از او خواست به اعتصاب غذا پایان دهد چون پیام این اقدام ارسال شده است-REUTERS/Francois Murphy

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به خبرگزاری رویترز گفت، بازگشت به برجام بدون آزادی چهار شهروند آمریکایی گروگان گرفته شده در ایران بعید است. او در حالی این اظهارات را مطرح کرد که بری روزن، گروگان سابق آمریکایی در تلاش برای آزادی «گروگان»‌ها از ایران در هتل کوبورگ، محل مذاکرات احیای برجام در وین اعتصاب غذا کرده بود و شماری از فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران و زندانیان سیاسی در داخل و خارج از کشور با او اعلام همبستگی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مالی در دیدار با روزن گفت که او و خانواده گروگان‌ها از این دیپلمات سابق آمریکایی می‌خواهند به اعتصاب غذای خود پایان دهد، چون پیام این اعتصاب ارسال شده است. بری روزن ۷۷ ساله هم در پیامی ویدیویی اعلام کرد، با توجه به وضعیت جسمانی و توصیه پزشکان پس از پنج روز به اعتصاب غذای خود پایان می‌دهد اما این به معنی دست کشیدن از خواسته‌هایش نیست.

به گزارش رویترز، مالی پیشتر تاکید داشت که موضوع چهار آمریکایی که مدت‌ها است در ایران زندانی‌اند از مذاکرات هسته‌ای جدا است. اما به نظر می‌رسد او یک گام به جلو برداشته و به طور تلویحی آزادی آنها را پیش‌شرط توافق هسته‌ای عنوان می‌کند.

مالی به رویترز گفت: «این دو موضوع جدا از یکدیگرند و برای پیشرفت در هر دو مورد تلاش می‌کنیم. اما می‌خواهم بگویم که تصور بازگشت به توافق هسته‌ای در حالی که چهار شهروند بی‌گناه آمریکایی گروگان‌اند، خیلی دشوار است.»

علاوه بر چهار شهروند آمریکایی که نام آنها رسانه‌ای شده‌ است، ده‌ها شهروند خارجی یا دوتابعیتی دیگر که اغلب آنها تابعیت کشورهای اروپایی را دارند در ایران زندانی‌اند. 

مالی گفت: «هرچند به‌طور غیرمستقیم با ایرانی‌ها درباره پرونده هسته‌ای گفت‌و‌گو می‌کنیم، با آنها گفت‌و‌گوی مستقیمی درباره آزادی چهار گروگان هم داریم.»

او به نام این زندانیان اشاره نکرد اما سیامک و باقر نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی از جمله ایرانی آمریکایی‌های زندانی در ایران به‌شمار می‌روند که وزارت امور خارجه آمریکا بارها از آنها نام برده است.

رویترز می‌نویسد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این افراد را عمدتا با اتهام جاسوسی دستگیر کرده است. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که ایران از زندانیان خارجی به عنوان اهرمی دیپلماتیک در تعامل با غرب استفاده می‌کند.

دور هشتم مذاکرات احیای برجام در پایتخت اتریش در حالی ادامه دارد که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران همچنان از مذاکره مستقیم با آمریکا به عنوان طرف اصلی مذاکرات پرهیز می‌کنند. مالی به رویترز گفت که آمریکا از مذاکره مستقیم با ایران استقبال می‌کند.

در دور جدید گفت‌و‌گو‌ها نقش روسیه به ویژه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه این کشور پررنگ‌تر وعیان‌تر از هر زمان دیگری است. او به طور روزمره تصاویری از ملاقات‌ها و رایزنی‌ها با نمایندگان آمریکا و اروپا در مورد مساله هسته‌ای ایران در توییتر منتشر می‌کند در حالی که نمایندگان جمهوری اسلامی پای میز مذاکره حضور ندارند.

همزمان تردید‌ها درباره سرنوشت این مذاکرات و منافع آن برای مردم ایران در حال افزایش است.