زنان ایران صفر - زنان چین ۷: گویاترین نتیجه تبعیض، محدودیت و ممنوعیت

نتیجه نابرابری در امکانات، بازی با حجاب اجباری، تبعیض در فرصت‌های حرفه‌ای و مزد، حتی برگزار نکردن یک بازی تدارکاتی در آستانه جام ملت‌ها، نمی‌توانست موفقیت در جام ملت‌ها باشد

‏ ایران مقابل پرافتخارترین تیم آسیا اداره بازی را از دست داده بود- عکس از سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا

شکست ۷ - صفر تیم زنان ایران مقابل چین در جام ملت‌های آسیا، اگر سنگین است و اختلاف عمیق سطح فنی فوتبال زنان ایران با قهرمان ۸ دوره از جام ملت‌ها را نشان می‌دهد، اما بیشتر نمایانگر تبعیض‌ها و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی‌ است که زنان تیم ملی ایران با تحمل آن‌ها، خود را به جام ملت‌های این قاره رسانده‌اند.

نتیجه نابرابری در امکانات، بازی با حجاب اجباری، تبعیض در فرصت‌های حرفه‌ای و مزد، حتی برگزار نکردن یک بازی تدارکاتی در آستانه جام ملت‌ها، نمی‌توانست موفقیت در جام ملت‌ها باشد. اما تیم زنان ایران در بازی اول مقابل هند به تساوی صفر- صفر رسید و مقابل چین در بازی دوم، با حریفی مواجه شد که مقاومت مقابل آن آسان نبود. چین پرافتخارترین تیم فوتبال زنان در آسیاست و ۷ بار تجربه جام جهانی دارد.

بازی ایران-چین، روز یکشنبه، ۳ بهمن، در ورزشگاه مومبای آره‌نا در بمبئی برگزار شد. ایران با ترکیب زهره کودایی، غزاله بنی طالبی، فاطمه عادلی، ملیکا متولی، بهناز طاهرخانی، ملیکا محمدی، ثنا صادقی (از دقیقه ۴۶: نگین زندی)، زهرا سربالی (از دقیقه ۶۴: فاطمه امینه برازجانی)، سمانه چهکندی (از دقیقه ۶۴: سارا قمی)، هاجر دباغی (از دقیقه ۷۸: الهام فرهمند)، و افسانه چترنور (از دقیقه ۴۶: سارا ظهرابی‌نیا) بازی کرد. مریم ایراندوست، سرمربی تیم ملی زنان ایران، تلاش کرد با تعویض‌هایش در نیمه دوم نتیجه بازی را تغییر دهد، اما برتری چین در حدی بود که اداره بازی از اراده بازیکنان ایران خارج شده بود.

زنان ایران حق داشتند با رویای موفقیت در این جام شرکت کنند، اما واقعیت‌ها همیشه رویاها را محقق نمی‌کنند.

بی‌اهمیت جلوه دادن نتایج و افتخارآمیز دانستن حضور تیم‌های زنان ایران در جام‌های بین‌المللی، کوششی رایج برای پوشاندن آثار محدودیت‌ها، ممنوعیت‌ها، و کمبود امکانات در ورزش زنان است؛ وضعیت و نمایشی که در اولین حضور تیم ملی زنان در جام ملت‌های فوتبال آسیا می‌بینیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، در مراسم بدرقه تیم ملی زنان، پیام ابراهیم رئیسی را خوانده بود. در این پیام، به نتیجه بازی‌های تیم ملی زنان در جام ملت‌ها چندان اهمیتی داده نشد: «نتیجه این مسابقات هر چه باشد، صرف حضور دختران ایران زمین در عرصه مسابقات بین‌المللی، ضمن رعایت شعائر اسلامی، مایه افتخار و مباهات آحاد مردم ایران است. دعای خیر همه ما بدرقه راه شماست. امیدوارم همچون همیشه بدرخشید و دیده به راهتان هستیم.»

تیم زنان ایران بدون بازی تدارکاتی راهی جام ملت‌ها شد، اما نتایج این بازی‌ها می‌تواند برای دختران فوتبالیست در ایران بیش از هر چیزی اهمیت داشته باشد، و انکار آن، نه به معنای حمایت، بلکه کوششی برای کم کردن اهمیت فوتبال زنان در ایران است. نتایج خوب می‌تواند برای دختران فوتبالیست در ایران فرصت‌های تازه‌ای بسازد، امکانات بیشتری در آینده فراهم کند، و البته توجه عمومی را جلب کند و اندکی رونق اقتصادی برای فوتبال زنان به ارمغان بیاورد. تیم ملی زنان با انگیزه‌های بسیار و برای نتیجه گرفتن و نمایش‌های تحسین‌برانگیز به هند رفته است تا این فرصتی برای فردا باشد، تا شاید امیدهایی ساخته شود برای رسیدن به آنچه ۴ دهه است که از ورزش زنان دریغ شده است.

ایران باید روز چهارشنبه، ۶ بهمن، مقابل تیم زنان چین تایپه بازی کند. مسیر صعود از گروه برای ایران بسیار دشوار است، اما تجربه بازی در جام ملت‌ها می‌تواند فوتبال زنان ایران را با واقعیت‌های جاری در فوتبال زنان آسیا آشناتر کند.

فدراسیون فوتبال ایران در ماه‌های اخیر اخبار بسیاری درباره تیم زنان و حضور افتخارآمیز آن در جام ملت‌ها منتشر کرد و مسئولان فدراسیون انبوهی از عکس‌های یادگاری با دختران فوتبالیست گرفتند، اما حتی یک بازی تدارکاتی و اردوی خارجی از این تیم دریغ شد، تا تیمی بدون تجربه بین‌المللی را مقابل حریفی مثل چین بفرستند و نتیجه ۷-صفر رقم بخورد. این نتیجه، نه به معنای شکست دختران فوتبالیست ایرانی، بلکه حاصل رفتار مسئولانی است که همه فرصت‌های حرفه‌ای را از ورزش زنان سلب کرده‌اند.

بیشتر از ورزش