تراشه بیونیک در چشم: نور امید بیماران نابینا

در روش درمان جدید، ریزتراشه‌ای به پهنای ۲ میلی‌متر را از طریق عمل جراحی در زیر مرکز چشم چپ بیمار تعبیه کردند

تراشه بیونیک «مایه امید» افرادی است که به دلیل ای‌ام‌دی خشک دچار نابینایی شده‌اند - Pexels

آنچه زمانی در قلمرو داستان‌های علمی-تخیلی رخ می‌داد، اکنون به حقیقت نزدیک‌تر می‌شود. در پی تازه‌ترین موفقیتی که در یک روش درمانی روش درمانی نوین تحقق یافته است، با استفاده از چشم‌های بیونیکی می‌توان بینایی را به نابینایان بازگرداند.

مادربزرگ ۸۸ ساله‌ای که بینایی چشم چپ خود را از دست داده است با استفاده از این تراشه بیونیک «ابتکاری» جدید برای نخستین بارتوانست سیگنال‌های بصری را تشخیص دهد.

این زن اهل داگنهم دچار کاهیدگی موضعی (geographic atrophy) چشم است که رایج‌ترین شکل تباهی لکه‌زرد مرتبط‌ با پیری (ای‌ام‌دی) از نوع خشک است. میلیون‌ها نفر در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند که ممکن است به نابینایی منجر شود.

نام این بیمار اعلام نشده است. او می‌گوید: «با از دست دادن بینایی چشم چپ در اثر بیماری ای‌ام‌دی نوع خشک، از انجام کارهای مورد علاقه‌ام مثل باغبانی، بولینگ سالنی، و نقاشی آبرنگ ناتوان شدم. خیلی خوشحالم که نخستین فردی هستم که این کاشت درون‌چشمی را انجام می‌دهم و از این که بتوانم دوباره سرگرمی‌هایم را شروع کنم خیلی هیجان‌زده‌ام. امیدوارم خیلی‌های دیگر هم از این درمان بهره‌مند شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این روش درمان، ریزتراشه‌ای به پهنای ۲ میلی‌متر را از طریق عمل جراحی در زیر مرکز چشم چپ بیمار تعبیه کردند و سپس به وی عینکی دادند تا به چشم بزند. این عینک در واقع دوربین پیشرفته‌ای است که از صحنه‌های جلو بیمار عکس می‌گیرد و ذخیره می‌کند.

داده‌های این عینک به ریزتراشه کاشته شده در چشم بیمار انتقال می‌یابد و از آنجا به رایانه کوچکی متصل به کمربند بیمار ارسال می‌شود. این رایانه با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند اطلاعات را پردازش و کانون عدسی عینک را تنظیم می‌کند.

در پایان نیز عینک این تصویر را از طریق چشم و به صورت پرتو فروسرخ به تراشه برمی‌گرداند تا به سیگنال الکتریکی تبدیل کند و از طریق یاخته‌های شبکیه به مغز ارسال کند. مغز هم این سیگنال را همانند نور طبیعی پردازش می‌کند.

کاشت این تراشه در چشم این بیمار در چارچوب یک برنامه اروپایی آزمایش بالینی مورد حمایت موسسه ملی پژوهش‌های بهداشتی (ان‌آی‌اچ‌آر)، پژوهشگاه زیست‌پزشکی، و موسسه چشم‌پزشکی یوسی‌ال در بیمارستان چشم‌پزشکی مورفیلدز در لندن انجام گرفت.

ماهی موکیت، جراح شبکیه و زجاجیه چشم و مشاور بیمارستان مورفیلدز، می‌گوید که این تراشه «مایه امید» افرادی است که به دلیل ای‌ام‌دی خشک دچار نابینایی شده‌اند.

«موفقیت این عمل جراحی و شواهد به دست آمده در این بررسی بالینی مشخص خواهد کرد که قابلیت واقعی این روش درمانی تا چه حد است.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی